Anual, termenii de finalizare pentru autostrăzi și căi ferate se amână. Când va deveni România „unită”?

0
Publicat:

La 1 decembrie 2023, România nu are nicio autostradă care să lege provinciile istorice iar magistralele CFR din Muntenia, Moldova și Transilvania nu au ajuns nici până acum să fie complet modernizate.

Foto autostrada Sibiu - Pitești
Anual, termenii de finalizare pentru autostrăzi și căi ferate se amână

Ministerul Transporturilor a semnat contracte pentru toate cele cinci loturi ale Autostrăzii Sibiu-Pitești și pentru secțiunea lipsă din A 1 Lugoj-Deva, precum și pentru toate cele 13 loturi din PNRR pentru Autostrada Moldovei A 7 Ploiești-Pașcani, care va fi primul drum de mare viteză care va uni două provincii istorice la 105 ani de la Marea Unire, potrivit datelor publicate de Economedia.

Autostrada Moldovei „va fi gata” în 2025

Cu excepția contractului pentru lotul 3 (Pietroasele-Buzău), care a fost încheiat pe 22 noiembrie, traseul de la Ploiești la Pașcani este de 305 km și progresul pe șantier este de 1% până la 34%.

Deși asociațiile Pizzarotti-Retter și Trace-Coni vor finaliza primele două loturi de pe A 7 în a doua parte an anului viitor, există preocupări cu privire la loturile UMB. De exemplu, la aproape zece luni de la semnarea contractului și alte șase de la intrarea în șantier, care s-a realizat la data de 2 mai 2023, procentele între Bacău și Pașcani sunt între 1% și 3%, iar termenul limită pentru finalizare este noiembrie 2025. 

În plus, CNAIR indică un progres de 2 procente până la 14,5 procente între Focșani și Bacău. UMB a depus o ofertă pentru segmentul de 41 de kilometri, care include tunelul Meseș. De asemenea, este posibil să participe la alte licitații pentru aproximativ 100 de kilometri suplimentari pe Autostrada 7 Pașcani-Suceava-Siret, ceea ce înseamnă că este, cel puțin, la capacitate maximă.

Autostrada Sibiu-Pitești, 2028 termenul din contract pentru lotul cu 7 tuneluri

În primăvara anului viitor, Asocierea Mapa-Cengiz, care este responsabilă de primul său șantier din România, ar trebui să prezinte proiectul tehnic.

În vara anului 2024, dacă termenul de proiectare (18 luni) este respectat, ar trebui să înceapă construirea șantierului pentru cel mai greu lot de autostradă din România, care măsoară 31 de kilometri între Boița și Cornet, cu 7 tuneluri, dintre care cel mai lung este de 1,6 km la Câineni. Termenul de execuție este de cincizeci de luni, care începe la data emiterii Ordinului de Începere, cel mai probabil în vara anului 2024.

Lotul 3 Cornetu-Tigveni (37 km) este mai lung, însă necesită doar 45 de luni pentru finalizare, în timp ce WeBuild construiește deja  și are șantierul și utilajele pe teren, pe lotul 5 Pitești-Curtea de Argeș, care este aproape finalizat. Acest lot poate fi finalizat, chiar și parțial, în decembrie 2024. Pentru lotul 4 Curtea de Argeș-Tigveni (10 km.) PORR are termen de finalizare 2027. 

Autostrada Unirii, cu termen de finalizare în 2030

În conformitate cu declarațiile oficiale, Autostrada Unirii Târgu Mureș-Iași-Ungheni va fi finalizată până în anul 2030. Acesta este un drum de mare viteză care va conecta Moldova la Transilvania și se va conecta la rețeaua europeană de transport prin A3 sau A 10/A 1. În ciuda faptului că A8 are o lungime de peste 300 de kilometri, contractul a fost semnat doar pentru lotul Leghin-Târgu Neamț (UMB), care reprezintă doar 10% din lungime. Licitația pentru secțiunea de munte Miercurea Nirajului-Leghin (159 km) va fi lansată până la sfârșitul anului, cu o perioadă de 54 de luni pentru realizarea proiectului (6 loturi).

Cu toate acestea, nu este posibil să se estimeze un interval de timp pentru finalizarea A 8 până la semnarea tuturor contractelor. Raportul CNAIR indică faptul că lotul 1 al PNRR Târgu Mureș-Miercurea Nirajului este contestat la CNSC și există o cantitate relativ mică de șanse de semnare până la sfârșitul anului. În plus, secțiunea finală, care merge de la Târgu Neamț la Iași-Ungheni, este întârziată în faza de proiectare, de copania Consitrans, iar termenul de predare este septembrie 2024.

Când ar putea fi gata Autostrada Nordului și Autostrada A13 Brașov-Bacău

O nouă autostradă care va conecta Moldova cu Transilvania, Drumul de Mare Viteză Baia Mare-Dej-Bistrița-Suceava, este în prezent în diferite etape de finalizare a studiului de fezabilitate și proiectului tehnic. Această autostradp ar trebui să conecteze Drumul Expres Oar-Satu Mare cu Autostrada Moldovei Pașcani-Suceava-Siret. CNAIR a primit trei oferte pentru studiu de fezabilitate și proiect tehnic pentru A 13 Brașov-Bacău la a treia licitație, dar desemnarea câștigătorului a fost întârziată.

CFR încă nu a semnat contractele de modernizare pentru Moldova și Oltenia.

Pe calea ferată, radiografia infrastructurii arată o întârziere și mai mare. Acest lucru se datorează faptului că cei care au condus Ministerul Transporturilor în ultimele trei decenii nu au interes, înțelegere sau perspectivă pentru transportul feroviar. În afară de Magistrala 800 București-Constanța și tronsoanele Sighișoara-Curtici (M 200), trenurile nu ating 160 km/h pe nicio linie. În plus, nu există contracte semnate pentru lucrări de reabilitare în Moldova și Oltenia (CFR a ratat licitațiile pentru Craiova-Caransebeș), iar pe M 500 București-Suceava, de-abia un tronson din Suceava a fost scos la licitație. Ca urmare a numeroaselor restricții de viteză impuse după anul 1989, viteza trenurilor de la București spre Brașov, Iași sau Timișoara nu a crescut, ci a scăzut.

Nu există nicio magistrală CFR care să lege Muntenia, Moldova sau Transilvania care să fie complet actualizată. Trenurile folosesc Magistrala București-Brașov prin tunelurile de la Predeal, care au fost construite între 1876 și 1878.

În plus, în octombrie 2023, CFR Infrastructură a lansat o licitație pentru modernizarea și electrificarea sectorului Dărmănești-Frontieră Ucraina (35 km). 

Toate cele șase licitații pentru modernizarea liniei Oltenia-Banat pe M 100 Craiova-Caransebeș (225 km) au fost ratate de CFR Infrastructură. De asemenea, nu a reușit să semneze contractul PNRR pe lotul 1 Caransebeș-Lugoj, care este ultimul contract feroviar din PNRR care încă nu a fost atribuit. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite