Puterea longevităţii: Radu Beligan face, la 95 de ani, roluri şi spectacole noi

Puterea longevităţii: Radu Beligan face, la 95 de ani, roluri şi spectacole noi

La 95 de ani, actorul lansează cărţi, joacă în spectacole, regizează piese, susţine conferinţe cu "Confesiuni despre viaţă şi artă"

Actorul Radu Beligan, care va împlini pe18 decembrie 95 de ani, va juca în spectacolul "Lecţia de violoncel", în regia lui Felix Alexa, care va avea premiera la Teatrul Metropolis din Bucureşti. Actorul continuă să joace, din 2004, cu casa închisă la Teatrul Naţional din Bucureşti, în  spectacolul "Egoistul", iar la Teatrul de Comedie a montat anul acesta "Spiritul de familie".

Pe 9 noiembrie, respectiv, pe 16 noiembrie, de la orele 20.00, respectiv 19.30,actorul va juca în "Egoistul", în rolul principal, la Teatrul Naţional din Bucureşti.
 Unul dintre cele mai longevive spectacole ale Naţionalului bucureştean,"Egoistul" a atins pe 22 martie cea de-a 100-a reprezentaţie.
 
Spectacolul care a avut premiera în anul 2004 îi are în distribuţie, alături de Radu Beligan, pe: Simona Bondoc, Damian Crâşmaru, Marin Moraru, Sanda Toma, Mihai Niculescu, Lamia Beligan, Ileana Olteanu, Cesonia Postelnicu şi Silviu Biriş. 
 
"Egoistul" este un spectacol extraordinar în care îl putem întâlni pe Radu Beligan nu numai în calitatea ce i-a adus notorietatea, cea de interpret, dar şi într-o alta, la fel de apreciată, cea de regizor. Sub bagheta sa prinde viaţă casa de sfârşit de secol XX a unui celebru dramaturg, prin care se perindă toţi apropiaţii acestuia pentru a obţine mult râvnitele... autografe, pe cecuri de 20 de mii de franci. Cu replici de un firesc uluitor se construieşte o poveste comică, presărată cu mici panseuri care, până la final, conturează fidel destinul şi filosofia de viaţă a unui om care a trăit, dăruindu-se generos unei lumi prea puţin dispusă să-l înţeleagă.
 
 
Radu Beligan, alături de fiica sa, Lamia, în spectacolul "Egoistul"
 
Alegerea textului, un fel de testament literar al celebrului autor, nu este întâmplătoare. În urmă cu aproape 30 de ani,  Radu Beligan se întâlneacu Jean Anouilh la Comédie des Champs Elysees. Asista la o repetiţie a acestuia, notează tot ce dramaturgul, în calitate de regizor al propriului text spune, apoi iau masa împreună. Trebuie să fi fost o întâlnire cu totul specială, pentru că astăzi, în "Egoistul" parcă asistăm la o poveste scrisă de Radu Beligan, sub pseudonimul Jean Anouilh.
 
"Egoistul" e o  piesă autobiografică, o viziune lucidă, puţin cinică, despre viaţă şi moarte, despre iubire şi căsnicie, despre părinţi şi copii, despre sănătate şi boală, despre prietenie, egoism şi generozitate. Şi despre teatru şi dramele lui contemporane. Un umor exploziv, o replică strălucitoare şi o eleganţă verbală rar întâlnită.
 
Pe masură ce asistă la dezmăţul fiicelor, la eşecul fiului, la presiunile prietenului, la reproşurile amantei, la resentimentele fostei soţii şi, nu în ultimul rând, la dezastrele instalaţiilor menajere, un cunoscut autor dramatic îşi scrie piesa.
 
"Spiritul de familie" de la Comedie
 
Sectacolul 'Spiritul de familie' de Eric Assous, în regia ui Radu Beligan, a fost prezentat în premieră oficială joi, 22 martie, la Sala 'Radu Beligan' a Teatrului de Comedie.
 
Din distribuţia spectacolului fac parte Dorina Chiriac, Delia Seceleanu, Lamia Beligan, Mirela Zeta, Marius Florea Vizante, Sandu Pop, Marius Drogeanu.  Decorul poartă semnătură lui Puiu Antemir, costumele sunt realizate de Lia Matoc, iar muzica este compusă de Răzvan Diaconu.
 
 
Radu Beligan a fost fondatorul şi primul director al Teatrului de Comedie între anii 1961 - 1969. 
 
La 5 ianuarie 1961 a fost prezentat publicului primul spectacol al Teatrului de Comedie - 'Celebrul 702' de Alexandru Mirodan, regia Moni Ghelerter, cu Radu Beligan în rolul principal. 
 
Pe această scenă, actorul a mai interpretat roluri ca Gore din 'Şeful sectorului suflete' de Alexandru Mirodan, regia Moni Ghelerter (1963), Beranger din 'Rinocerii' de Eugene Ionesco, regia Lucian Giurchescu (1964), 'Cirivis' din 'Capul de răţoi' de George Ciprian, regia David Esrig (1966), 'Chitlaru' din 'Opinia Publică' de Aurel Baranga, regia Mihai Berechet (1967), 'Ucigaş fără simbrie' de Eugene Ionesco, regia Lucian Giurchescu (1968).
 
"Acum şase ani, George Ivaşcu, directorul Teatrului Metropolis, a început să scrie o mare poveste, folosind o literă puternică: o vocală, care răsună şi acum pe holurile teatrului: O, de la Olga Tudorache. Pentru că Olga Tudorache a deschis noul teatru cu un spectacol memorabil: «Peşte cu mazăre». (...) Povestea continuă, iar anul acesta, o altă literă, la fel de puternică, va deschide un nou capitol la Metropolis: litera R, de la Radu Beligan. (...)
 
«Lecţia de violoncel», în regia lui Felix Alexa şi în interpretarea maestrului, este un cadou de şase ani pe care Radu Beligan îl face teatrului şi spectatorilor lui", se arată pe site-ul Teatrului Metropolis.
"Aniversarea unui teatru este nu doar o sărbătoare a actorilor, a regizorilor sau a scenografilor, ci, mai ales, a publicului care dă sens muncii lor. În şase ani, dintr-o casă de cultură care mirosea a comunism, pentru că aşa am găsit-o, ne-am transformat într-un teatru colorat, dinamic, care are şi câte trei spectacole pe zi, lucru unic în peisajul teatral românesc", spune George Ivaşcu, directorul Teatrului Metropolis, citat de Mediafax.
 
Un actor care a străbătut lumea
 
Originalitatea lui Radu Beligan e dată mai degrabă de viziunea pătrunzătoare (care îi permite să emită judecăţi esenţiale privitoare la fenomenul teatral) şi de o calitate care pentru mulţi s-ar putea să fie o reală surpriză: aceea de intelectual şi om de cultură, capabil să emită un discurs foarte valoros privitor la întregul peisaj cultural european.
 
Radu Beligan a întâlnit, în peste 75 de ani de teatru, nume extraordinare ale scenei româneşti: Aura Buzescu, Nicolae Bălţăţeanu, Lucia Sturdza Bulandra,Toma Caragiu, Vasiliu-Birlic, Vraca, Victor Ion Popa, Gheorghe Timică sau Eugène Ionesco. A întruchipat roluri mari în unele dintre cele mai dificile partituri din dramaturgia română şi universală, de la Romeo la Richard al III-lea sau Robespierre.
 
„Cât trei academicieni“
 
Beligan are o autoritate rareori întâlnită, înainte încă de a scoate o vorbă, spunea Camil Petrescu. „Replică după replică, nedumerirea sporeşte... E un unanim acord în a afirma că nu se înţelege nimic din ceea ce pronunţă. Vocea lui e albă, dicţiunea stropşită, fraza petecită“, explica dramaturgul. „În realitate, Beligan nici nu e actor... E un poet plin de subtilitate, un cărturar cât trei academicieni, la curent cu tot ce joacă... alţii, un iubitor de teatru, aleargă pătimaş după piesele altora, amuzat sincer de jocul tuturor camarazilor de talent... Între două lungi discuţii despre artă (de obicei pe la anticari) îşi aduce aminte că «azi joacă», şi aleargă în fugă la teatru...“, preciza Camil Petrescu.
 
Are teatrul în sânge 
 
B. Elvin a fost peste două decenii profesorul lui în arta de a conduce un teatru şi de a impune un repertoriu de calitate şi de mare curaj, într-o epocă de „zgomot şi furie“. Atmosfera de creativitate contaminase întreaga trupă de la Comedie care era însufleţită şi solidară atât în muncă, cât şi în clipele de destindere.
 
„În serile când, după spectacol, nu ne înduram să ne despărţim şi Amza ne făcea să murim de râs cu «Tribunalul câinilor», Rucăreanu ne desfăta cu romanţe, Marinuş Moraru îl imita pe Laurence Olivier în Hamlet, iar Dinică râdea, cu capul dat pe spate, asemenea calului rănit din Guernica lui Picasso“, şi-a amintit actorul.
 
„Radu Beligan n-a inventat nimic în teatru. A văzut doar, a înregistrat, a simţit şi a restituit într-o formă specială ceea ce noi toţi am văzut şi simţit fără să ne fi dat seama până atunci. Radu Beligan este un om de teatru, adică un om care are teatrul în sânge, oferindu-şi astfel o revelaţie a lucrurilor invizibile. În acest caz, afirm că Actoria este o persoană: Radu Beligan“, consideră actorul Răzvan Vasilescu.
 
A înfiinţat Teatrul de Comedie
 
Radu Beligan s-a născut pe 14 decembrie 1918 în comuna Galbeni, din apropierea oraşului Roman. A debutat pe scenă la Sala Liedertafel, jucând în spectacolul „Crimă şi pedeapsă“, după Dostoievski. Studiile şi le-a făcut la Academia Regală de Muzică şi Artă Dramatică, unde a fost studentul Luciei Sturdza Bulandra. Între 1937 şi 1938 a studiat Dreptul şi Filosofia la Bucureşti, folosind bursa oferită de facultate pentru a-şi plăti taxele la Conservator.
 
Radu Beligan a jucat la Teatrul „Regina Maria“ (1937-1938), la „Uranus“ (1938-1939), la Teatrul din Sărindar, la Grădina „C.A. Rosetti“, la Teatrul „Tudor Muşatescu“ (Roxy), la Teatrul Majestic, la Teatrul Savoy, la Teatrul „Comedia“, la Municipal. La sfârşitul anilor '40, a existat chiar şi Compania „Radu Beligan“. La Teatrul Naţional din Bucureşti a venit pentru prima dată în 1945. Mai târziu, în 1961, a înfiinţat Teatrul de Comedie, fiind directorul acestuia timp de opt ani. Din 1969 până în 1990, Radu Beligan a fost directorul Teatrului Naţional Bucureşti.
 
În activitatea sa artistică, Beligan a realizat peste 80 de roluri în teatru şi 30 în filme. A avut o activitate bogată şi la radio şi la televiziune. Primul său rol în film a fost cel din „O noapte furtunoasă“, în regia lui Jean Georgescu (1943), iar ultimul în „După- amiaza unui torţionar“, în regia lui Lucian Pintilie (2001). Actorul este si autorul unor volume de eseuri - „Pretexte şi subtexte“ (1968), „Luni, marţi, miercuri...“ (1978) şi „Note de insomniac“ (2002 şi 2008).
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările