Cătălina Buzoianu şi toga doctorală

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cătălina Buzoianu, alături de rectorul Adrian Titieni,  când a fost răsplătită cu titlul de Doctor Honoris Causa la UNATC                                                                                         FOTO: UNATC
Cătălina Buzoianu, alături de rectorul Adrian Titieni,  când a fost răsplătită cu titlul de Doctor Honoris Causa la UNATC                                                                                         FOTO: UNATC

E mişcător să asişti când un mare artist primeşte onoruri, mai ales aceste însemne ale preţuirii universitare – titlul de Doctor Honoris Causa – care  par atât de stranii în asociere cu arta. Regizoarea Cătălina Buzoianu era ea însăşi emoţionată, ieri, potrivindu-şi cu greu costumul la ceremonia găzduită de UNATC de ziua lui Caragiale şi a şcolii.

Şi îţi vine şi mai greu să crezi că ea chiar a fost profesoară ( 3o de ani ?!), şi că atâţia dintre foştii ei studenţi, azi regizori cu faimă, au învăţat să facă teatru de la Cătălina, cea atât de aeriană (!!!), cum spunea Vali Seciu, de vulnerabilă, de fragilă, de mignonă.

Evident forţa talentului nu stă în muşchi, dar Cătălina care şi-a pus la mezat sănătatea pentru un proiect precum Mediterana, n-a mizat niciodată pe forţa ei interioară la care probabil nici nu s-a gândit, ci îndrăznesc să cred, tocmai pe acest fluid continuu din care e alcătuită fiinţa ei, viaţa, arta ei. Şi-a ales piesele, temele, a scris scenarii tocmai în virtutea acestei incertitudini misterioase din care e alcătuită lumea, a evitat contururile ferme şi concluziile pripite şi s-a lăsat mângâiată de mătăsurile moi  şi albe care au definit-o stilistic de atâtea ori.

corina buzoianu

De la îmbrăcăm pe cei goi de Luigi Pirandello la Dimineaţa pierdută  şi Visul după Mircea Cărtărescu, aceste obsesii ne-au transmis şi nouă privitorilor dorul de Nirvana al acestei artiste pentru care evanescenţa nu e doar o figură de stil. Dar au mai fost şi Chiralina, cu fascinaţia viermuielii levantine şi meditaţiile despre teatru ca lume a jocului din Şase personaje în căutarea unui autor şi din nou atracţia necunoscutului, mirajul secretelor materiei sau ale omului din atâtea spectacole precum Maestrul şi Margareta, Sonata spectrelor, Fuga sau Petru, aici, în căutarea nici mai mult nici mai puţin decât a lucrului din suflet, scormonind în vintrele unui filosof.

Marii artişti sunt evident şi mari gânditori. Mai aplicaţi decât filosofii şi mai prizaţi pe această latură a meditaţiei decât aceştia evident din cauza naturii talentului artistic. Cătălina Buzoianu face parte din această categorie rară. Şi dacă în calitate de magister a reuşit să prepetueze acest model Teatrul,  se cuvine să fie demn de el în viitor.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite