Fantasme şi metamorfoze

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Reputatul artist-fotograf francez Felipe Ferré s-a entuziasmat, recent, de frumuseţile şi de mânăstirile Gorjului.Prezent la Festivalul Internaţional de Literatură „Tudor Arghezi“ de la Târgu-Jiu, Felipe Ferré, artist francez născut în Columbia, şi-a prezentat câteva dintre cărţile-albume difuzate pe ambele maluri ale Oceanului.

Născut la Bogota în 1934, din tată catalan şi mamă franţuzoaică, Felipe Ferré s-a stabilit definitiv în Franţa din 1961, devenind în-
tr-un timp scurt unul dintre cei mai cunoscuţi şi apreciaţi fotografi.

A învăţat tainele fotografiei din copilărie, iniţiat de tatăl său care era chimist şi un pasionat al acestei arte. Înainte de Paris a fost interesat de muzică, cântând la vioară, luând lecţii la Conservator.

Şi-a păstrat dorinţa de a face muzică şi după venirea în Europa, înscriindu-se la Conservatorul din München. Era însă prea târziu pentru o carieră solistică. Descoperirea într-o vitrină a unui aparat profesional cu burduf, un tip vechi, a decis cariera sa ulterioră.

Artistul care vrea totul sau nimic

Opera lui Felipe Ferré se dezvoltă pe câteva axe principale. A început cu portrete ale unor personalităţi artistice, dintre care am aminti numai pe Salvador Dali, pe renumitul expresionist columbian Fernando Botero sau, ceva mai târziu, pe sculptoriţa Alicia Penalba şi celebrul scriitor şi cineast suprarealist Francesco Arrabal. Exceptându-l pe Dali, toţi ceilalţi au avut parte de o carte-reportaj. Dar, cum singur mărturiseşte, „eu vreau totul sau nimic”.

Mulţi oameni pe care dorise să-i fotografieze au dispărut înainte de a reuşi să se întâlnească cu ei. „Am vrut să-l fotografiez pe Picasso, dar se retrăsese în sudul Franţei, nu primea pe nimeni şi, înainte de a găsi mijloacele să-i cer o întâlnire, a murit. Am vrut să-l fotografiez pe Churchill, dar n-am reuşit să ajung la timp în Anglia. Atunci m-am hotărât să fac altceva”.  Altceva a însemnat fotografia-creaţie.

Aşa s-au născut două serii de imagini cu aer suprarealist: „Metamorfozele” şi „Fantasmele”. Ideea îi venise mai demult. Voia să creeze nuduri feminine sofisticate, opere de artă fără nicio suspiciune de pornografie. „Făceam fotografii la o prezentare de modă a lui Paco Rabanne. La sfârşit, am întrebat-o pe una dintre modele, o tânără superbă, dacă nu vrea să-mi pozeze nud.

A acceptat şi am plecat chiar atunci la un studio de fotografi care era deschis toată noaptea”. Alungite, mixate cu un cadru de reiuri inventat de artist şi realizat prin suprapunerea a două clişee, nudurile au constituit seria „Metamorfozelor”. Tot imaginaţia artistică şi inventivitatea fotografică au creat şi straniile personaje feminine, contorsionate, elegante, misterioase în pofida sugestiei erotice, din seria „Fantasmelor”.

Aventurile locurilor

image

Una dintre „Fantasmele“ suprarealiste ale lui Felipe Ferré



Se pare că viaţa lui Felipe Ferré a fost guvernată în oarecare măsură de duhul călătoriei. Deşi avusese succes cu expunerea celor două serii, se decide să accepte realizarea unei cărţi despre Columbia. Un an întreg, va colinda această ţară, începând cu indienii amazonieni şi terminând cu oraşele şi siturile arheologice. Cartea a apărut, iar fotografiile care au compus-o au fost expuse în mai multe locuri din lume (Paris, Tokyo, Madrid).

Era începutul unei alte direcţii, care a continuat cu cărţile despre arhitectura Parisului, cu o excelentă monografie a arhitectului Art Nouveau, Hector Guimard, devenită punct de referinţă în bibliografia acestuia, cu încântătoarea „Cartea cafelei”, adevărată enciclopedie a minunatei substanţe, de la plantarea la prezenţa ei în cafenelele literare ale multor oraşe europene.

Felipe Ferré lucrează şi acum cu vechiul aparat cu burduf, pe trepied şi afirmă că „un adevărat fotograf îşi lucrează singur fotografiile, din momentul captării imaginii, la developare şi tragerea tirajelor. Cel care îşi duce filmele la laborator nu este un adevărat fotograf, deşi marele Cartier-Bresson nu-şi lucra niciodată singur fotografiile”. Nici aparatul digital nu-l satisface. Îl consideră un „caiet de schiţe”, îi recunoaşte avantajul rapidităţii în prinderea unui subiect, dar „marea satisfacţie este să vezi cum apare imaginea în lumina roşie a laboratorului”.

Imagini din România

Cu doi ani în urmă, Ferré a deschis o expoziţie cu fotografii de piese arheologice columbiene la Sibiu. Venit acum a doua oară în România, şi-a confirmat părerile despre frumuseţea peisajului, dar, mai ales, despre căldura relaţiilor umane, despre atmosfera minunată a „comunicării între vecini pe băncile aşezate în faţa porţilor din satele gorjene”, despre generozitatea cu care orice străin este primit într-o gospodărie. „În Franţa, poţi muri de foame. Cred că asta nu se poate întâmpla în România”, şi-a încheiat artistul una dintre multele constatări entuziaste despre locurile şi oamenii pe care i-a cunoscut.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite