Dirijorul Horia Andreescu: „La concertul lui Ceaikovski, noutatea este violonistul Svetlin Rusev“

Dirijorul Horia Andreescu: „La concertul lui Ceaikovski, noutatea este violonistul Svetlin Rusev“

Horia Andreescu

Vineri, 27 octombrie, de la ora 19.00, la Sala mare a Ateneului Român, Orchestra Simfonică a Filarmonicii „George Enescu“, dirijată de maestrul  Horia Andreescu, va avea în program lucrările Preludiu şi fugă de Constantin Silvestri, Concertul pentru vioară şi orchestră de Piotr Ilici Ceaikovski, Till Eulenspiegel de Richard Strauss şi Uvertura 1812 de Piotr Ilici Ceaikovski. Solist va fi violonistul bulgar Svetlin Rusev.

Ştiri pe aceeaşi temă

Concertul pentru vioară şi orchestră în re major, op. 35 de Piotr Ilici Ceaikovsk, care va fi interpretat în această seară, la Ateneu, de la ora 19.00, de Orchestra Filarmonicii George  este structurat tripartit. Concertul este deschis de o primă parte dominată de spectacolul de virtuozitate, urmată de o a doua, unde elementul de tehnică se subordonează cantilenei introspective. De fapt, în prima versiune a concertului, schiţată, la începutul anului 1878, încă în formă neorchestrată, mişcarea lentă a fost abandonată şi apoi rescrisă (mişcarea originală va deveni parte întâi a lucrării pentru vioară şi pian Souvenir d'un lieu cher op. 42). În finalul briliant se remarcă pregnantul caracter popular rus, în special prin tema a doua. Concertul a devenit, curând, una dintre cele mai populare lucrări ale lui Ceaikovski.
„La concertul de Ceaikovski noutatea este violonistul bulgar Svetlin Rusev. Cel mai bun violonist al Bulgariei, invitat mult în străinătate, va cânta şi pe scena Ateneului. Colaborăm de ceva vreme, am înregistrat cu Svetlin Rusev o integrală Ceaikovski“, declară dirijorul Horia Andreescu.

„Preludiu şi fugă“ de Constantin Silvestri nu e lucrare foarte des cântată. Cum aţi ales programul concertelor simfonice din această săptămână?


Horia Andreescu: Într-adevăr, nu s-a cântat de mult această lucrarea aici. Sunt însă oameni care sunt preocupaţi de ceea ce a lăsat Silvestri în urma sa. A fost un mare compozitor. E o şansă acum de a pune din nou în circulaţie pe un compozitor pe nedrept uitat. Preludiu şi fugă de Constantin Silvestri e un concert interpretat de toate marile orchestre din lume. Din păcate, Silvestri s-a stins prea repede. Preludiu şi fugă este o lucrare plină de energie, o construcţie cu teme specific româneşti, la un moment dat insistentă în fortisimo,cu multe accente ascunse. Sper să bucure reîntâlnirea cu acest compozitor.

Cum l-aţi descoperit pe Svetlin Rusev, solistul din Concertul pentru vioară şi orchestră de Piotr Ilici Ceaikovski?

Suntem bucuroşi că la Bucureşti va veni cel mai bun violonist al Bulgariei, Svetlin Rusev, care cântă mult în străinătate. La concertul lui Ceaikovski, noutatea este violonistul. Îl cunosc pe Svetlin de ceva vreme, am mai colaborat. Am înregistrat împreună cu el o integrală Ceaikovski. Va apărea în curând un disc. Svetlin Rusev este bucuros să cânte într-o asemenea sală, cum este cea a Ateneului, şi într-un altfel de context.

Cum aţi înţeles muzical „Till Eulenspiegel“ de Richard Strauss?

E de vorbit mult despre lucrarea lui Richard Strauss, o lucrare cu mult umor, foarte descriptivă, cu multă profunzime în toate întâmplările pe care le provoacă. Till Eulenspiegel demonstrează că modul în care oamenii gândesc de obicei nu e cel mai pregătit. Însă Strauss ne arată în câteva măsuri că speranţa şi spiritul lui Till Eulenspiegel, care cu umor încearcă să schimbe lumea, există în continuare şi că avem nevoie de acestea.

Aţi mai condus lucrarea aceasta?

Am mai dirijat această lucrare la Filarmonica „George Enescu“ în 2005. Am mai dirijat-o şi în 2001, când s-au întâmplat atentatele asupra Turnurilor Gemene ale World Trade Center.  Am avut-o programată cu Radio Hamburg Orchestra, tocmai în săptămâna marii nenorociri de la New York.  Lucrarea nu a mai avut acelaşi umor în acel context...

În calitate de director artistic al Filarmonicii „George Enescu“, ce strategie de repertoriu aţi ales pentru această stagiune şi ce pregătiţi pentru anul viitor?

Lucrurile sunt în desfăşurare şi nu se schimbă de pe o zi pe alta, ca să le schimbi îţi trebuie idei. Dacă ai idei, trebuie să ai şi bani să le pui în aplicare, pentru că preţurile pe care le putem oferi artiştilor mari ne sunt în mare măsură inacesibile. Atunci, mă orientez spre tineri muzicieni talentaţi, care au luat premii internaţionale şi sunt validati de aceste premii. De asemenea, sunt dirijori români cărora trebuie să le oferim şanse şi care merită să vină la Filarmonică. Însă sunt mari artişti care acceptă să vină din plăcere să cânte în acest spaţiu special al Ateneului, alături de Filarmonica „George Enescu“. Vor fi nume mari pe afişele noastre, îi anunţ numai pe Elisabeth Leonskaja, Christian Zacharias… Aceşti artişti vin să cânte aici pe nişte onorarii simbolice, pe care de multe ori, mulţi dintre ei le fac cadou la diverse şcoli. De asemenea, ne apropiem, în februarie anul viitor, de aniversarea a 130 de ani de când Ateneul a fost deschis. Pe 15 decembrie 2018 vom aniversa primul concert al Filarmonicii bucureştene, susţinut cu 150 de ani în urmă. Fondată în aprilie 1868, „Societatea Filarmonică Română“, sub conducerea lui Eduard Wachmann, avea ca scop organizarea unei orchestre simfonice permanente, în vederea propagării culturii muzicale şi popularizării capodoperelor muzicii clasice. Primul concert a avut loc în 15 decembrie 1868, sub bagheta iniţiatorului său. Filarmonica din Bucureşti este una din primele orchestre apărute în Bucureşti. Fondatorii ei au găsit artişti români, au închiriat artişti străini şi au întemeiat această orchestră cu care astăzi ne mândrim. Deci, în decembrie 2018, vom avea un important moment aniversar.  Sper ca Filarmonica „George Enescu“ să recapete până atunci numărul de instrumentişti de care are nevoie în mod firesc.  De asemenea, îmi doresc ca toate concertele Filarmonicii să fie transmise la Radio, iar Televiziunea Română să preia concertele noastre. Acestea sunt numai câteva dintre proiectele importante pentru mine care să ducă dincolo de zidurile sălii Ateneului numele şi renumele Fialrmonicii „George Enescu“ din Bucureşti.


Concert simfonic

Vineri, 27 Octombrie 2017, 19:00 - 21:00
Sala mare
Orchestra Simfonică a Filarmonicii "George Enescu"
Dirijor
HORIA ANDREESCU    
Solist
SVETLIN RUSEV

Program
Constantin Silvestri
Preludiu şi fugă
Piotr Ilici Ceaikovski
Concertul pentru vioară şi orchestră
Richard Strauss
Till Eulenspiegel
Piotr Ilici Ceaikovski
Uvertura 1812


Horia Andreescu

Începând din luna februarie a anului 2017 dirijorul Horia Andreescu este directorul general adjunct al Filarmonicii "George Enescu". Fondator al orchestrei de camera Virtuozii din Bucureşti, profesor asociat al Universitatii Nationale de Muzica Bucuresti, Horia Andreescu a fost multi ani director al formatiilor muzicale Radio. Daca asculti Eroica, Simfonia nr. 3 de Enescu, simfonii si misse de Haydn, Chain 1 si Chain 2 de Lutoslawski sau Simfonia nr. 6 de Mahler, constati cat de largi sunt dispozitiile artistice ale lui Horia Andreescu. Constati cu cata ardoare cauta adevarul unei muzici si cum ajunge la acesta, prin vigoarea talentului sau, prin fertila sa imaginatie, prin stiinta si curaj. Da, are curajul sa atace viu si proaspat, prin propria sa traire muzicala, chiar si asa-numitele slagare ale repertoriului universal.
Studiile sale la Universitatea de Muzica din Bucuresti (compozitie si dirijat cu profesori exceptionali), la Academia de Muzica de la Viena (cu Hans Swarowski si Karl Osterreicher), precum si cursurile cu Sergiu Celibidache sunt o baza solida a devenirii sale dirijorale.


Din colaborarile lui Horia Andreescu cu orchestre din Romania si strainatate - mai cu seama din Germania, unde numara 13 ani de "dirijor oaspete permanent" la Rundfunk Sinfonieorchester Berlin, 10 ani cu aceeasi functie la Dresdner Philharmonie si 21 de ani la Staatskapelle Schwerin -, exista peste 60 de inregistrari pe piata discografica, dintre care 16 cu orchestre din Europa. Iata cateva din cele mai recente: un CD realizat cu Rundfunk Sinfonieorchester Berlin, editat la C.P.O. in 2007; altul inregistrat la Westdeutscher Rundfunk Koln (creatii ale compozitorului Pascal Bentoiu), editat in 2004 la Hastedt; un CD editat in 2008 la "Electrecord" cu lucrari de Dvorak si Musorgski-Funtek, inregistrate cu Netherlands Philharmonic Orchestra si, in 2009, Oratoriul Bizantin de Pasti de Paul Constantinescu, la pupitrul Orchestrei Nationale Radio, editat de Casa Radio.


Integrala Enescu (8 CD-uri), editata de "Electrecord" si "Olymia-Londra" si bine difuzata, contribuie consistent la cunoasterea de la Tokyo pana la New York a acestui mare compozitor.


Colaborarea dirijorului Horia Andreescu cu multe alte orchestre, de pilda London Symphony Orchestra, Wiener Symphoniker, Royal Philharmonic Orchestra, filarmonicile din Amsterdam, Stuttgart, orchestrele simfonice din Ierusalim, Nagoya, BBC Scottish, orchestrele radio din Madrid, Leipzig, precum si turneele individuale sau cu Orchestra Nationala Radio si Filarmonica "George Enescu" la festivaluri ca Wiener Festwochen, Dresdner Festspiele, Europa Musicale Munchen si, fireste, Festivalul International "George Enescu" de la Bucuresti, rotunjesc succinta prezentare a acestui dirijor.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările