Cronică de moravuri: Mobilitate şi siguranţă

Un mecanism simplu şi ingenios cum este bicicleta a emancipat mai mult decât deplasarea pe jos.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ieri. La început, acest instrument era, şi la propriu şi la figurat, o „maşină de alergat". La 6 aprilie 1818, baronul german Karl Drais von Sauerbronn îşi prezenta la Paris marea invenţie, denumită „Laufmaschine". Construită în totalitate din lemn şi neavând pedale, maşinăria presupunea ca utilizatorul să împingă cu picioarele în pământ pentru a o deplasa. Jumătate de secol mai târziu apărea velocipedul, tot din lemn, dar care avea în plus două pedale, aplicate pe roata din faţă. Poate cel mai interesant episod din istoria bicicletei este contribuţia acestui mecanism la emanciparea femeii.

Cu toţii am văzut fotografii vechi, de la sfârşitul secolului XIX - începutul secolului XX, în care femei radioase, drapate în rochii lungi până în pământ, pedalează fericite pe o bicicletă similară cu cea de astăzi. La începutul anilor 1890, atât în Europa, cât şi în Statele Unite, odată cu adaptarea mecanismului bicicletei la principiile confortului şi utilitarismului şi apariţia aşa-numitului model denumit în America „safety bicycle" („bicicleta de siguranţă"), femeile încep să folosească, din ce în ce mai mult, această maşinărie care le sporea independenţa. Normele şi tendinţele vestimentare ale vremii aduceau însă un mic impediment în ce priveşte siguranţa şi viteza deplasării.

Este exagerat să afirmăm că bicicleta a fost cauza modificărilor radicale din moda feminină de la începutul secolului XX, dar în mod sigur a coincis destul de fericit cu scurtarea rochiilor, eliminarea corsetului şi apariţia pantalonilor bufanţi, acei „bloomers" atât de controversaţi în epocă, dar atât de practici.
Azi. Devenite o reală alternativă la sufocarea oraşelor mari de numărul din ce în ce mai mare de automobile, bicicletele schimbă astăzi faţa metropolelor. Pe lângă faptul că pistele de biciclişti au devenit omniprezente, ultima invenţie în materie este un dispozitiv numit „Light Lane" (bandă luminoasă) - un sistem de proiecţie laser, care, ataşat bicicletei, proiectează pe asfalt, în spatele biciclistului, o pistă luminoasă ce îi asigură acestuia delimitarea spaţiului necesar de siguranţă.


Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: