Un poem kung-fu

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Zhang Ziyi (stanga) si Tony Leung se confrunta in filmul „Marele Maestru” („The Grandmaster”) - 2013
Zhang Ziyi (stanga) si Tony Leung se confrunta in filmul „Marele Maestru” („The Grandmaster”) - 2013

Regizorul Wong Kar-wai, din Hong Kong, dă din nou lovitura cu primul său film de arte marţiale, „Marele Maestru“, despre profesorul lui Bruce Lee.

Cei care se declară miraţi de calitatea filmului „Marele Maestru“, pentru că se aşteptau ca din partea chinezilor să nu vină decât „chinezării“, ar trebui să ştie, în primul rând, că avem de-a face cu unele dintre cele mai mari nume ale cinematografului asiatic contemporan.

Orice s-ar spune, cinemaul asiatic este, practic, cel mai valoros şi de succes al ultimelor decenii (incluzând aici nu numai triada China-Hong Kong-Taiwan, ci şi fenomene cinematografice relativ recente, precum Coreea de Sud sau Thailanda).

Din păcate, rămâne puţin cunoscut la noi în ţară, cu toate că este şi unul dintre cele mai influente pentru dinamica filmului occidental, mai ales a celui american.

Crescut în Hong Kong

„Marele Maestru“ este primul film de arte marţiale al regizorului Wong Kar-wai (57 de ani), unul dintre cei mai apreciaţi ai ultimelor decenii de cinema pentru dramele sale atât de originale, stilistic în primul rând. Wong s-a născut la Shanghai, dar a activat în cinemaul din Hong Kong, fiind un nume de bază în impunerea pe plan internaţional a acestuia, în dinamicii ani ’90. Totul a culminat, în 2000, cu capodopera „In the Mood of Love“/„O iubire imposibilă“, un film de dragoste cum altul nu-i, un uriaş succes pe piaţa internaţională.

Continuarea acestuia, „2046“, realizată în 2004, şi mai experimentală, a circulat mai puţin, dar a suscitat un cult printre cinefilii specializaţi. Regizorul a creat şi un film în limba engleză, turnat pe pământ american, „My Blueberry Nights“ /„Iubire cu gust de afine“ (2007), unde şi-a transpus, cu relativ succes, maniera atât de specială într-o poveste plasată în lumea occidentală. „The Grandmaster“/„Marele Maestru“ este următorul său lungmetraj şi, totodată, primul său excurs în lumea artelor marţiale, atât de familiară cineaştilor asiatici.

Un mare actor

În ce-i priveşte pe actorii acestui film, Tony Leung, interpretul rolului principal, este, aproape sigur, cel mai mare actor contemporan al cinemaului din Hong Kong şi asiatic în general. Regizorul Wong şi actorul Leung Chiu-Wai (numele său chinez) şi-au forjat reciproc carierele în anii ’90, când Leung a fost protagonist în mai toate filmele-cult ale regizorului, culminând cu rolul principal masculin din „In the Mood of Love“ şi „2046“.

Actorul a avut, însă, creaţii de referinţă în filmele mai tuturor numelor asiatice importante: John Woo („Bullet in the Head“, „Red Cliff“), Ang Lee („Lust, Caution“/„Ultima dorinţă“), Zhang Yimou (memorabilul „Hero“), Hou Hsiao-hsien etc., precum şi în filmul-cult „Infernal Affairs“ (2002) / „Afaceri infernale“.

Tânăra şi frumoasa Zhang Ziyi (34 de ani), „muza“ marelui regizor chinez Zhang Yimou după despărţirea acestuia de actriţa Gong Li, a mai lucrat cu Wong Kar-wai doar în filmul „2046“ (în care apărea, de altfel, alături de Gong Li). În „Marele Maestru“, însă, este interpreta principalei partituri feminine, cea a fiicei marelui maestru Gong Yutian.

„In the Mood for Kung-Fu“

Filmul spune povestea – înainte, în timpul şi după războiul civil şi cu japonezii – a luptătorului kung-fu Yip Man, prezentat ca maestrul de arte marţiale al celebrului Bruce Lee. Acest episod s-a întâmplat însă mai târziu şi nu ne este arătat în film. Pelicula arată doar cum Yip Man devine, în câţiva ani de frământări istorice, dintr-un om prosper şi cu familie un refugiat în Hong Kong, care, alături de alţi câţiva, păstrează secretul vechilor tehnici de luptă.

Comparaţia cu filmele similare de mare valoare făcute în preajma anului 2000 – „Crouching Tiger, Hidden Dragon“/„Tigru şi dragon“(2000), de Ang Lee, şi „Hero“ (2002), de Zhang Yimou; să ne oprim doar la aceste capodopere – se impune de la sine. Spre deosebire de acestea, care aveau o epică mai pronunţată, „Marele Maestru“ este mai degrabă un film intimist, o mică bijuterie, la rândul său cu o plastică minunată.

Cei care reproşează poetizarea excesivă a filmului ar trebui să vadă că nu altul era stilul regizorului în „In the Mood for Love“, marele său succes, de unde e preluat aproape identic. Un „In the Mood for Love“ cu luptători de arte marţiale, sau „In the Mood for Kung-Fu“, s-ar putea intitula acest film.

Info    

Marele Maestru / The Grandmaster / Yi dai zong shi (Hong Kong-China-Franţa, 2013)
Regia: Wong Kar-wai
Cu: Tony Leung, Zhang Ziyi, Chen Chang, Jin Zhang
Rulează la: Cinema City Cotroceni

4 stele
 

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite