Sergiu Celibidache sau despre transcendența fenomenului muzical

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sergiu Celibidache, unul dintre cei mai mari dirijori ai lumii, alături de Carlos Kleiber, Leonard Bernstein, Claudio Abbado, Herbert von Karajan, Wilhelm Furtwängler, Arturo Toscanini, Carlo Maria Giulini, John Barbirolli, Pierre Monteux sau Yevgeny Mravinsky, „una dintre marile enigme ale secolului al XX-lea“, cum îl prezenta „The New York Times“ într-un necrolog din 15 august 1996, s-a născut la 26 iunie 1912, la Roman, judeţul Neamţ, în familia ofițerului de cavalerie, Demostene Celibidaki, grec de origine, devenit ulterior prefect al Iașului și  ajutor de primar. Mama dirijorului, Maria, născută Brăteanu, în Roman, a fost profesoară de chimie.

FOTO Getty Images
FOTO Getty Images

La doar șase luni de la nașterea  lui Sergiu, familia Celibidache se mută la Iași.

Își face sudiile liceale şi muzicale aici în capitala Moldovei, la Seminarul Pedagogic până în anul 1930.

La vârsta de 18 ani, după o ceartă cu tatăl său, care nu era de acord ca fiul lui să urmeze o carieră muzicală, ci una politică, Sergiu  părăseşte  definitiv casa părintească.Pleacă  la București unde studiază cu Theodor Rogalski (teorie-solfegiu, pian) şi cu Theodor Cosma (jazz).  

Pentru a  se întreține se angajează pianist corepetitor la o școală de dans din capitală.

După încheierea  stagiul militar (1935),  își continuă studiile  la Paris. Acolo ascultă într-o zi la radio un cvartet de coarde, de Heinz Tiessen ceea ce îl va determina  să compună la rândul lui un astfel de cvartet de coarde  pe care i-l trimite lui Tiessen, profesor la Facultatea de Muzică din Berlin, care  impresionat de  talentul muzical al tânărului,  îl invită la Berlin.

La  Berlin, studiază la  Academia de Muzică (Musikhochschule) (1936-1944), unde  în  paralel  frecventează Facultatea de Filosofie a Universităţii "Friederick-Wilhelm" . La această ultimă instituție   își va susține   doctoratul  în muzicologie, cu o teză despre "Arta polifonică a lui Josquin Desprez".

Celibidache a avut parte în Germania  de profesori  celebri precum  Walter Gmeindl şi Heinz Tiessen la compoziţie,  Fritz Stein la arta dirijatului, Eduard Spranger la cursurile de psihologie,  pe  filosoful Nicolai Hartmann la cursul de Metafizică etc.

În 1945, devine  dirijor pro tempore al Orchestrei simfonice din Berlin, deoarece  titularul ,Wilhelm Furtwängler, fusese suspendat din funcție,  din cauza unor suspiciuni de colaborare cu regimul nazist. Celibidache va dirija  cu această orchestra  pănă în anul 1952, în jur de 400 de concerte,  când, Furtwängler, își reia, după procesul de denazificare,  funcția de dirijor.

În 1954, membrii orchestrei simfonice din Berlin îl aleg pe Herbert von Karajan dirijor pe viață, nu pe Celibidache , deoarece  dirijorul   de origine română făcea foarte multe repetiții înainte de concerte și instrumentiștii  nu erau dispuși să  mai accepte acest stil de lucru  pe care îl considerau obositor și streant.

 Nemaiavând pentru o perioadă un loc sde muncă stabil,   este  invitat  să  dirijeze diverse  orchestre simfonice  renumite din Europa și din America de Sud : Orchestra Radio din Stuttgart (Germania), Orchestra Națională din Paris (Franța), Orchestra Simfonică Radio din Stockholm (Suedia).

Între anii 1960 și 1962, predă  cursuri de arta dirijatului la Accademia Musicale Chigiana din Siena (Italia),  iar ulterior la Fontainebleau (Franța) și la München (Germania).

În anul 1979 primește funcția de director muzical general al orașului München și de dirijor permanent al orchestrei filarmonice din acest oraș,  pe care Celibidache o va duce în topul celor mai bune orchestre simfonice din  toată lumea.

 Celibidache a  predat și cursuri de fenomenologie muzicală la "Schola Cantorul" din Paris, Universitatea din Mainz (1976-1990).

 În anul 1965 Celibidache se căsătorește cu Ioana Procopie Dumitrescu, o pictoriță din Romania,  care locuia la Buenos Aires. Aceasta îi va dărui dirijorului în iunie 1968  un fiu  pe care îl va boteaza Serge Ioan.

Într-un interviu dat cu un an înanite de moarte, Ioana  povestește cum    l-a cunoscut pe Sergiu Celibidache :  „A fost un coup de foudre“. Eu am mai fost măritată de două ori înainte, ştii. Şi m-am plictisit! Aveam 26 de ani. El venise la Buenos Aires, la Teatrul Colon, să deschidă stagiunea pe care urma să o închidă Karajan. Şi m-am dus şi l-am văzut. L-am văzut şi am fost ca lovită de apoplexie. Nu mai auzisem, nu mai văzusem aşa ceva până atunci. M-am întors acasă şi i-am spus bărbatului meu cu inocenţă, inocenţă crudă, dacă vrei, sau cruzime inocentă: «Am întâlnit bărbatul vieţii mele». Şi el s-a uitat la mine şi a crezut că am înnebunit. A doua seară m-am dus în lojă şi i-am cerut lui Sergiu un autograf. [...] A fost un coup de foudre (n.r. - dragoste la prima vedere). Pentru amândoi. A fost ca o explozie. Gata, s-a terminat pe viaţă. Şi bărbatu-meu, al doilea, spera că mă întorc. După un an, mă întâlneam cu Sergiu în Europa, la Genova. Să mă întorc? Je suis partie pour la vie! De atunci am fost nedespărţiţi. Am fost peste tot împreună, în Italia, în Anglia, în Danemarca, în Suedia, în Germania. Peste tot.Cu Sergiu am râs 45 de ani.“

În 1978, dar și anul următor   dirijează Orchestra Filarmonica George Enescu din București.

În 1992 revine în România   pentru scurt timp  unde este numit membru de onoare al Academiei Române, iar în 1994, este numit cetățean de onoare și Doctor Honoris Causa al Academiei de Artă din Iași.

În anul 1993 primește Marele Ordin German de Artă “Maximilian”, iar în 1995 este numit Comandor al Artelor și Literelor de către Guvernul Francez.

 Celebrul dirijor se stinge din viață la 14 august 1996, comuna La Neuville-sur-Essonne, departamentul Loiret, la aproximativ 100 de kilometri de Paris, unde  avea o grădină cu o moară veche,  un loc pe care-l iubea la fel de mult ca muzica.

Repertoriul lui Sergiu Celibidache a inclus simfonii din  W.A. Mozart, "Wozzek" de Alban Berg, "Concertele brandemburgice" şi "Suitele" de J.S. Bach, "Concertele grossi" de Handel, Vivaldi,  J. Haydn, Beethoven şi Schubert,  Schumann, Brahms şi Bruckner, A. Dvorak, P.I. Ceaikovski, Jean Sibelius, D. Şostakovici, S. Prokofiev, C. Debussy, M. Ravel, R. Strauss, P. Hindemith, I. Stravinski, Bartok Bela ş.a.

 Sergiu Celibidache a  făcut cele mai bune înregistrări din lume  ale muzici lui Anton Brukner și a dirijat în premiera "Lament lui Orlando", Gunther Bialas (1986), Simfonia a-3-a de Harald Genzmer (1986), "Simfonia în trei părţi", de Peter Machael Hamel (1988), precum și "Undine" și " Jeux des tritoni "de Hans Werner Henze.

Pentru activitatea lui dirijorală  a fost distins de-alungul  timpului cu diverse premii :Premiul Berlinez de Artă pentru Muzică ("Berliner Kunstpreis für Musik" - 1953), Crucea de Merit a Republicii Federale Germania (1954), Premiul Uniunii Criticilor Germani (1955), Premiul danez "Leonie-Sonning", (1971), titlurile de director onorific al Filarmonicii "George Enescu" din Bucureşti (1990), profesor onorific al Berlinului (1991), Marea Cruce a Ordinului de Merit al Republicii Federale Germania (1992), cetăţean de onoare al oraşului München (1992), Marele Ordin german al Artelor "Maximilian" (1993), cetăţean de onoare al oraşului Iaşi şi doctor honoris causa al Universităţii de Arte "George Enescu" din Iaşi (1994), Ordinul ''Commandeur des Arts et des Lettres'' de către Guvernul francez (1995).

 Fiul lui Sergiu Celibidache, Serge-Ioan Celibidache, regizor de profesie, a relaizat  două filme despre tatăl său, un  documentar Le jardin de Celibidache („Grădina lui Celibidache”) și lungmetrajul   dramă The Yellow Tie („Cravata galbenă”).

 Geniul lui Sergiu Celibidache nu s-a manifestat  doar în arta dirijoratului, în pedagogia muzicală, în sutele  de concerte pe care le-a dirijat pe toate meridianele lumii, ci și în creațiile lui muzicale și mai ales în concepția sa despre muzică, influențată indiscutabil de budismul Zen  și de fenomenologia huserliană,  așa cum  se poate deduce din  interviurile sale, dar și   din   discursul susținut la 21 iunie 1985, la Universitatea Ludwig-Maximilians din München, la  invitația făcută de dr. Rüdiger von Canal.

Pentru Celibidache, muzica este un fenomen  epifanic, irepetabil. Această  irepetabilitate a  fenomenului muzical   explică nu doar refuzul   mareleui dirijor de a imortaliza  concertele pe bandă magnetică, dar și  interesul  lui pentru budismul Zen, pentru  filosofie,  mai ales pentru curentul fenomenologic.

La o primă impresie, preocuparea lui  Celibidache pentru  fenomenologie ar putea părea  cel puțin  bizară  de vreme ce unul dintre principiile ei   este intenționalitatea, mai exact, teza husserliană că  nu putem avea  o conștiință goală, vidă de conținut  noetic, cognitiv. Prin urmare,  în condițiile în care conștiința este întotdeauna “conștiința a ceva”, cum se împacă acest lucru  cu  fenomenul muzical care,  pentru a fi asumat, înțeles, trăit  la cote maxime exclude orice  formă de intenționalitae,  condiția unei  experiențe muzicale autentice  presupunând tocmai golirea conțiinței, adică  avea o  “conștiință a   nimic”?

 În calitate de ascultător, mediator al fluxului de armonice care vine dintr-un spațiu numenal,  din dansul orbital al sferelor inteligibile, nu din  rotirea bolovanilor cosmici, așa cum afirma Pitagora, omul  trebuie să se înfățișeze gol în fața  muzicii, fără  prejudecăți, imagini, să  pună  tot ce știe despre lume și despre sunet în paranteze,  să opereze o chenoză cognitivă,  moetică, să  aibă doar cadrele mentale, psihice  ale conștiinței pentru a  putea deveni  un receptor autentic al revelației   sonore,  transmise  de   Dumnezeu ca Ideal al rațiunii muzicale pure, daca ar fi să  faem apel la  terminologia kantiană.

 Deci, când Husserl a spus că întotdeauna connștiința  este  “Conștiința a ceva ”  nu s-a înșelat. Numai că   atunci când  e vorba de fenomenul musical,   acea intenționalitate a conștiinței, acel “ceva ”   nu aparține omului. Omul vine cu cadrul mental, cu mecanismele  psihice ale conștiinței, cu   difuzorul, iar Dumnezeu cu sunetul,  oferă conținutul.

 Ideea de  transcendență a  fenomenului muzical nu are la  Sergiu Celibidache neaparat un sens religios, ci mai degrabă unul filosofic, pitagoreic, plotinian, ca  experiere a unei unități metafizce, a armoniei universale, ca extatză din   cotidianitate  și plonjare într-o superconștiință .

Dacă la  Arthur Schopenhauer, muzica în calitatea ei de  expresie a voinței pure, de instrument care revelează  esența lumii, este cea mai profundă formă de artă(„Muzica este copia directă a voinței, a esenței lumii”), Celibidache, merge mai departe, considerând că muzica nu revelează doar voința, ci  trezește conștiința, o face permeabilă miracolului  armonic emis de  “centrul vibrational”  transcendent.

 La Celibidache, avem mai degrabă  de-a face cu o formă de suspendare a intenționalității,  idee mai apropiată de  Heidegger decât de  Husserl,  de ceea ce   filosoful  “Dasein-ului” numește “Gelassenheit”, adică “a lăsa lucrurile să fie”, „disponibilitate ontologică”  de survenire a  fenomenului.

 Aplicat la  fenomenologia celibidachiană, conceptul de “Gelassenheit” se referă la faptul că  muzica este un eveniment care „apare”  doar  în măsura în care este lăsată să se întâmple.

 Actul muzical, în concepția lui Celibidache, nu există în afara timpului, ci în  cadrul unei  temporalități  necronologice,  a unei durate  nemăsurabile, vii care se naște și dispare odată cu fiecare interpretare: „Muzica este ființare în timp pur. Tot ce e mecanic, tot ce e măsurat, o ucide.”

 Această perspectivă  asupra temporalității ne amintește de   conceptul bergsonian  de durată și de timpul real ca flux al conștiinței, însă  în viziunea  lui Celibidache,  durata muzicală nu este  nici de natură  psihologică, nici fizică, ci se referă la survenirea  unei prezențe ireductibile, care se petrece o singură data, ceea ce face ca fiecare  concert  să se transforme într-un ritual  irepetabil: „Nicio clipă nu este egală cu alta. Muzica trăiește din această negație a repetiției.”

 Muzica  este  în opinia lui  Sergiu  Celibidache un fenomen  spontan care se naște în momentul interpretării, nu  poate fi înregistrat. Discurile, CD-urile nu sunt altceva decât “clătite cântătoare ”, incapabile să  redea  cu fidelitate  sunetul natural, armonicile,  energia,  trăirile, extazul muzical, relația care se stabilește între  ochestră și public, în sala de concerte, etc.

 Întrebat  într-un interviu de către Victor Eskenasy, la   postul de radio Europa Liberă, în 9 martie 1995, despre rezervele  lui față de  imprimarea muzicii clasice, a concertelor dirijate de el, înregistrate adesea totuși cu aparate performante, fără voia  dirijorului, Celibidacche spune:

„Care-s progresele care s-au făcut? S-au creat noi armonice, adică se pot percepe azi armonice care înainte, cu aparatele vechi, nu se percepeau. Dar astăzi o treime din elementele care ies din mașină nu sînt de natură omenească. Insăși masa microfonului face neben Erscheinungen, nu rămîne neutrală să perceapă și să dea mai departe ce a perceput[…] nu există sistem mai total de distrugere a omului decît să îi omori spontaneitatea cu un lucru fixat dinainte de mașină.

 Dumneata nu spui odată pe zi „Bună ziua” la fel [..] În fiecare mouvement este ceva extraordinar, ceva care n-a mai fost înainte. Unicitatea momentului este  salvată numai de spontaneitate. Or, mașina ce poate să facă? Să standardizeze! De cînd avem mașini, n-avem dirijori, Domnule! Nu există dirijori astăzi pe lume ”.

 Același lucru îl spune maestru Celibidache și într-un alt interviu în limba franceză, din anii 70,   tradus în limba română de către Marius Davidesco:

“-Maestre vreau sa vă spun următorul lucru.

– Da.

– Un număr mare de oameni, spun că sunteți unul dintre puținii mari dirijori ai secolului. Cu toate acestea, dacă cineva dorește să asculte una din înregistrările dumneavoastră, acestea sunt fie ilegale (piratate), fie eronate. Dumneavoastră înșivă ați refuzat aproape mereu să faceți înregistrări.

– Da, și de ce?

– Da, de ce?

– În primul rând lumea trebuie să înțeleagă, sau să cadă de acord asupra a ceea ce  este muzica. Sunt aspecte ale ei, care sunt total necunoscute. Să începem cu sfârșitul. Ce este tempoul?  Este o realitate fizică care definește condițiile de unire a vectorilor sonici. Dar nu este nimic mai eronat. Nu este nicio realitate în spatele tempoului. Tempoul sau ritmul, este o condiție prin care multitudinea de informații conținute de sunet poate fi redusă la unitate. Până la urmă, mintea noastră poate procesa câte un lucru pe rând. Sare de la o monadă la alta, iar noi reducem această multitudine. Să vă dau un exemplu. O orchestră cântă o partitură și flautul este prea jos. Există deci o dualitate între flaut și orchestra. Atunci spui: “Vă rog puțin mai sus”. Flautul intră în unitatea orchestrei și dualitatea dispare. De ce? Pentru că nu poți depășii această realitate când este de natură duală. Dacă este o unitate, dacă nu este nici prea jos, nici prea sus, nici prea tare, nici prea încet, poți face o unitate. Vei reduce și vei adecva, pentru a trece la următoarea parte. Asta este ceea ce mintea nostră face: sare de la o monadă la alta, transcende prima monadă (eliberează sinele) și-o însușește, pentru a fi liber să o primească pe următoarea. Așadar, întreb, poți percepe aceeași multitudine de informații cu microfonul la fel cum faci cu urechea? Sau contrariul? Microfonul ignoră o treime din ea (din informația auditivă) și creează noi elemente din celelalte două treimi. Dacă ai un număr mare de elemente, ai avea nevoie de mult mai mult timp pentru a le reduce, decât dacă totalul lor ar fi limitat. Cu cât complxitatea piesei este mai mare, cu atât piesa trebuie cântată mai încet. Aceasta este cunoaștere comună, cea mai simplă psihologie.

Dacă citești un autor complex ca Joyce, ai nevoie de mai mult timp pentru a-l reduce și de a aduce începutul și sfârșitul în acord. Dualitatea dispare. Ființa începe de aici și caută să ajungă acolo, dar totuși, acolo există de la început. Cu cât ceva este mai complex, cu atât necesită mai mult timp. Deci, când cineva spune că piesele mele sunt lente dovedește pur și simplu că nu aude muzica. El aude materialul fizic, fregvențele directe, dar eu pot să aud de asemenea și a patra octavă, numită și sunetul astral[…]

Eu reduc maximele și minimele, dar nu toată lumea are ureche pentru ele, iar criticii găsesc asta prea lent. Ei reduc timpul fizic, dar nu au perceput același lucru și nici nu au posibilitatea de a reduce ceea ce au auzit. Este o problemă de muzicalitate. Bietul critic nu o poate face. Este victima unei false experiențe. Există dirijori care aud doar sunetul direct, ceea  ce este intonație pură, redusă la fizicalitate. Dar tot ceea ce se dezvoltă din această confruntare, dintre materia fizică, care are loc cu patru octave mai sus, este pierdut pentru ei. Poți vedea asta la Ravel. Șirul său de armonici și contrabasul creează o lume a sunetelor care nu există pentru mulți, pentru că nu o pot auzi. Trebuie înțeles ceea ce este acolo sus, cu ajutorul a ceea ce este aici, iar asta necesită mai mult timp. O arie de vioară executată mecanic, este nimic. Dar dacă o execuți cu conștiința subtilităților care există în același grad, devine mult mai bogată în informație acustică, iar aceasta nu este de natură fizică “.

 Oferim în încheierea acestui articol câteva citate din interviurile și cursurile genialului dirijor, care au  capacitatea de a  sintetiza concepția lui despre  fenomenologia muzicii :

         “Totul este vibrație. Și dacă totul este vibrație ai nevoie de un sistem central de referință. Cum poți spune dacă este exact ori dacă te mișcă sau nu, dacă ești o parte din vibrație, dacă nu există un sistem central?  […]. Muzica trebuie înțeleasă exact în acest fel. Este cea mai scurtă cale a omului către revelație și existență a vibrației centrale “.

           “Orice artă are un singur scop : libertatea[…].Nu sunetul singur este cel care provoacă o reacție în tine. Sunetul are pentru lumea noastră emoțională o relație non-interpretabilă. Despre asta este vorba în fenomenologie. Dar nu acesta este motivul pentru care asculți muzică, sau chiar o cânți.Scopul final este  obținerea libertății[…].Iar daca apoi spui :“a fost frumos!“ încă nu ai descoperit totul. Nu  este frumos, este adevărat! Frumusețea este doar un stadiu intermediar pe calea adevărului, adevărul percepției acestei senzații de vibrație cosmică central”.

           “ Atunci când, după primul ton, apare un altul, se naște prima articulație, care stabilește prima legătură între „a auzi” și „deja auzit”. Asta nu ajunge pentru ca ascultătorul să fie fascinat de derularea sunetului. În ceea ce urmează acestei articulații, se va arăta celălalt atribut plin de viață, care, din asocierea a două tonuri, formează cea mai mică lespede a viitorului templu”.

            “Fara învăţăturile zen, nu aş fi ajuns niciodată să pot trăi fantasticul principiu care spune că în orice început, e cuprins sfârșitul. Muzica nu este altceva decât materializarea acestui cuprins”.

            “Omul ajunge la linişte după ce s-a eliberat de orice. Muzica este calea cea mai scurtă de eliberare de tirania aversiunilor şi a înclinaţiilor egoiste. Din această cauză, lumea se îndreaptă tot mai mult către muzică”.

           “ Nu există muzică. Există doar fenomenul muzical în conștiința noastră”.

           “Fiecare notă are o viață. Fiecare viață are o formă. Fiecare formă are o tensiune. Nu există niciun sunet izolat”.

         “ Când asculți cu adevărat, tu nu mai exiști. Devii pură receptivitate”.

          “Un concert este o experiență a prezentului etern. O clipă în care lumea dispare”.

          “Muzica nu este ceea ce se aude, ci ceea ce se devine”.

         “Fără conștiința trăirii, sunetul e doar fizică”.

         “Fiecare concert e o unică posibilitate de a fi”.

“În muzică există un fenomen, care este absent în celelalte  senzații materiale ale simțurilor.  Este vorba de fenomenul de octavă. Octava, adică dublul frecvențelor  infraroșii sau infraviolete, nu  cade  în sectorul perceptibil uman, ci cade în afara lui. Ori fenomenul de octavă este  un fenomen  referențial cosmic. Peste octavă nu există nimic. Există ceva în arta muzicală care atinge o zonă a ființei umane  pe care nu o poate atinge nici cel mai profund gând.”

 „Muzica pentru mine începe acolo unde se termină sunetul. Muzica este transcendenţa senzaţiilor sonore şi nu sunetul. Sunetul este nada care te atrage şi te mişcă.Desigur,  esenţa muzicii nu se poate materializa fără sunet,  asemenea gândirii  care nu se poate materializa fără cuvinte, însă muzica nu are nimic de-a face cu sunetul”.

„Muzica nu este nimic. Este ceva care devine și pleacă“

În concluzie, pentru Celibidache, muzica  este un fenomen inefabil, care se consumă doar  în prezentul absolut al audierii.Din acest motiv, fenomenul muzical scapă unei  înțelegerii raționale. „Muzica ne spune Celibidache, nu poate fi înțeleasă. Ea poate doar să fie trăită.”

Fluxul sonor care se scurge  prin  muzicant, asemenea fulgerului, a energiei electrice descărcate prin paratrăznet, este irepetabil.De aceea, orice încercare de  salvare a lui, de permanentizare cu ajutorul tehnicii moderne  ucide   caracterul viu al muzicii, oferă doar un simulacru prin care se imită în condiții statice un fenomen dinamic, Ascultarea muzicii dintr-o înregistrare este pentru Celibidache un simulacru  o imitare statică a unui fenomen dinamic însuflețit: „Ascultarea unei înregistrări este ca și cum ai mânca o fotografie a unei fripturi”.

                                                                      

Opinii

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite