Rânjetul Hiroshimei

0
0
godzilla
Godzilla 2014 reproduce aspectul original al monstrului, creat de japonezi in anii '50

AVERTISMENT Co┼čmarul nuclear este descris mai percutant dec├ót oric├ónd ├«n ultimii ani ├«n noua produc┼úie americano-japonez─â ÔÇ×GodzillaÔÇť, care aduce legendarul monstru la nivelul efectelor speciale din 2014.

Noul ÔÇ×GodzillaÔÇť, coproduc┼úie americano-japonez─â, st─â cu un picior ├«n trecutul deja ├«ndep─ârtat al primelor produc┼úii cu acest monstru ┼či cu cel─âlalt ├«n prezentul hipertehnologizat. Pe de o parte, pelicula reia, spre deosebire de varianta lui Roland Emmerich din 1998, designul original al celebrului monstru, din primele produc┼úii japoneze ale anilor ÔÇÖ50, ┼či are multe aspecte stilistice care ├«l calific─â mai mult ca un film ÔÇ×retroÔÇť. Pe de alt─â parte, franciza Godzilla este adus─â la nivelul efectelor speciale din 2014 (an ├«n care, teoretic, se ┼či ├«nt├ómpl─â cea mai mare parte din ac┼úiune), mai mult chiar, pentru prima dat─â ├«n istorie, este schimbat statutul, ├«n raport cu oamenii, al teribilului monstru.

Din oceanul Pacific...

C├óteva lucruri trebuiau, totu┼či, p─âstrate similare cu produc┼úiile anterioare, chiar ┼či ├«n aceast─â versiune care se dore┼čte revolu┼úionar─â. Originea monstrului este, bine├«n┼úeles, tot japonez─â (mai exact, din bazinul Pacificului, dar cu ac┼úiunea primordial─â la o central─â nuclear─â din arhipelagul nipon), iar apari┼úia ┼či dezvoltarea sa sunt determinate, ├«n continuare, de chestiuni legate de radioactivitate ┼či energie nuclear─â, chiar dac─â ├«ntr-un mod mai alambicat dec├ót p├ón─â acum.

├Än plus, avem cea mai mare parte a cli┼čeelor inerente unui film de acest gen: savantul care avertizeaz─â ├«n van, fiind luat de nebun, ofi┼úerul american care, precum cel sovietic pe vremuri, supravie┼úuie┼čte tuturor situa┼úiilor imposibile, pentru a-┼či ├«ndeplini f─âr─â gre┼č misiunea, eficienta armat─â american─â, economic─â la vorbe dar punct├ónd ├«n ac┼úiunile de protec┼úie etc.

Godzilla, mânia zeilor

Filme precum ÔÇ×GodzillaÔÇť (sau, de ce nu, americanele ÔÇ×King KongÔÇť ┼či ÔÇ×Jurassic ParkÔÇť) izvor─âsc dintr-o team─â ancestral─â a fiin┼úei umane: c─â la un moment dat ne-am putea confrunta cu ni┼čte creaturi at├ót de, pur ┼či simplu, mari, uria┼če, ├«nc├ót toat─â tehnologia noastr─â perfec┼úionat─â s─â nu le poat─â face fa┼ú─â. De la ceva similar pleca ┼či regizorul Guillermo del Toro, anul trecut, pentru filmul ÔÇ×Pacific RimÔÇť / ÔÇ×Cercul de focÔÇť, imagin├óndu-┼či apari┼úia unor mon┼čtri gigantici proveni┼úi din alt─â dimensiune, care atacau P─âm├óntul ie┼čind din ni┼čte bre┼če situate pe fundul Pacificului.

Actualii scenari┼čti ai ÔÇ×GodzilleiÔÇť pluseaz─â, ├«ns─â, ┼či mai creeaz─â ├«nc─â dou─â creaturi ├«nfrico┼č─âtoare, a┼ča-numi┼úii MUTO, mascul ┼či femel─â (un fel de ÔÇ×AlienÔÇť uria┼či, pentru a-l pomeni pe artistul elve┼úian H.R. Giger, recent plecat dintre noi), afla┼úi ├«ntr-o rela┼úie ambigu─â cu Godzilla. Mai mult, ace┼čtia au capacitatea ca, prin ni┼čte a┼ča-zise ÔÇ×pulsuri electromagneticeÔÇť (PEM), s─â blocheze func┼úionarea oric─ârei aparaturi bazate pe electromagnetism (de altfel, punctul cu adev─ârat slab, vulnerabil al civiliza┼úiei noastre), l─âs├óndu-i pe atacatorii umani cu buza umflat─â.

ÔÇ×America sub atacÔÇť

Filmele-catastrof─â cu adev─ârat bune posed─â o anumit─â poezie a pericolului ┼či a dezastrului, iar ÔÇ×GodzillaÔÇť 2014 nu face excep┼úie. Exist─â ├«n film, de multe ori, o voluptate evident─â a extinc┼úiei, a film─ârii zonelor devastate (fie cea aflat─â ├«n carantin─â dup─â un accident la o central─â nuclear─â, fie cele r─âv─â┼čite de trecerea mon┼čtrilor). R├ónd pe r├ónd, sunt distruse ┼či f─âcute praf mai ├«nt├ói un mic ora┼č japonez, apoi americanele Honolulu, Las Vegas, San Francisco (de altfel, ca ┼či ÔÇ×Pacific RimÔÇť, filmul, deloc ├«nt├ómpl─âtor, d─â seam─â despre mutarea centrului de greutate al planetei spre hiper-dezvoltatul bazin al Pacificului).

ÔÇ×America sub atacÔÇť, titreaz─â, la un moment dat, ecranele televizoarelor, ca un tragic remember al de neuitatului 11 Septembrie 2001. ├Än plus, scenariul colecteaz─â, chiar dac─â la un nivel superficial, multe dintre temerile ┼či traumele recente ale zonei: accidentul de la Fukushima, cutremurul ┼či tsunamiul uria┼č din 2004 etc. Ceasul personajului lui Ken Watanabe, un cercet─âtor japonez, a apar┼úinut tat─âlui s─âu ┼či este oprit la ora 8 ┼či 15 minute, ├«n diminea┼úa zilei de 6 august 1945, momentul primei explozii atomice de la Hiroshima, cu alte cuvinte func┼úia de avertisment a pove┼čtii r─âm├óne la fel de valabil─â.

Dincolo de puerilitatea scenariului, filmul are multe solu┼úii ingenioase, mai ales la nivel vizual, ┼či, cum spuneam, reu┼če┼čte s─â creeze o oarecare poezie, mai ales ├«n scenele de lupt─â din ora┼čele pustiite sau ├«n cele de panic─â colectiv─â (copiate, deseori, dup─â filmele clasice de acest gen ale anilor ÔÇÖ70). Sunt destule secven┼úe ├«n care chiar este vorba de cinema, ├«n sensul real al cuv├óntului. Cu toat─â ambiguitatea p─âguboas─â a inten┼úiilor monstrului, a┼ča cum rezult─â ele din scenariu, ÔÇ×GodzillaÔÇť 2014 este un exemplu de folosire inteligent─â a efectelor speciale ┼či de readucere cu succes ├«n actualitate a unei francize clasice.

Info

Godzilla 3D / Godzilla (SUA-Japonia, 2014)
Regia: Gareth Edwards
Cu: Aaron Taylor-Johnson, Ken Watanabe, Juliette Binoche
Rulează la: Romtelecom IMAX®

3 stele



Ultima or─â

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite