De ce au anulat sârbii trenurile care legau Vârşeţ şi Timişoara? Decizia vine după ce vecinii au renunţat şi la proiectul autostrăzii Belgrad şi Timişoara

0
Publicat:
Ultima actualizare:
De la Vârşeţ exista conexiune cu trenul care merge la Belgrad FOTO vrsaconline.com

Veste cât se poate de rea pentru cei care călătoreau cu trenul de la Timişoara la Vârşeţ şi invers. După cinci ani, sârbii au decis să renunţe la această rută internaţională.

Compania feroviară Srbija Voz a decis să renunţe, de la 1 august, la ruta internaţională care făcea legătura în Vârşeţ şi capitala Banatului românesc, Timişoara. Sârbii susţin că au luat această decizie datorită numărului scăzut de călători. 

În aceste condiţii, CFR va transporta pasagerii trenurilor 7686/7686, 7687/7687, 7688/7688, 7689/7689 din Gara de Nord Timişoara până la Stamora-Moraviţa, graniţa dintre România şi Serbia.  

Trenurile internaţionale Timişoara-Vârşeţ (pe distanţa de 71 de kilometri) au fost introduse în anul 2012. Au fost două trenuri pe zi dus şi două retur, putând să asigure legătura cu trenurile care circulau pe ruta Vârşeţ-Beograd. Trenurile de Vârşeţ plecau de la orele 10.18 şi 18.35, iar cele de la Timişoara de la 7.49 şi 16.38.

Cei care călătoreau pe această rută susţin că trenurile au fost mai tot timpul pline. Unul dintre ei este Jose Miguel Vinals, consulul onorific al Spaniei la Timişoara. 

„Sunt extrem de dezamăgit pentru că trenul, Timişoara - Vârşeţ - Beograd a fost anulat. Autorităţile sârbe au decis că nu este un serviciu prioritar şi nu numărul celor care-l utilizează este redus. Sunt foarte surprins. Am mers cu acest tren în fiecare săptămână timp de aproape nouă luni. Cu excepţia câtorva ocazii, trenul a fost mereu plin. În special în timpul anului universitar, când mulţi studenţi din Serbia vin să studieze la universităţile din Timişoara. Aceştia vor fi pedepsiţi”, a scris Jose Miguel Vinals, pe pagina sa de Facebook.

Acesta ţinut să precizeze că în orice ţară, căile ferate fac parte din seriviul public. „Nu sunt niciodată profitabile. Ele există pentru că sunt necesare şi pentru că datorită lor se crează o serie de beneficii suplimentare (comerţ, turism, relaţii umane). La fel cum este şi cu autostrăzile, drumurile şi alte infrastructuri.  Au fost două trenuri pe zi. Nu puteau să reducă serviciul la un tren pe zi şi să lasse cel puţin o conexiune? Acum nu mai există niciun sistem de transport public între cele două ţări vecine, care împărtăşesc relaţii istorice, culturale, economice şi umane. Cel puţin din Timişoara. Asta e ridicol”, a mai scris Vinals. 
 

Diplomatul se întreabă care este adevăratul motiv pentru care sârbii au renunţat la legătura pe cale ferată între Timişoara şi Vârşeţ. În condiţiile în care în urmă cu câteva luni, Guvernul de la Belgrad a decis că autostrada dintre Belgrad şi Timişoara, prin Vârşeţ, nu mai reprezintă o prioritate pentru Serbia.