Cum i-a convins Berceanu pe constructori să nu oprească lucrările la autostrada Vestului: i-a făcut din vorbe

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Radu Berceanu într-o vizită la Timişoara

Fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu a vorbit pentru „Adevărul” despre situaţia de la autostrada Arad-Timişoara. Potrivit lui Berceanu, până la plecarea sa din minister nu erau probleme cu banii. Fostul demnitar susţine că orice problemă ar fi trebuie rezolvată cu discuţii şi încrdere, el reuşind astfel „să-i traducă” pe constructori.

Berceanu s-a arătat surprins de problemele apărute pe autostrada Arad-Timişoara, pentru că până la plecarea sa nu ar fi fost probleme cu plăţile. „La începutul lunii august nu erau plăţi care ar fi trebuit făcute şi nu le-am făcut. La toate proiectele cu bani europeni cum sunt şi acestea, nu s-a întâmplat să nu facem plăţile”, a spus Radu Berceanu.

Fostul ministru susţine că indiferent ce probleme cu plăţile ar fi la un proiect situaţia se poate rezolva prin încredere. „De foarte multe ori, problema este una de încredere reciprocă şi de dialog. Eu am avut stilul să mă ocup, să mă implic direct. M-am întâlnit cu firmele de câte ori au dorit şi împreună am găsit soluţii. I-am asigurat că dacă nu pot să fac ce cer ei atunci, o să fac altădată, dar o să fac. Contează mult dacă un ministru se implică sau nu şi contează cum se implică”, a mai spus fostul demnitar.

„Directorul Georgică”, incapabil să convingă firmele

Radu Berceanu spune că firmele vor să câştige bani, iar în momentul în care se ivesc probleme, trebuie să le asculte cineva care poate să le dea şi soluţii, în niciun caz „directorul Georgică”. „În momentul în care firmele stau de vorbă cu directorul Georgică nu au încredere pentru că ştiu că directorul Georgică nu are putere de decizie şi degeaba le spune că o să facem şi o să dregem. În cazuri de genul acesta eu mă implicam personal şi foarte direct. Era altceva”, a mai spus Berceanu.

Pauza de pe şantier, costă mai mult

Potrivit fostului ministru, la orice lucrare de construcţie firmele vin cu preţuri mici pentru a câştiga proiectul şi recuperează banii pe parcurs prin introducerea unor costuri suplimentare. Sistarea lucrărilor din cauza incapacităţii de plată a statului nu este altceva decât un prilej pentru firme de a cere bani în plus. „Ei întodeauna sunt cu ochii mari pe orice posibilitate ca să mai ceară nişte bani suplimentari. Dacă nu le dai banii şi se întrerupe lucrarea sunt îndreptăţiţi să ceară bani mai mulţi pentru că stau acolo cu oameni cu utilaje şi pierd bani. Dacă o lucrare trebuie să dureze doi ani şi durează patru ani din cauza constructorului e ceva, dar dacă durează patru ani pentru că nu le dai banii atunci sunt îndreptăţiţi să ceară bani suplimentari”, a mai spus Berceanu. Acesta a mai spus că e grav când se opreşte orice lucrare, iar pe autostrada Arad-Timişoara e cu atât mai grav pentru că „sunt fonduri europene şi dacă nu se lucrează nu se facturează, iar dacă nu se facturează nu se atrag banii”.