Circulaţia trenurilor a fost reluată. Protestul angajaţilor CFR s-a încheiat, negocierile cu Ministerul Transporturilor continuă şi astăzi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Feroviarii au oprit lucrul miercuri dimineaţă şi, timp de două ore, în intervalul 7.00-9.00, circulaţia pe calea ferată a fost blocată, iar trenurile de călători au staţionat în gări sau pe traseu, protestul având loc în urma eşuării negocierilor privind încheierea unui nou contract colectiv de muncă. Circulaţia trenurilor a fost reluată începând cu ora 9.00.

UPDATE Protestul angajaţilor s-a încheiat, circulaţia trenurilor se reia 

Protestul angajaţilor din CFR s-a încheiat, circulaţia trenurilor care au staţionat în gări, miercuri, aproximativ două ore, fiind reluată la ora 9.00.

Trenurile de călători care după ora 07.00 au fost oprite în prima staţie de pe traseu vor pleca treptat spre staţiile de destinaţie. De asemenea, trenurile care trebuiau să plece din gări între orele 07.00 şi 09.00 vor fi repuse treptat în circulaţie.


UPDATE Zeci de călători aşteaptă în Gara Cluj-Napoca reluarea circulaţiei pe calea ferată

Peste zece trenuri Regio, InterRegio şi Internaţionale care tranzitează Gara Cluj-Napoca sunt afectate, miercuri dimineaţă, de oprirea lucrului angajaţilor de la CFR, zeci de călători aşteptând nemulţumiţi pe peron sau în sala de aşteptare, ei spunând că nu au fost anunţaţi despre această acţiune.

Călătorii prezenţi, miercuri dimineaţă, în sala de aşteptare sau pe peronul Gării Cluj-Napoca urmau să plece spre destinaţii precum Bistriţa, Teiuş, Oradea sau Budapesta, între orele 7.00 şi 9.00.

"Trebuia să plec la 7.20 de la Cluj la Budapesta cu trenul Internaţional, dar văd că trenul nu mai pleacă. Nu ştiam de protest, nu am fost anunţat. Nu ştiu ce se va întâmpla, de la Budapesta trebuia să plec mai departe spre Germania, nu ştiu ce legătură mai prind", a spus o femeie care aştepta pe peron, potrivit Mediafax.


UPDATE Călătorii îşi pot recupera banii pentru bilete

Preşedintele Federaţiei Mişcare Comercial, Gheorghe Frăţică, a declarat că dacă după protestul de miercuri nu se ajunge la un consens privind încheierea contractelor colective de muncă, s-ar putea declanşa conflictul de muncă, fiind posibile măsuri mai radicale de protest.

Frăţică a mai spus că acţiunea de miercuri se doreşte a fi un avertisment transmis conducerii CFR şi Ministerului Transporturilor, pentru încheierea contractelor colective de muncă. Acesta a precizat că, în ultimii şase ani, salariaţii CFR au pierdut peste 30 la sută din venituri, dar şi alte drepturi pe care anterior le aveau.

"Sperăm să ajungem la un consens, pentru a nu fi obligaţi să declanşăm un conflict de muncă", a spus Frăţică, precizând că acest lucru este luat în calcul şi că s-ar putea ajunge la măsuri mai radicale de protest.

Frăţică a cerut scuze călătorilor, precizând că sindicaliştii au încercat să anunţe marţi seară că trenurile s-ar putea să nu circule miercuri dimineaţă, dar şi în conferinţa de presă din 15 aprilie.

Liderul sindical a mai spus că până în prezent au avut un dialog "destul de bun" cu ministrul Transporturilor, Dan Şova, şi că speră ca acest lucru să continue, pentru a se finaliza prin încheierea contractelor colective de muncă.

Gheorghe Frăţică a adăugat că cei care vor să îşi recupereze banii pentru bilete, o vor putea face fără probleme.


Preşedintele Federaţiei Mişcare Comercial, Gheorghe Frăţică, a declarat că membrii federaţiei au întrerupt voluntar lucrul, iar între orele 7.00 şi 9.00 nu va circula niciun tren de călători şi de marfă. Trenurile de călători aflate în mişcare vor fi oprite în prima staţie de pe traseu, iar cele care aveau ora de plecare după 7.00 vor rămâne în staţii până la ora 9.00, când, treptat, va fi reluată circulaţia feroviară.

Acţiunea feroviarilor, prima din acest an, va afecta mii de călători, iar sute de trenuri aflate în mişcare între orele 7.00 şi 9.00 nu vor ajunge la timp la staţia finală, din cauza grevei de pe calea ferată.

Gheorghe Frăţică a spus că între orele 7.00 şi 9.00 erau în circulaţie aproximativ 400 de trenuri de călători şi 200 de marfă.

În cele două ore de protest, călătorii vor fi nevoiţi să aştepte în gări reluarea circulaţiei feroviare sau să găsească alte mijloace de transport.

Liderul Federaţiei Mişcare Comercial a spus că prin încetarea voluntară a lucrului, angajaţii din CFR vor să tragă un semnal de alarmă actualilor şi foştilor guvernanţi că în ultimii şase ani nu au primit niciun procent în plus la salarii.

Sindicatele din sectorul feroviar, care au continuat până ieri seară negocierile cu autorităţile de la Ministerul Transporturilor, nu au obţinut facilităţile cerute, astfel că au declanşat, miercuri dimineaţă, conflictul de muncă.

"Acum am ieşit de la minister, nu am ajuns la niciun rezultat, astfel că sectorul Mişcare-Comercial va intra într-o grevă de avertisment. Trenurile vor fi oprite mâine dimineaţă, între orele 7.00 şi 9.00“, a declarat, marţi seară,  pentru "Adevărul“, Gheorghe Frăţică, preşedintele Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare-Comercial.

Sectorul Mişcare-Comercial se ocupă, între altele, şi de dirijarea traficului feroviar, iar greva lucrătorilor din acest domeniu implică faptul că niciun tren nu va putea circula pe căile ferate deţinute de stat.

Sindicatele nu îşi asumă oprirea trenurilor

"Este posibil să se oprească trenurile, dar această acţiune nu este organizată de sindicate. Noi, la negocieri, am încercat să obţinem măcar o notă, o hârtie din partea ministerului, dar nu am reuşit, iar oamenii sunt foarte nemulţumiţi. Deocamdată sindicatele nu organizează această grevă, mâine la ora 17.00 reluăm negocierile cu domnul ministru Şova, după şedinţa de Guvern, până atunci nu ştiu ce va fi", a explicat, aseară, Iulian Măntescu, preşedintele Federaşiei Mecanicilor de Locomotivă.

Federaţiile sindicale din transporturile feroviare ameninţau încă din 15 aprilie că ar putea declanşa conflictul colectiv de muncă începând cu 23 aprilie, dacă până atunci nu vor fi încheiate noile contracte colective de muncă, care să ţină cont de solicitările salariaţilor.

Printre nemulţumirile sindicaliştilor de numără cele legate de nivelul salariilor, de eliminarea drepturilor angajaţilor de a călători gratuit pe calea ferată şi de faptul că nesemnarea noilor contracte colective de muncă ar putea duce la disponibilizarea a 2.500 de salariaţi de la CFR Marfă.

Feroviarii vor majorări salariale cu 10%

CFR Călători a informat că, la negocierea unui nou contract colectiv de muncă, administraţia companiei a oferit o majorare salarială, în medie, de 4% şi faptul că nu vor fi făcute concedieri colective de personal, în timp ce sindicaliştii au cerut 10%.

"Administraţia CFR Călători informează că pentru încheierea unui nou contract colectiv de muncă au fost derulate toate etapele prevăzute de lege. Negocierile între administraţie şi organizaţiile sindicale mandatate, care au început la data de 19.02.2014 şi s-au desfăşurat pe o perioadă de 60 de zile calendaristice conform prevederilor legale, au condus la negocierea a aproximativ 95% din prevederile noului contract colectiv de muncă", se arată într-un comunicat transmis, marţi seară, după ce sindicaliştii de la Mişcare Comercial au anunţat că angajaţii vor protesta miercuri, timp de două ore, oprind lucrul.

Potrivit CFR Călători, pentru finalizarea şi înregistrarea contractului colectiv de muncă la Inspectoratul Teritorial de Muncă Bucureşti, administraţia companiei a prezentat organizaţiilor sindicale mandatate o ofertă finală, care cuprinde îmbunătăţirea încadrării personalului pe clase de salarizare şi a grilei de salarizare, corelată cu rezolvarea punctelor rămase în divergenţă, astfel încât să se încadreze în limitele impuse de bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat de Guvern, respectiv de creşterea fondului de salarii cu 2,4%.


Mai puteţi citi: 

Grevă de avertisment la CFR: trenurile vor fi oprite pe 23 aprilie, între orele 7.00 şi 9.00. Sindicatele nu-şi asumă acţiunea de protest. Trenurile nu vor circula în dimineaţa zilei de miercuri, între orele 7.00 şi 9.00, pentru că sindicatele au declanşat conflictul de muncă şi au decis să facă o grevă de avertisment, au declarat pentru „Adevărul“ liderii sindicali.

DOCUMENT Trenurile private se înmulţesc pe banii statului. Cea mai mare parte a subvenţiilor destinate transportatorilor particulari de călători de pe căile ferate se dau pentru numărul de trenuri, astfel că banii sunt luaţi chiar dacă garniturile circulă aproape goale.