Cum a încercat Cambridge Analytica să-l recruteze pe consultantul britanic ce urma să se ocupe de campania PSD

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consultantul britanic Rupert Wolfe-Murray, care a afirmat recent că a fost contactat de compania britanică de consultanţă Cambridge Analytica înaintea alegerilor parlamentare din România din 2016 pentru a lucra pentru Partidul Social Democrat, a relatat pe larg într-un material publicat pe platforma emerging-europe.com cum a fost abordat şi din ce raţiuni a refuzat oferta.

Rupert Wolfe-Murray, jurnalist şi consultant PR, care a lucrat timp de 17 ani în România, a afirmat că atunci când Mark Turnbull, unul dintre directorii SCL, compania-mamă a Cambridge Analytica, l-a contactat pentru „a lucra cu ei pentru alegerile din 2016 din România“, a devenit suspicios. Ca urmare, a întrebat pentru cine ar urma să lucreze şi ce anume ar presupune activitatea sa.

„Mi-a spus că PSD ar fi clientul, cel mai dubios partid politic din România“, scrie Mark Turnbull pe platforma citată.

Potrivit lui, Turnbull i-a descris jobul într-un e-mail din data de 3 august 2016.

„Ceea ce am oferit este să includem o echipă de două persoane în actuala echipă de campanie – un strateg politic şi un specialist în comunicare, dar cu roluri similare – să furnizeze continuu sfaturi strategice şi asistenţă în campanie (branding, copywriting, PR, relaţii cu presa, acoperire digitală etc.) în următoarele două-trei luni“,  ar fi scris Turnbull, conform lui Rupert Wolfe-Murray.

„I-am spus că sub nicio formă nu aş lucra pentru un partid politic din România. Mi-am petrecut 17 ani construindu-mi o bună reputaţie în calitate de consultant PR şi om care rezolvă probleme şi nu voiam să arunc totul“, susţine consultantul britanic. 

Şi, potrivit lui, acolo s-a şi terminat conversaţia. Wolfe-Murray adaugă că Partidul Social Democrat a câştigat apoi, în decembrie 2016, alegerile, provocând indignare prin faptul că „a subminat legile anticorupţie pentru a opri investigaţiile care vizau suporterii bogaţi“ ai formaţiunii.

Consultantul britanic precizează că, după ce a izbucnit scandalul Cambridge Analytica – Facebook, a văzut investigaţia jurnalistică sub acoperire realizată de Channel News 4, în care Mark Turnbull apare alături de fostul director executiv al Cambridge Analytica Alexander Nix (suspendat între timp) vorbind despre o operaţiune sub acoperire într-o ţară din Europa de Est, ţară care nu este însă precizată. 

„Am realizat şocat că ţara la care ei se refereau a fost, poate, România şi că aş fi putut fi parte dintr-o echipă sub acoperire pentru a submina democraţia. La acel moment m-am simţit ca şi cum mi-ar fi trecut un glonţ pe lângă ureche. Următorul meu gând a fost să-mi împărtăşesc experienţa cu oamenii din România, pentru ca măcar să ştie cine a încercat să-i vizeze“, mărturiseşte consultantul. 

Rupert Wolfe-Murray mai afirmă că i-a trimis un e-mail lui Mark Turnbull pentru a-l întreba dacă a primit jobul privind alegerile din România şi, surprinzător, a primit rapid un răspuns. 

„Mi-a spus că nu au lucrat niciodată pentru un partid politic din România“, continuă Wolfe-Murray, menţionând, totodată, că şi liderul PSD, Liviu Dragnea, a negat că formaţiunea ar fi avut vreo legătură cu Cambridge Analytica.

Consultantul britanic, care punctează că nu este şi obligatoriu ca aceste declaraţii să fie conforme cu realitatea, afirmă că toate cele întâmplate şi dezvăluirile făcute cu privire la scandalul Cambridge Analytica-Facebook l-au făcut să înţeleagă încă o dată care este importanţa propriului cod de etică.