Dieselgate. UE pregăteşte modalităţile de despăgubire pentru consumatorii afectaţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comisia Europeană are un set de propuneri pentru protejarea consumatorilor care au cumpărat maşini Diesel cu soft-uri falsificate, astfel încât aceştia să poată obţine despăgubiri, beneficiind pe deplin de drepturile pe care le au în temeiul legislaţiei Uniunii.

Comisia Europeană şi-a propus să ofere consumatorilor instrumentele necesare pentru a-şi exercita drepturile şi pentru a obţine despăgubiri, inclusiv în cazul celor afectaţi de scandalul Dieselgate.

În acest caz, „victimele practicilor comerciale neloiale, cum ar fi publicitatea înşelătoare a producătorilor de automobile care nu respectă cadrul de reglementare al Uniunii pentru omologarea de tip a vehiculelor sau legislaţia de mediu, vor putea obţine despăgubiri colective, care nu au fost anterior prevăzute în legislaţia Uniunii”.

Comisia precizează însă că aceste acţiuni colective de obţinere a despăgubirilor de la producătorii auto nu sunt similare celor iniţiate în SUA.

„Acţiunile reprezentative nu vor fi deschise cu ajutorul firmelor de avocatură, ci numai prin organizaţiile de consumatori nonprofit şi care îndeplinesc criterii de eligibilitate stricte, monitorizate de o autoritate publică. Acest nou sistem va asigura consumatorilor europeni posibilitatea de a beneficia pe deplin de drepturile lor şi de a obţine despăgubiri, evitând în acelaşi timp riscul unor litigii abuzive sau nemeritate”, a informat miercuri Comisia Europeană.

Potrivit acesteia, noile reguli sunt menite a asigura consumatorilor din toate statele membre şi dreptul să solicite căi de atac individuale (de exemplu, compensaţii financiare sau rezilierea contractului) atunci când sunt afectaţi de practici comerciale neloiale, cum ar fi marketingul agresiv sau înşelător. 

 „Marile companii au un avantaj imens faţă de consumatorii individuali. Trebuie să echilibrăm cotele. Sunt prea multe afaceri pentru firmele de avocatură. Şi cu sancţiuni mai puternice legate de cifra de afaceri anuală a unei companii, autorităţile consumatorilor vor obţine în sfârşit instrumentele necesare pentru a pedepsi trişorii”, a declarat Věra Jourová, comisarul pentru justiţie, consumatori şi egalitatea între sexe.

Amenzi de minimum 4% din cifra de afaceri

Pe de altă parte, Comisia Europeană avertizează că autorităţile din UE pentru protecţia consumatorilor nu sunt bine pregătite pentru a sancţiona practici care creează "situaţii de vătămare corporală” şi care afectează un număr mare de consumatori la nivelul Uniunii. 

„În prezent, nivelul penalităţilor diferă foarte mult în funcţie de statul membru şi este adesea prea scăzut pentru a avea efectiv un efect disuasiv, în special în cazul întreprinderilor care operează transfrontalier şi pe scară largă. În conformitate cu propunerea Comisiei, autorităţile naţionale pentru protecţia consumatorilor vor avea puterea să impună sancţiuni eficiente, proporţionale şi disuasive în mod coordonat. În cazul încălcărilor răspândite care afectează consumatorii din mai multe state membre ale UE, amenda maximă disponibilă va fi de 4% din cifra de afaceri anuală a comerciantului în fiecare stat membru respectiv. Statele membre sunt libere să introducă amenzi maxime mai mari”, a informat Comisia.