Autostrăzile care ar putea fi inaugurate în 2023. Scenariul negru și cel „ultra-optimist”
0Cel mai cunoscut ONG în materie de infrastructură a prezentat o listă cu proiectele rutiere majore care pot fi inaugurate în acest an, pe un scenariu numit realist și optimist.
Ca în fiecare an, Asociația Pro Infrastructură, un ONG care reprezintă societatea civilă și acționează pentru a aduce transparență și responsabilitate în dezvoltarea infrastructurii de transport în România, vine cu o serie de previziuni rutiere pentru anul care abia a început, 2023.
Potrivit ONG-ului, cel mai negru scenariu pentru România este să realizeze 78,5 kilometri noi de autostradă și drum expres, dar se poate depăși cu muncă 100 de kilometri, fiind prognozat și un record de 126 kilometri dacă toată lumea pune osul la treabă.
“În materie de autostrăzi și drumuri expres veritabile, România are în prezent aproape 995 kilometri în exploatare, 534 km care au contracte de lucrări active și 402 km aflați în procedură de licitație. Din 534 km îi vom scădea în scurt timp pe cei 17,7 km ai DEx12 Craiova-Balș după ce procedura de reziliere a contractului cu Tirrena Scavi va fi încheiată.
Ce inaugurăm în 2023? Borna celor 1000 de kilometri va fi atinsă, probabil, de turcii de la Nurol cu mini-lotul A3 Nușfalău-Suplacu de Barcău (13,554 km) în perioada mai-iunie. Compatrioții lor de la Alsim Alarko ar putea să le "fure" trofeul simbolic dacă se vor mobiliza și vor dori să deschidă parțial lotul 2 al A0 Sud. Dacă nu, vor da în trafic toți cei 16,30 km până la sfârșitul verii.
Tot Alsim Alarko are termen de livrare septembrie pe tronsonul 1 din A0 Sud (16,93 km) dar este nevoie să tragă tare și, chiar dacă ar rata toamna, trebuie să fie gata în decembrie! Șanse MAXIME de inaugurare în toamnă sunt și pe T3 DEx12 Slatina-Colonești (31,75 km) executat de UMB din care șoferii vor putea folosi doar aproximativ jumătate (Valea Mare-Negreni).
Chiar dacă se va ieși din aceste estimări optimiste, în condiții normale cele 4 șantiere de mai sus ar trebui să fie un pariu sigur pentru 2023: 78,534 kilometri de autostradă și drum expres”, scriu cei de la Asociația Pro Infrastructură.
Cei de la Pro Infrastructură amintesc și de proiectul amânat în 2022, al podului suspendat de la Brăila (WeBuild-IHI), pe conexiunea scurtă (Smârdan), despre care speră că va fi finalizat la sfârșitul primăverii.
Alte două investiții de impact în 2023 ar putea fi pasajele Berceni și Oltenița de pe DNCB, cu termen de livrare în primăvară.
Un proiect care are termen 2024 are șanse să fie inaugurat în 2023, lotul 2 din A0 Nord, unde lucrează UMB.
“Sunt două opțiuni: aproximativ 10 km între DN1 și A3 fără bătăi de cap sau tot proiectul lung de 19 km cu o descărcare provizorie în DJ100 la Afumați doar dacă se deranjează CNAIR.
Strabag forțează de asemenea o deschidere devansată: aproximativ 13 km de drum expres pe DEx11 la vest de Oradea, între Autostrada A3 și DN1/Calea Borșului. Tot șantierul are 19 kilometri și austriecii vor să-l livreze până în decembrie, deși au termen martie 2024.
Pariul nostru, pentru care vom pune presiune constantă: plusăm cu acești 32 de kilometri pe A0 și DEx11 și țintim 110,534 kilometri noi de autostradă și drum expres în 2023.
Și mai visăm, într-un scenariu ultra-optimist, la o demonstrație de forță a asocierii Strabag-Geiger pe A3 între Chețani și Câmpia Turzii, unde stadiul fizic după rezilierea cu Straco este aproape 40% și cei doi antreprenori au capacitatea tehnică de a produce surpriza plăcută și să deschidă la limită, în decembrie, cei 15,691 kilometri, livrând cu jumătate de an înainte de termenul contractual veriga lipsă pe A3 dintre Cluj-Napoca și Târgu Mureș”.