Roverul Curiosity a terminat de săpat prima gaură făcută de oameni pe Marte

Aceasta este gaura săpată de Curiosity. În dreapta se vede o primă încercare de test FOTO NASA

Pentru prima oară în istorie, oamenii au reuşit să sape o groapă în solul marţian, cu ajutorul uneltelor de pe roverul Curiosity, plecat ăn descoperirea substanţelor din solul planetei Roşii.

NASA a anunţat ieri că prima fază a săpăturilor făcute de Curiosity s-a terminat, după săptămâni în care au plănuit acest eveniment. Ei au hotărât să ia misiunea de pe Marte lent pentru că altfel ar fi putut risca să strice instrumentele roverului.

Gaura săpată de Curiosity cu ajutorul unui instrument circular are doar 6,35 de centimetri adâncime şi 1,52 de centimetri în diametru. Dar aceasta este prima fază pentru extragerea de substanţe din solul marţian, care vor fi studiate apoi în laboratorul de la bord şi rezultatele vor fi trimise către Terra.

John Grunself, un reprezentant NASA, a declarat că “cel mai avansat robot planetar operează acum laboratorul analitic pe Marte”. “Aceasta este cea mai mare realizare pe care echipa Curiosity a avut-o de la începutul misiunii din august 2012”, a mai adăugat acesta.

Penetrarea solului marţian a fost realizată într-un loc unde se crede că exista apă în trecut. Cercetătorii încearcă să afle dacă solul marţian a avut organisme vii în trecut sau, de ce nu, dacă acestea mai există şi acum. Yelloknife Bay, căci acesta este numele locului unde este acum Curiosity, ar putea avea roci care să păstreze caracteristici ale vieţii organice.

Bucăţile de sol marţian prelevate în curând vor fi analizate cu două instrumente. Sample Analysis on Mars sau SAM, are două cuptoare care poate încălzi pudra până la 1.093 de grade Celsius, iar apoi să elibereze elementele în formă gazoasă.

Pudra marţiană va merge şi în laboratorul numit Chemistry and Mineralogy sau CheMin, care va analiza din punct de vedere al substanţelor şi va căuta minerale în solul de pe Marte, mai ales pe cele care se formează doar în prezenţa apei.

Rezultatele analizelor vor fi publicate peste mai multe săptămâni.