Tabloidul Click (ce aparține Adevărul Holding, editorul Forbes România) încerca marea telefoniei mobile cu degetul, prin brandul Click!Sim. Cele 500.000 de cartele, distribuite la sfârşitul anului trecut în două tranșe la o distanță de o săptămână, au oferit un bun prilej de speculă tarabagiilor ce au fost asaltați și datorită unei puternice campanii media.

După ce cumpărai ziarul pentru 0,8 lei, trebuia să activezi cartela primită și primeai 50 de minute și 50 de SMS-uri în rețeaua Click!Sim (dar nu și în rețeaua Orange, partenerul discret al acestui proiect). Pentru 2,5 euro erau oferite 3.000 de minute și SMS în rețeaua Click!Sim și 20 de minute naționale. Pentru
cinci euro primeai 50 de minute naționale și 1.500 de minute și mesaje scrise în Click!Sim.

Întrebarea de la începutul articolului privind operatorul virtual (mai multe detalii despre concept în caseta alăturată „MVNO, pe înțelesul tuturor") este justificată pentru că un eventual răspuns afirmativ poate indica un pas important către maturizarea pieței de telefonie mobilă. Un prim indiciu în acestă direcție ar putea fi rata de penetrare, care a stagnat între 110-120% în ultimii doi ani. Maturizarea este accelerată și de continuarea scăderii (chiar dacă mai temperată în acest an) a pieței de telecomunicații, după ce în 2009 a scăzut cu 12,5% la 4,4 miliarde de euro.

În Bulgaria, spre exemplu, putem vorbi deja de patru operatori virtuali, pe o piață de peste 10 milioane de utilizatori și o rată de penetare de 140% în 2009. În Ungaria sunt activi cinci „virtuali" și pe măsură ce ne apropiem mai mult de vest putem să vorbim de piețe în care activează peste 20 de astfel de companii, cum este Marea Britanie care are 80 de milioane de utilizatori și o rată de penetrare de 130%. Cel mai apropiat model din piața nostră față de MVNO poate fi considerat MyAvonMobile („powered by Orange"), un reseller ce se adresează unui personaj generic pe nume Claudia care „știe cât de importantă e comunicarea pentru a recomanda produsele din Broșură".

Nu există cifre oficiale privind numărul de utilizatori, dar oferta MyAvonMobile include cartele preplătite și abonamente pentru voce și Internet. La nivel mondial, părintele operatorilor virtuali poate fi considerat Virgin Mobile, care se adresează unui public de sub 30 de ani. Compania a fost primul operator de acest tip în Marea Britanie (1999) și SUA (2002). Anul trecut, Sprint, partenerul Virgin Mobile de peste ocean, a cumpărat divizia locală a operatorului într-o tranzacție de 483 de milioane de dolari. Brandul mai este prezent în alte șase piețe - în Franța, spre exemplu folosește rețeaua Orange.

Putem să vorbim și de lansarea Disney Mobile în 2007 și renunțarea la proiect doi ani mai târziu. Cea mai mare companie de media și entertaiment a eșuat după ce modelul său de a se adresa  copiilor (cu ajutorul content-ului) prin intermediul familiei (cu opțiuni inovative de control al convorbiriilor și localizare prin GPS) a fost copiat de concurența de pe piața americană.

Din perspectiva lui Peter L. Imre, directorul general al Adevărul Holding, Click!Sim este în primul rând o promoție de moment. Dar și un test al unei industrii media care nu mai poate supraviețui bazându-se exclusiv pe modelul de business tradițional: venituri din publicitate. În funcție de rezultatele obținute în urma acestui test, modelul ar putea fi replicat și pentru alte publicații ale trustului de presă.

Putem intui succesul unui astfel de test? Primul indiciu îl reprezintă rata activărilor (225.000 dintr-un total de 500.000 la jumătatea acestei luni, potrivit Click.ro) însă cu adevărat importante vor fi reîncărcările din lunile următoare, promoția fiind valabilă până în februarie 2011. De partea Orange, costurile nu au cum să fie foarte mari, având în vedere că operatorul oferă pe pagina sa de Internet cartele gratuite cu beneficii similare - 3.000 de minute și SMS în rețea pentru patru euro la activare și cinci euro din a doua lună.

Dacă e să ne luăm după definiție, atunci Click!Sim este departe de a fi un operator virtual. La fel de departe ca o mașinuță de jucărie cu telecomandă față de varianta ei reală. O mașinuță care ar fi putut să atragă atenția de la alte oferte aruncate în piață de sărbători. Însă nu trebuie să ne mire discreția companiilor în privința acestui tip de proiecte pentru că un eventual operator virtual nu doar că va trebui să-și găsească o nișă, dar va trebui să țină cu dinții de ea. Ceea ce nu e ușor deloc.