Europa investeşte milioane de euro în găsirea găurii negre din Calea Lactee

Gaura neagră din galaxia noastră ar putea fi confirmată.

Astrofizicienii cred că în centrul galaxiei noastre, Calea Lactee, există o gaură neagră de patru milioane de ori mai mare decât Soarele. Totuşi, ei doar „cred“, deoarece n-au putut-o dovedi până acum. Cu o investiţie de aproape 20 de milioane de dolari speră să reuşească asta.

Consiliul European al Cercetării a alocat un fond de 14 milioane de euro (19,3 milioane de dolari) unei echipe de cercetători care să cerceteze galaxia şi să vină cu răspunsul concret: e sau nu e o gaură neagră în Calea Lactee. De asemenea, cu această ocazie vor verifica şi mai multe teorii privind gravitaţia, inclusiv teoria relativităţii generale a lui Albert Einstein. Cercetătorii care vor conduce acest proiect sunt Heino Falcke, de la Universitatea Radboud din Nijmegen, Michael Kramer, de la Institutul pentru Radioastronomie „Max Planck“, şi Luciano Rezzolla, Universitatea „Goethe“ din Frankfurt, se arată pe site-ul Institutului „Max Planck“.

Numele proiectului este BlackHoleCam, dar propriu-zis nu vor avea nicio imagine cu gaura neagră, ar fi destul de greu, iar pentru exemplificare a fost creat simbolul unei găuri negre pe lângă care se văd stelele. Astrofizicienii vor căuta să ilustreze orizontului evenimentului. Acesta este o graniţă în spaţiu-timp unde viteza de evadare pentru o masă oarecare atinge şi apoi ar trebui să depăşescă viteza luminii, făcând o evadare imposibilă.

„Deşi mulţi cercetători consideră că găurile negre există, nimeni n-a văzut vreuna. Tehnologia de acum este suficient de avansată pentru a testa dacă într-adevăr există şi se manifestă aşa cum am speculat: dacă nu există niciun orizont al evenimentului, nu există nicio gaură neagră“, a spus Rezzolla.

Cele 18 milioane de euro vin din granturi de 1,7 miliarde de dolari de care CEC dispune. Iar Einstein apare în discuţie în ceea ce priveşte găurile negre prin teoria sa cea mai cunoscută. „Teoria generală a relativităţii formulată de către Einstein este cea mai bună cu privire la gravitaţie, dar nu este singura. Ne vom folosi de aceste observaţii pentru a vedea dacă găurile negre, cele mai preţuite obiecte astrofizice, există sau nu“, a completat Rezzolla.

Află mai multe:

Cercetătorii vor să obţină informaţii despre găurile negre cu ajutorul datelor pe care le au despre criptarea cuantică

NASA a descoperit că găurile negre nu distrug toată materia atrasă de gravitaţie

Cercetătorii au descoperit „găuri negre” în Oceanul Atlantic