Studiu: Trollii de pe internet îţi distrug percepţia asupra lucrurilor pe care le afli

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Comentariile pe marginea articolelor online alterează percepţia proprie asupra lor. FOTO informer.com
Comentariile pe marginea articolelor online alterează percepţia proprie asupra lor. FOTO informer.com

Articolele publicate online, pe bloguri sau pe site-urile de ştiri, sunt de multe ori însoţite de un şir mai mic sau mai mare de comentarii. Sunt printre comentatori şi aşa numiţii trolli, cei care comentează doar pentru a fi contra. Se pare că aceştia pot afecta propria percepţia asupra unei informaţii.

Internetul este un forum imens de discuţii şi, cum era natural, au apărut vocile care nu au o părere avizată sau la subiect, dar comentează tocmai pentru a crea un aşa zis flame war, o dezbatere artificială, scrie LiveScience.

„Înainte foloseai instrumentele de informare de unul singur. Acum, este ca şi cum ai citi un ziar în mijlocul unei străzi aglomerate cu oameni care ţipă în urechea ta ce ar trebui sau ce nu ar trebui să crezi“, susţine Dietram Scheufele, co-autorul unui studiu concentrat pe impactul comentariilor online asupra modului în care înţelegi informaţia.

A nu se confunda aceşti trolli cu „postacii“, cei care publică diverse comentarii la comandă, pentru că sunt plătiţi. Trolli regăsesc plăcere doar în a incomoda. Şi de multe ori comentariile pertinente se pierd printre ale acestora.

Ştiinţa descoperită pe fond de comentarii radicale

Studiul la care a lucrat Dietram Scheufele (specialist în comunicare la Universitatea din Wisconsin-Madison) împreună cu colegii săi s-a axat pe modul în care cititorii percep informaţiile din articolele în care sunt tratate subiecte ştiinţifice. Studiul a fost prezentat pe 14 februarie şi va fi inclus într-un număr al „Journal of Computer Mediated Communication“. 

Cercetătorii au folosit un grup de 1.183 de subiecţi. Aceştia au trebuit să citească un articol al unui ziar canadian despre riscurile şi beneficiile folosirii nanotehnologiei. A fost ales acest subiect, deoarece este încă incomplet acoperit în mass-media şi nu există opinii perfect conturat pe marginea sa. Articolul a fost lăsat atât neutru, cât şi cu diverse comentarii, Spre exemplu: „Dacă nu vezi beneficiile în folosirea nanotehnologiei, eşti idiot“. Au fost, desigur, şi comentarii normale cu limbaj politicos. 

Participanţii au trebuit să completeze un chestionar după ce au lecturat articolul în cauză şi au trebuit să-şi expună părerea despre acest subiect. Concluzia: comentariile radicale influenţează cititorul spre partea negativă a unei chestiuni, dar în funcţie şi de, spre exemplu, credinţa lor. „Dezbaterea online este bună, dar avem în faţă o şedinţă care se desfăşoară fără vreo regulă“, a conchis Scheufele.

Tehnologie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite