DAKAR-UL ÎN DOLIU. 60 de morţi din 1979 şi până acum
0Moartea motociclistului Jorge Boero, produsă ieri, în chiar prima probă specială, se adaugă altor drame produse în raliul-raid Dakar. De la lansarea sa, în 1979, competiţia s-a soldat cu 60 de morţi.
Pe lista celor care şi-au pierdut viaţa se află, deopotrivă, concurenţi şi componenţi ai echipelor de asistenţă tehnică, spectatori şi muncitori din serviciul auxiliar, bărbaţi, femei şi copii, organizatori şi ziarişti.
Însuşi creatorul raliului-raid, Thierry Sabine, a murit într-un accident de elicopter, în 14 ianuarie 1986 - în tragedie au pierit, alături de el, cântăreţul francez Daniel Balavoine, jurnalista Nathaly Odent, pilotul Francois Xavier Bagnoud şi tehnicianul radio Jean Paul Lefur. Ei încercau să găsească un echipaj rătăcit în deşert, în timpul unei furtuni de nisip (în condiţii de vizibilitate redusă, aparatul de zbor s-a ciocnit de o dună).
Acuzaţi deseori că patronează o competiţie a morţii, organizatorii au luat măsuri de securitate sporită în ultimii ani. Vehiculele au fost echipate cu sisteme de semnalizare a poziţiei lor pe traseu şi au fost "ranforsate", iar la traversarea localităţilor viteza concurenţilor a fost limitată. Cu toate acestea, aproape în fiecare an există cel puţin o victimă în urma desfăşurării raliului raid.
Lista celor care au murit în raliul-raid Dakar, din 1979 şi până astăzi, cuprinde 60 de nume, iar cei care contestă organizarea întrecerii se folosesc mereu de ea pentru a-şi justifica demersul.
Iată accidentele grave produse în istoria raliului-raid:
1979
1 mort. Motociclistul Patrick Dodin şi-a pierdut viaţa după o căzătură la startul etapei Agadez-Tahoua. El încerca să-şi fixeze casca şi s-a dezechilibrat din acest motiv.
1981
3 morţi. Trei ziarişti italieni au decedat într-un accident produs la câţiva kilometru după In Salah.
1982
3 morţi. Olandezul Bert Oosterhuis a murit tot din cauza unei căzături cu motocicleta sa, înainte de a ajunge în In Ecker. Ziarista Ursula Zentsch (Le Point) şi-a pierdut viaţa lovită de un camion de realimentare. Un copil din Mali a fost lovit mortal de un concurent.
1983
1 mort. Motociclistul Jean-Noel Pineau a căzut pe o zonă de bitum în timp ce se îndrepta spre Ouagadougou. Nu a mai putut fi salvat.
1984
1 mort. Pe când trecea prin Burkina Faso, Dupart a încercat să evite un motociclist care i-a ieşit în faţă, însă automobilul său, Range Rover, a intrat în spectatori. O femeie a fost ucisă.
1985
1 mort. Un copil este omorât în Nigeria de către un pilot care a încercat să evite un grup de spectatori aflaţi pe marginea pistei de rulare.
1986
6 morţi. În etapa de legătură spre oraşul francez Sete, motociclistul japonez Yasuo Kaneko îşi pierde viaţa într-un accident. Pe 14 ianuarie, într-un accident de elicopter îşi pierd viaţa Thierry Sabine, iniţiatorul raliului-raid, cântăreţul francez Daniel Balavoine, jurnalista Nathaly Odent, pilotul Francois Xavier Bagnoud şi tehnicianul radio Jean Paul Lefur.
1987
1 mort. Fost copilot de raliuri, Henri Mouren moare la volanul unei maşini a presei în timp ce străbătea un tronson de legătură spre Tidjika.
1988
8 morţi. Kees Van Loevezijen, navigatorul lui Daf de Van de Rijt, este lovit de un camion şi moare pe loc. Într-o coliziune şi-a pierdut viaţa Patrick Canado, colegul lui Rene Boubet, iar motociclistul Jean-Claude Huger este victima unei căzături pe tronsonul de legătură dintre Rombouctou şi Nampala. Un tribut de sânge au plătit şi cei care nu participau direct la cursă. În acest an au murit doi ziarişti, doi copii şi o femeie.
1990
1 mort. Jurnalistul Kaj Saminen a decedat într-un accident.
1991
1 mort. Charles Cabannes, pilot francez al unui camion de asistenţă, este împuşcat mortal în Mali, într-o zonă de conflict armat.
1992
3 morţi. Aflaţi în drum spre Sabha (Libia), Jean-Marie Sounillac şi Laurent Le Bourgeois se răstoarnă cu maşina de asistenţă, de câteva ori, şi nu mai pot fi salvaţi. Motociclistul Gilles Lalay moare după ce este lovit de ambulanţă!
1994
2 morţi. Belgianul Michel Sansen nu mai poate fi readus la viaţă după ce se rostogoleşte cu motocicleta pe o şosea de legătură. În accident moare şi un copil aflat lângă drum.
1996
2 morţi. Camionul condus de Laurent Gueguen explodează în timp ce traversa o zonă disputată de guvernul din Maroc şi un grup de rebeli. Se pare că acesta a călcat peste o mină. Un copil este ucis de un motociclist în Guineea.
1997
1 mort. Motociclistul amator Jean Pierre Leduc moare în Mali.
1998
5 morţi. În apropiere de oraşul Dakar automobilul în care se afla echipajul Bouney - Aliphat se ciocneşte cu un vehicul care venea din sens opus şi încerca o depăşire. Cei cinci ocupanţi ai maşinii de şosea au murit.
1999
1 mort. Pe un tronson de legătură, o camionetă a jandarmeriei din Burkina Faso s-a lovit cu o maşină care participa în Dakar. Un jandarm şi-a pierdut viaţa.
2002
1 mort. Preparator al maşinilor echipei Toyota Trophy, Daniel Vergnes şi-a pierdut viaţa în timp ce se îndrepta spre sosirea în etapa a 11-a din Mauritania.
2003
1 mort. Navigatorul Bruno Cauvy moare în ultima etapă din Libia, pe când se traversa o zonă cu dune.
2005
3 morţi. Spaniolul Jose Manuel Perez moare la patru zile după ce a căzut cu motocicleta în Mauritania. Dublu câştigător al Dakar-ului la moto (2001 şi 2002), italianul Frabrizzio Meoni nu poate fi salvat după o căzătură cu motocicleta suferită în etapa a 11-a, între Atar şi Kiffa (Mauritania). În aceeaşi zi, o fetiţă de cinci ani este călcată de un camion de asistenţă care avea să părăsească Dakar-ul după câteva zile.
2006
3 morţi. Victima unui traumatism cervical, motociclistul australian Andy Caldecott (KTM) moare după un accident suferit tot în Mauritania. Doi copii îşi pierd viaţa loviţi de o maşină de concurs, respectiv de un camion de asistenţă.
2007
3 morţi. Pilotul Jean-Charles Ghnassia a murit în condiţii ciudate. Alţi doi motociclişti, Elmer Symons şi Eric Aubijoux, şi-au pierdut viaţa în această ediţie.
2009
3 morţi. Motociclistul Pascal Terry se rătăceşte într-o zonă aridă şi, după o căutare îndelungată, este găsit fără suflare. Doi pasageri ai unui automobil care nu participa la cursă au murit în urma ciocnirii cu un camion de asistenţă pe o şosea din Chile.
2010
1 mort. O spectatoare de 28 de ani moare după ce un automobil 4x4 iese în decor şi o loveşte. Alţi câţiva oameni sunt răniţi mai mult sau mai puţin grav.
2011
3 morţi. Un argentinian şi doi chilieni au murit electrocutaţi. Ei făceau parte din personalul auxiliar al raliului-raid.
2012
1 mort. Argentinianul Jorge Boero şi-a pierdut viaţa în prima etapă. El a decedat în urma unui stop cardiac suferit după o căzătură suferită la kilometrul 55 al probei speciale.