Curtea Constituţională a admis excepţie de neconstituţionalitate cu privire la modul de recrutare a poliţiştilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Imagine de arhivă
Imagine de arhivă

Curtea Constituţională a României a admis o excepţie de neconstituţionalitate cu privire la aspecte ale Legii privind statutul poliţistului, aspecte ce privesc recrutarea şi selecţionarea candidaţilor la concursurile de admitere în instituţiile de învăţământ proprii şi la ocuparea funcţiilor de poliţist.

Curtea Constituţională a României a admis în şedinţa de astăzi, cu unanimitate de voturi, excepţia de neconstituţionalitate a unor aspecte din Legea statutului poliţistului, ce reglementau modul de selecţionarea candidaţilor la concursurile de admitere în instituţiile de învăţământ proprii. Curtea a motivat că statutul funcţionarilor publici trebuie reglementat prin lege organică, iar aspectele esenţiale de admitere în aceste şcoli nu erau reglementate astfel.

Curtea admite „excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.10 alin.(5) din Legea nr.360/2002 privind statutul poliţistului (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.440 din 24 iunie 2002), modificate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.3/2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.144 din 25 februarie 2016), având următorul conţinut: „Recrutarea şi selecţionarea candidaţilor la concursurile de admitere în instituţiile de învăţământ proprii şi la ocuparea funcţiilor de poliţist în condiţiile art.9 alin. (21), (22) şi (3) se realizează potrivit normelor stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne”, se arată în comunicatul Curţii Constituţionale. 

„Întrucât, în speţă, se critică reglementarea privind ocuparea funcţiilor de poliţist în condiţiile art. 9 alin. (21), (22) şi (3), Curtea a reţinut ca obiect al excepţiei dispoziţiile art.10 alin.(5) teza a doua din Legea nr.360/2002”, se arată în comunicatul instituţiei.

Curtea a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile art.10 alin.(5) teza a doua din Legea nr.360/2002 privind statutul poliţistului sunt neconstituţionale.

Cu titlu preliminar, Curtea a reţinut că poliţistul este funcţionar public civil, cu statut special, potrivit art.1 alin.(1) din Legea nr.360/2002, şi că, în conformitate cu art.2 alin.(1) din aceeaşi lege, poliţistul este învestit cu exerciţiul autorităţii publice.

Întrucât, potrivit art.73 alin.(3) lit.j) din Constituţie, statutul funcţionarilor publici se reglementează prin lege organică, şi ţinând cont de faptul că, pe de-o parte, textul de lege criticat vizează aspecte esenţiale cu privire la ocuparea posturilor de execuţie, iar, pe de altă parte, ocuparea posturilor de execuţie duce la însăşi naşterea raportului de serviciu, Curtea a constatat că aceste aspecte esenţiale, cum sunt, spre exemplu, condiţiile generale de participare la examen/concurs, condiţiile de vechime necesară participării la examen/concurs, tipul probelor de examen/concurs, condiţiile în care candidaţii sunt declaraţi „admişi” şi posibilitatea de contestare, trebuiau reglementate prin lege organică. Or, aceste aspecte esenţiale nu erau reglementate prin lege, la data susţinerii concursului a cărui anulare constituie obiectul cauzei în cadrul căreia s-a invocat excepţia de neconstituţionalitate.

În consecinţă, Curtea a constatat că prevederile de lege criticate, care instituie reglementarea acestor aspecte prin acte administrative, contravin dispoziţiilor art.73 alin.(3) lit.j) din Constituţie.

De asemenea, Curtea a constatat că dispoziţiile art.10 alin.(5) teza a doua din Legea nr. 360/2002 contravin şi art.1 alin. (4) din Constituţie, referitor la principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în stat - prin delegarea unei competenţe ce aparţine în exclusivitate legiuitorului către un membru al Guvernului -, precum şi art.1 alin.(5) din Constituţie, în componenta sa referitoare la previzibilitatea legii.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite