Soluţia „nemţească“ pentru decongestionarea traficului este valabilă şi în România

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nu nemţii au „descoperit“ soluţia ieftină de decongestionare a traficului. Insă ei au gasit o modalitate simplă de a explica oamenilor de ce benzile dedicate transportului public şi infrastructura pentru biciclete contribuie la decongestionarea traficului, cu costuri foarte mici.

În Bucureşti se investeşte masiv în infrastructură rutieră. Iar experţii din toată lumea o spun răspicat: este cea mai mare greşeală, deoarece astfel se încurajează utilizarea autoturismelor în oraş iar rezultatul va fi o creştere a maşinilor din trafic şi automat o agravare a congestiilor.

Peter Bishop, fostul arhitect-şef al Londrei: „Aveţi în apropiere de centrul Bucurestiului parcuri minunate si copaci pe marginea marilor bulevarde. Asta ar trebui sa fie preocuparea voastra, nu autostrazile urbane" (citeşte tot interviul)

Arhitectul care a schimbat faţa Europei, despre Pasajul Basarab: „Aţi făcut pod în oraş? Felicitări, veţi avea mai mult trafic!” (citeşte tot interviul)

Şi în România se pot aplica măsurile ieftine de reducere a traficului. Însă ele sunt ignorate.

Peste mai puţin de o lună, nişte experţi străini vor sosi în România pentru a realiza Planuri de Mobilitate Urbană Durabilă. Iar o echipă se va ocupa chiar de zona Bucureşti-Ilfov. Acest plan va detalia măsurile ce trebuie luate pentru o prioritizare corectă a participanţilor la trafic: pe primul loc sunt pietonii (incluzînd aici o categorie ignorată de toate autorităţile – persoanele cu dizabilităţi) apoi bicicliştii şi transportul public. Pe ultimul loc trebuie să se afle transportul motorizat individual.

Foarte probabil, mulţi dintre cei care utilizează frecvent maşina vor spune: adică va fi şi mai rău pentru maşini? Nu vreau să raspund unei astfel de întrebări. Dar îi invit pe cei care îşi pun această întrebare să privească spre oraşele care deja aplică aceste măsuri şi să constate ca acolo se poate circula foarte uşor cu maşina. De exemplu, în Copenhaga partea carosabilă este aproape pustie deoarece mai mult de jumătate din populaţia oraşului foloseşte frecvent bicicleta.

Schimbarea opţiunilor de transport, de la un mijloc ineficient (autoturismul) la unul foarte eficient (bicicleta), a făcut ca în multe capitale europene să se poată circula civilizat cu toate modurile de transport.

Pentru că ştim că acest lucru este posibil şi în România, mâine vom face o demonstraţie: cât spaţiu ocupă 60 de oameni dacă utilizează 3 mijloace de transport diferite?

Mai jos este comunicatul de presă emis de organizatori.

În Bucureşti, spaţiul public este extrem de preţios: nu avem niciodată spaţiu cât am dori. Şoferii reclamă autorităţile că nu oferă locuri de parcare, bicicliştii că nu au piste funcţionale, iar pietonii, de cele mai multe ori, sunt nevoiţi să meargă pe şosea din cauză că trotuarul e ocupat cu maşini parcate sau chioşcuri. În acest context, Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti (CBB), platforma de ciclism urban Portocala Mecanică, Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR) şi ActiveWatch lansează, ca parte a proiectului Drumuri Verzi Bucureşti (DVB), campania „Tu eşti traficul!”, menită să evidenţieze necesitatea utilizării eficiente a spaţiului public.

Prima activitate din această campania va fi re-crearea, pe Calea Victoriei din Bucureşti, a fotografiei „Space taken by 60 people”, realizată pentru prima dată în Germania în 2001 (sursă foto: City of Muenster Planning Office, August 2001). De atunci, fotografia a fost realizată de mai multe ori, în diverse colţuri ale lumii, atunci când s-au iniţiat campanii de comunicare pe tema utilizării eficiente a spaţiului public în mediul urban. Fotografia rezumă, în 3 cadre, spaţiul ocupat, pe aceeaşi stradă, de 60 de persoane care folosesc 3 mijloace diferite de deplasare: autoturismul, transportul în comun sau bicicleta.

Fotografia va fi re-creată sâmbătă, pe 26 aprilie 2014, într-o adunare publică.

Tronsonul de pe Calea Victoriei cuprins între Bdul Regina Elisabeta şi Splaiul Independenţei va fi închis circulaţiei autovehiculelor între orele 10.00 şi 11.00. Traficul pietonal nu va fi restricţionat, însă nu va fi permisă circulaţia pe partea carosabilă. Cei care vor să fie spectatori pot veni începând cu ora 10.00. La finalul activităţii, în jurul orei 10.55, toţi spectatorii vor fi invitaţi pe carosabil pentru o fotografie de grup.

Proiectul este realizat cu suportul SC Autogeneral SA, Asociaţia „Bucureştiul meu drag” şi al fotografului Cristian Vasile (Bucureşti Optimist).

***

Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti (CBB) militează pentru dezvoltarea unor politici şi a unei infrastructuri care să încurajeze mobilitatea urbană prin aplicarea normelor europene în domeniu în scopul îmbunătăţirii calităţii vieţii.

Drumuri Verzi Bucureşti (DVB) este un proiect de identificare, implementare si modernizare a unei infrastructuri dedicate mobilitatii active (mersul pe jos şi cu bicicleta). Portocala Mecanică este prima platformă online dedicată culturii bicicletei urbane în România.

OPTAR (Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România) este o asociaţie care susţine dezvoltarea mobilităţii urbane prin oferirea de alternative viabile de deplasare pentru cetăţeni, indiferent cum aleg să se deplaseze: pe jos, cu bicicleta, cu transportul public sau cu autoturismul. ActiveWatch este o organizaţie de drepturile omului, implicată în campanii de advocacy cu privire la dezvoltarea urbană sustenabilă.

Marian Ivan - membru fondator al OPTAR

---------------------------------------

Dacă vrei să fii la curent cu toate noutăţile despre proiectul DVB, te poţi înscrie pe pagina proiectului Drumuri Verzi în Bucureşti.

Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.
Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.
Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !
Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite