Nu pot să lupt cu un sistem. Am obosit. Mă plimb ca să mă relaxez

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

In iulie 2013, conform prevederilor legale, am depus la registratura Primariei declaratii pentru o serie de proteste pe biciclete. Calendarul protestelor a fost copiat dupa cel al adunarilor Critical Mass din Budapesta. Acolo, timp de vreo 10 ani, in sambetele cele mai apropiate de Ziua fara Masini si Ziua Pamantului, au avut loc astfel de proteste. La primul au fost vreo 50 de persoane. Iar la ultimul au fost aproape 100.000.

Marsurile biciclistilor din Budapesta au fost “declansate” de o declaratie a primarului Budapestei. In 2004, acesta a refuzat ca 50 de curieri pe bicicleta sa faca un mars in Ziua fara Masini. Motivul: “sa nu fie deranjat traficul rutier”.

Declaratia i-a infuriat pe oameni. Iar in week-end-ul urmator mii de oameni au protestat in strada. Apoi, la fiecare nou protest, numarul a crescut.

De doua ori pe an, in zilele protestului, Budapesta a devenit un loc de pelerinaj pentru biciclistii din toata lumea.

Am participat la ultimul Critical Mass din Budapesta. Le sunt recunoscator celor de la asociatia MaiMultVerde pentru sansa de a participa la intalnirile din Copenhaga si Budapesta cu membrii asociatiilor de biciclisti din Europa. Am invatat multe de la ei.

Protestele pe care le-am organizat in Bucuresti seamana foarte mult cu cele organizate in Budapesta.

In Bucuresti, primarul orasului a reusit “sa scoata in strada” mai multi biciclisti decat as fi reusit singur. A fost acel moment de care ne aducem aminte cu totii: “Nu vreau sa numar mortii.” A fost ziua in care dl. Oprescu a oprit masurile de cresterea sigurantei biciclistilor in Bucuresti. La momentul respectiv chiar am facut un film:Tiparul din Budapesta s-a repetat si in privinta cresterii numarului de biciclisti veniti la protest. Asa se explica de ce in iulie 2013, cand am completat declaratia de desfasurare a protestului, estimam ca, pe 20 septembrie 2014, 40.000 de oameni vor iesi sa protesteze pe strazile Bucurestiului.

Totusi, exista o diferenta intre Budapesta si Bucuresti: administratia.

Stiu ca pentru multi o sa para incredibil… Edilii din Budapesta, dupa ce au inteles gafa pe care au facut-o, au colaborat cu organizatorii Critical Mass Budapesta timp de 10 ani in organizarea protestelor. Iar in acesti 10 ani au transformat orasul, impreuna cu cetatenii.

Budapesta are strazi mai inguste decat Bucurestiul. Iar podurile peste Dunare pun in dificultate planificarea traficului. Dar ei au gasit spatiu pentru infrastructura dedicata transportului public si/sau pentru biciclete.

In Bucuresti, autoritatile n-au incercat vreodata sa vorbeasca cu cei care au protestat in strada. De fiecare data s-au facut promisiuni. Acum, dupa 2 ani de promisiuni, avem dovada ca nu a existat nicio intentie ca aceste promisiuni sa fie respectate.

M-am saturat de promisiuni.

La sedinta Grupului de lucru pe mobilitate din cadrul Primariei Municipiului Bucuresti, dl. Ion Dedu, directorul Directiei de Transporturi ma soma sa pun la dispozitie niste indicatori de realizare a infrastructurii pentru biciclete. In caz contrar... mi-as fi pierdut dreptul de a mai comenta modul de realizare a infrastructurii.

Am facut acest document, adaptat conditiilor din Bucuresti. L-am depus la mijlocul lunii iulie 2014.

La sfarsitul lunii august, tot intr-o sedinta a Grupului de lucru, mi-am dat seama ca dl. Dedu nu citise documentul. Pentru ca nu stia despre solutiile noastre de realizare a benzilor dedicate transportului public pe Splaiul Dambovitei.

M-am saturat sa mimeze ca le pasa.

Miercuri am fost la Comisia pentru Adunari Publice. Stiau ca am depus declaratia in termenul legal. Stiau ca legea ii obliga sa transmita organizatorilor, in termen de 48 de ore, motivele legale pentru care o adunare publica nu poate sa aiba loc.

M-au mintit in fata. Reprezentantul politiei locale a afirmat ca nu s-au dat avize pentru alte adunari publice pe traseul marsului. Doamnele de la secretariat si de la administratia parcurilor au sarit ca arse: “Avem protocoale semnate in Constitutiei ! Avem in Herastrau ! Avem in Tineretului ! Avem activitatea PSD !”

Adrian Iordache,  care s-a prezentat ca loctiitor de secretar general al primariei, “a stabilit” ca “nu sunt indeplinite conditiile legale”.

„Libertatea cetatenilor de a-si exprima opiniile politice, sociale sau de alta natura, de a organiza mitinguri, demonstratii, manifestatii, procesiuni si orice alte intruniri si de a participa la acestea este garantata prin lege.” - Legea nr. 60/1991 - organizarea si desfasurarea adunarilor publice

M-am saturat de functionari care calca legea in picioare.

Am hotarat sa anulez protestul din data 20 septembrie 2014. Incepand de luni, voi depune hartii catre toate institutiile la care am declarat marsul. Voi merge la primarie, politie locala, politie rutiera si jandarmerie.

Am obosit. Vreau sa ma relaxez.

Sambata, 20 septembrie 2014, de la ora 14.30, voi merge sa ma plimb pe traseul ultimelor noastre marsuri.

Voi respecta regulile de circulatie. Ceea ce va recomand si dumneavoastra.

Marian Ivan

Membru fondator al OPTAR


Dacă locuieşti în Bucureşti şi vrei să militezi pentru drepturile bicicliştilor şi cele ale pietonilor izgoniţi de pe trotuare, te poţi înscrie în grupul Facebook.

Daca nu locuieşti în Bucureşti dar vrei să susţii demersurile bicicliştilor şi pietonilor bucureşteni, te poţi înscrie pe pagina Facebook.

Indiferent de localitatea în care trăieşti, dacă susţii munca noastră, te poţi înscrie ca membru simpatizant al OPTAR. Nu durează mai mult de un minut !

Despre realizările asociaţiei noastre sau ale partenerilor noştri poţi afla dacă te înscrii pe pagina Facebook a OPTAR

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite