FOTO VIDEO Gara Slatina are un nou “look”
0Lucrările de modernizare a Gării Slatina, începute în 2012, au ajuns la final. Practic, călătorii pot folosi deja noile utilităţi ale staţiei CFR de la Slatina - peroanele şi sala de aşteptare fiind refăcute total, iar un nou sistem de supraveghere a fost pus în funcţiune pentru o mai mare siguranţă a călătorilor. Alte facilităţi au fost, de asemenea, integrate în noua gară din Slatina care, anul viitor, va împlini 140 de ani.
Gara din municipiul Slatina a fost scena multor evenimente importante în istoria ţării, unele chiar total necunoscute multora dintre români şi chiar locuitori ai urbei de pe râul Olt. În ultimii doi ani, obiectivul cu pricina s-a aflat într-un amplu proces de reabilitare şi modernizare care a ajuns, acum, la final. Călătorii ce folosesc mai des calea ferată au putut lua deja cunoştinţă cu noua imagine a Gării Slatina şi nu au avut motive să regrete ceva din trecut sau faptul că, în ultimii doi ani cât au durat lucrările, au fost nevoiţi să aştepte trenul “X” în picioare, în zgomot de picamere sau în praful molozului extras de aici.
Practic, lucrările ar fi trebuit să fie terminate în anul în care au început – 2012, dar, din cauza modului greoi în care s-a derulat licitaţia, câştigătorul acestei proceduri a fost stabilit în primăvara 2012: asocierea de firme SC VEST CONSTRUCT SRL Braşov - SC DARIA CONST - SC Compania Construcţii Feroviare SA. Valoarea totală a contractului a fost de 25.823.856,08 lei (250 miliarde lei vechi), inclusiv T.V.A. inclus. Contractul a fost co-finanţat de Comisia Europeană cu 69,25 %, prin Fondul European de Dezvoltare Regională, şi de Guvernul României cu 30,75%. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis pe 24 aprilie 2012, iar lucrările au demarat efectiv o lună mai târziu. Staţia CFR de la Slatina a fost prinsă la pachet cu gările din Rm. Vâlcea şi Reşiţa-Sud, valoarea cumulată a proiectului pentru modernizarea tuturor celor trei gări fiind de aproape 1.000 miliarde lei vechi.
Acum, la capătul celor doi ani de lucrări continue, Gara Slatina afişează un “look” modern atât la exterior, dar, mai ales, la interior. Practic, la interior nu mai există nimic din ceea ce era până la începerea lucrărilor. Vechiul hol mare de la intrare, unde se aflau casele de bilete, a fost recompartimentat, astfel că, în prezent, există două “camere” diferite cu câte două case de bilete. Sala de aşteptare este şi ea una nouă - la propriu. Desigur, au dispărut demult pereţii acoperiţi de pete de igrasie, la fel şi ferestrele cu tocărie din fier şi zăbrele, în locul fiind amplasată tâmplărie PVC. Nu mai vorbim despre instalaţiile sanitare, cele de încălzire, de iluminat etc. Pentru siguranţa călătorilor au fost montate câteva zeci de camere video atât la interior, dar şi pe peron.
Printre altele, proiectul a vizat următoarele tipuri de lucrări: reabilitarea întregului sediu al Gării Slatina de aproape 1.500 mp, asigurarea unor condiţii civilizate şi sporirea confortului pentru călători, refacerea finisajelor interioare şi exterioare, reabilitarea liniilor de cale ferată, recompartimentarea spaţiilor astfel încât să se asigure spaţii adecvate pentru casele de bilete, bagaje, de informare şi de aşteptare călători, spaţii comerciale şi grupuri sanitare. De asemenea, au fost avute în vedere înlocuirea instalaţiilor electrice, termice şi sanitare, montarea de instalaţii noi de canalizare, ventilaţie şi telecomunicaţii; reconstrucţia peroanelor şi amenajarea unuia nou; construire copertină pentru peronul intermediar şi reabilitare copertină la peronul liniei 1. Totodată, lucrarea a vizat şi refacerea pasajelor de trecere la nivel, amenajare unui dispozitiv de linii, construirea de garduri de protecţie şi rampe pentru persoanele cu handicap locomotor, dar şi construirea unei platforme pentru colectarea selectivă a deşeurilor.
Efectele aşteptate în urma modernizării Gării Slatina sunt: stoparea declinului traficului feroviar de călători şi inversarea tendinţei, îmbunătăţirea accesibilităţii la/în staţia de cale ferată şi asigurarea accesului pentru persoane cu dizabilităţi motorii, sporirea atractivităţii Gării Slatina şi stimularea dezvoltării urbane în această zonă, creşterea siguranţei în interiorul şi în zona gării, asigurarea unor condiţii civilizate şi sporirea confortului pentru călători / vizitatori şi personalul staţiei, dar şi dezvoltarea transportului intermodal.
“Asta e o altă gară, nu mai are nimic în comun cu cea veche”
Întrebaţi fiind cum apreciază noul “look” al Gării Slatina, cei care sunt “clienţi fideli” ai acestui obiectiv s-au arătat extrem de mulţumiţi de imaginea modernă şi tot ceea ce oferă aceasta, acum.
“Eu fac naveta la Piteşti o dată pe săptămână, că am fata la facultate şi îi duc de mâncare, şi pot să vă spun că aşa condiţii cum oferă acum gara noastră nu vezi în multe locuri de la noi. La exterior poate că nu se vede bine cât de mult s-a shimbat totul, dar cei care vin aici des şi folosesc trenul ştiu despre ce vorbesc. Păi să intraţi la interior să vedeţi cum arată: aproape că nici nu mai ştii cum arăta înainte! E curăţenie-lună peste tot, acum sunt şi toalete pentru toată lumea… Ce mai, asta e o altă gară, nu mai are nimic în comun cu cea veche!”, a spus Maria Popa.
Marţi – 8 iulie, muncitorii lucrau la ultimele finisaje de la faţa locului, respectiv montau noile semne pentru îndrumarea călătorilor şi trasau dungile de siguranţă pe peron. În rest, totul era gata pentru a se afla la dispoziţia călătorilor, slătineni sau nu.
Gara Slatina se numără printre 21 de staţii similare din ţară care, prin intermediul unui proiect cu finanţare europeană nerambursabilă din anul 2007 numit „Modernizarea unor staţii de cale ferată din România” şi accesat de Căile Ferate Române, vor fi complet modernizate până în 2015. Gara Slatina a fost finalizată cu un an mai devreme.
Vă mai recomandăm:
FOTOGALERIE “Facelift” de amploare la Gara Slatina
FOTO Povestea Gării Slatina, locul celei mai importante răscoale de la începutul sec. XX
FOTO Gara Slatina, locul unde a avut loc primul zbor militar din istoria aeronauticii româneşti
FOTO Slatina anilor 1900: trotuare pavate cu bazalt, baluri ale ofiţerilor şi o atmosferă boemă