Cimitir luat din calea autostrăzii Deva – Lugoj: peste 300 de morminte care nu au fost văzute de proiectanţi vor fi mutate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Peste 300 de morminte dintr-un cimitir al comunei Brănişca vor fi deshumate şi apoi strămutate, pentru ca în zonă să poată continua lucrările la autostrada Deva – Lugoj, pe lotul IV. Cimitirul neautorizat din Brănişca a fost descoperit de constructori, după ce iniţial el fusese trecut în planurile de expropriere ca păşune.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România şi constructorii lotului IV al autostrăzii Deva – Lugoj au luat decizia strămutării a peste 300 de morminte dintr-un cimitir neautorizat din Brănişca. Acesta figura ca păşune în planurile de expropiere pentru autostradă şi doar la începerea lucrărilor constructorii au realizat prezenţa mormintelor.

Cimitirul a blocat timp de mai multe luni lucrările în zonă. Iniţial Dan Şova, fostul ministru al Transporturilor, declara că traseul autostrăzii va fi deviat pentru a ocoli cimitirul. Ulterior, potrivt primarului din Brănişca, Teodor Lazăr, constructorii au stabilit ca autostrada să traverseze zona cimitirului, iar deasupra acestuia urma să fie ridicat un pasaj. „În final, am fost înştiinţaţi că mormintele vor fi strămutate de pe traseul autostrăzii, pe un teren aflat la câteva sute de metri, unde am autorizat amenajarea unui cimitir. Cei de la CNADNR vor suporta cheltuielile legate de strămutare. Mai este nevoie de unele autorizaţii, ca procedura să poată fi desfăşurată”, a declarat Teodor Lazăr. Mutarea mormintelor va însemna o cheltuială de 30.000 de euro, susţine primarul.

Cimitirul care le-a pus probleme constructorilor autostrăzii se află la marginea satului Brănişca, iar aici au fost îngropaţi, până în anii 2000, defuncţii unui sanatoriu din localitate, care nu aveau aparţinători. Iniţial, autorităţile au precizat că în cimitir se aflau câteva zeci de morminte, dar în urma cercetărilor s-a ajuns la concluzia că numărul cadavrelor înhumate este de 315. Potrivit primarului, cimitirul a fost înfiinţat în anii 1980 şi este „ilegal”, pentru că nu figura în actele de Carte Funciară cu această destinaţie. El a fost înfiinţat la iniţiativa reprezentanţilor bisericii din localitate, care au cerut în 1984 o parcelă pentru ca pe ea să fie înhumaţi oamenii veniţi din afara localităţii, ca pacienţi ai azilului. Autorităţile nu au mai modificat de atunci destinaţia terenului.

Lucrări de aproape 100 de milioane de euro
Tronsonul de autostradă Deva (Şoimuş) – Ilia, Lotul patru al autostrăzii Deva – Lugoj se află în lucru din luna martie, iar termenul de finalizare a proiectului este de doi ani. Licitaţia de atribuire a lucrărilor de proiectare şi execuţie a tronsonului de 22,1 kilometri a fost câştigată de asocierea de firme Tehnostrade şi Spedition UMB. Valoarea contractului semnat de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România şi constructori este de 419,4 milioane de lei (95,3 milioane de euro), fără TVA, a informat CNANDR. Cea mai mare parte a finanţării lucrărilor (85 la sută din bugetul alocat) va fi acoperită din fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeană, diferenţa urmând să fie asigurată de statul româ.


Vă recomandăm şi:

FOTO „Blestemul” Autostrăzii Deva – Lugoj: cimitirul ilegal care a încurcat planurile constructorilor Lotului IV

Un cimitir înfiinţat în anii 1980 la Brănişca încurcă planurile constructorilor Lotului IV al autostrăzii Deva – Lugoj. Lucrările s-au oprit în faţa mormintelor. Soluţia iniţială de deviere a traseului autostrăzii pe lângă cimitir nu a fost viabilă, astfel că executanţii proiectului vor fi nevoiţi să ridice un pasaj de trecere al Autostrăzii A1 peste cimitir.

FOTO Autostrada Lugoj – Deva: cât au lucrat constructorii loturilor 3 şi 4 în primele trei luni de la startul proiectului

Autostrada Lugoj – Deva se conturează pe loturile trei şi patru, între limita judeţului Timiş cu Hunedoara şi localitatea Şoimuş, apropiată de municipiul Deva. Stadiul construcţiei autostrăzii este mai avansat pe tronsonul 4, Deva – Ilia, unde proiectul a demarat în luna martie.

Incertitudinile Autostrăzii Deva – Lugoj: mai multe familii nu ştiu dacă le vor fi demolate casele din calea Lotului patru

Lucrările la tronsonul de autostradă Deva – Ilia au început în luna martie şi vor fi finalizate în termen de un an. În ciuda ritmului alert în care se lucrează la construirea celor 22,1 de kilometri ai Autostrăzii A1, situaţia familiilor din Şoimuş ale căror case au fost incluse în procedurile de expropiere a rămas incertă.

Autostrada Lugoj – Deva: al treilea lot a intrat în construcţie. Vom putea circula pe autostradă în primăvara lui 2016

Al treilea lot al autostrăzii Lugoj – Deva a intrat în construcţie. Lucrările la tronsonul rutier al A1 au început în comuna Dobra din judeţul Hunedoara, unde viitoarea autostradă A1 se va intersecta cu DN 68A Deva – Timişoara.

Previziuni optimiste: un tronson de 22 de kilometri al autostrăzii Deva – Lugoj va fi inaugurat cu şase luni mai devreme

Tronsonul de autostradă Şoimuş – Ilia, întins pe 22 de kilometri, are ca termen de finalizare luna noiembrie a anului viitor, însă potrivit ministrului Transporturilor, Dan Şova, constructorii au promis urgentarea lucrărilor, astfel încât acestea să fie finalizate cu o jumătate de an mai devreme.

FOTO Cum a ajuns autostrada Lugoj – Deva de râsul internauţilor

Doar unul dintre cele patru loturi ale autostrăzii Deva – Lugoj a fost inaugurat până în prezent, însă doar 17 kilometri dintre cei 27 de kilometri ai tronsonului pot fi folosiţi de şoferi. Proiectul de infrastructură care a costat aproape 700 de milioane de lei a ajuns subiect al ironiilor internauţilor, pentru că autostrada se opreşte brusc în mijlocul unei câmpii.

Totul despre autostrada Deva – Lugoj: raportul de mediu al viitoarei autostrăzi va fi în dezbatere publică la Deva

Autostrada Deva – Lugoj va fi subiectul dezbaterii publice organizate miercuri, 4 decembrie, de la ora 16:00, de Primăria municipiului Deva. Locuitorii municipiului sunt invitaţi să îşi spună părerea despre modul în care i-ar putea afecta proiectul de infrastructură.

Hunedoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite