Scrisoarea Monei Nicoară.

Cu şi mai mare teamă şi îngrijorare am citit în această dimineaţă răspunsul dumneavoastră prompt la scrisoarea Monei.
 
Deşi se pare că aţi anunţat înfiinţarea acestei grădiniţe într-un discurs adresat oamenilor aflaţi în Pata Rât, spuneţi acum că această grădiniţă este destinată tuturor copiilor defavorizaţi. Înlocuind segregarea pe criterii etnice cu cea pe criterii financiare speraţi să mascaţi ceea ce ştim deja foarte bine că se întâmplă la Pata Rât. 
 

Foto

Anunţată în Pata Rât şi destinată copiilor defavorizaţi, această grădiniţă a primit deja eticheta de „grădiniţa pentru romi”™.

La fel ca şi Mona am să vă dau şi eu un exemplu care susţine argumentul de mai sus. În satul Roşia de lângă Sibiu, acum mai bine de 15 ani, s-a construit chiar în curtea şcolii generale (deci nu pe o groapă de gunoi sau la periferie) şcoală Waldorf pentru copiii defavorizaţi. Din clipă în care s-a auzit despre proiect şi, până azi, în mintea sătenilor din Roşia, şcoala Waldorf este „şcoala pentru romi” sau „şcoala pentru proşti”.

Mai multe detalii despre care sunt problemele cu care se confruntă această şcoală construită numai cu intenţii bune acum multă vreme puteţi vedea aici.

Răspunsul dumneavoastră mă sperie şi mai tare dintr-un alt motiv însă. Din acest răspuns este evident că speraţi sau cel puţin realizaţi că această grădiniţă urmează să fie populată în special cu copii de etnie romă. Cu alte cuvinte, indiferent de destinaţia pe care i-o daţi pe hârtie, ştiţi deja că urmează să fie o grădiniţă a romilor.  
 
Singura soluţie viabilă în ceea ce priveşte accesul romilor la învăţământ este ca grădiniţele şi şcolile din imediata vecinătate să îi primească pe neromi, romi şi sărmani deopotrivă. Dacă am construi şcoli speciale pentru copiii defavorizaţi am ajunge să sărăcim bugetul Uniunii Europene şi am umple România de astfel de instituţii.
 
Trăim într-o ţară în care se construiesc mai multe biserici decât şcoli şi asta este o realitate. De ce nu încercaţi o propunere de lege prin care biserica să fie obligată să construiască, pe lângă edificiul religios, şi o sală de cursuri în care să poată fi susţinute programe de a€˜after schoola€™ pentru toţi copiii defavorizaţi din România? Dacă avem icoane şi paraclise în şcoli de ce să nu avem şi şcoli în biserică? În vremuri grele biserica era transformată în adăpost sau în spital. Din păcate, trăim vremuri extrem de grele din cauza clasei politice pe care şi dumneavoastră o reprezentaţi.

Vă invit să citiţi raportul World Vision „Bunăstarea copilului în mediul rural în 2014”. O să vă ajute să înţelegeţi mai bine nevoile copiilor defavorizaţi. 

Din păcate, în cazul Pata Rât avem deja de-a face cu un act de segregare a comunităţii de romi mutate în 2010 din centrul orasului pe groapa de gunoi. Nu continuaţi această practică cu una nouă întărită de construcţia unei grădiniţe „speciale”.

Având scrisoarea Monei, pe a mea şi cunoscând deciziile CEDO în ceea ce priveşte segregarea sper să nu ajungeţi să cheltuiţi în van banii Uniunii Europene.