Hyundai Tucson şi Hover, cele mai ieftine SUV-uri de pe piaţa românească

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ambele modele au preţuri comparabile cu autoturismele din clasa compactă şi o listă bogată de dotări de siguranţă şi confort Dacă sud-coreenii de la Hyundai sunt lideri autoritari pe

Ambele modele au preţuri comparabile cu autoturismele din clasa compactă şi o listă bogată de dotări de siguranţă şi confort

Dacă sud-coreenii de la Hyundai sunt lideri autoritari pe piaţa românească a maşinilor de teren, chinezii de la Great Wall Motors (GWM) ameninţă poziţia acestora cu un SUV a cărui armă principală este preţul. La 13.000 de euro, fără TVA, Hover CUV, gigantul chinezesc, este în momentul de faţă cel mai ieftin model de teren de pe piaţa românească. Asta dacă nu luăm în calcul şi marca autohtonă ARO, care nu mai contează de mult pe piaţă.

În condiţiile în care un Volkswagen Golf, într-o variantă de echipare ceva mai bogată, ar putea depăşi 20.000 de euro, cei de la Hyundai şi GWM oferă la un preţ minim maşini de teren cu dotări care pot satisface chiar şi cel mai pretenţios client. Aici putem enumera tapiţeria din piele, scaunele reglabile electric şi încălzite, aer condiţionat cu reglare automată sau deschiderea separată a lunetei portbagajului.

Dacă Hyundai Tucson a reuşit în câţiva ani să se impună pe piaţa autohtonă prin modele fiabile, la preţuri avantajoase, cei de la Hover sunt încă la început. Lansarea oficială a companiei a avut loc în luna ianuarie a anului trecut, când firma importatoare Rochin a reuşit să stabilească o reţea de 16 dealeri şi a deschis două show-roomuri în Bucureşti. Până în acest moment, Rochin a vândut aproximativ 100 de unităţi, aceasta şi din cauza că Hoverul nu obţinuse la nivelul anului trecut normă de omologare de tip. Pentru anul 2007 compania şi-a propus să distribuie alte 300-400 de unităţi, iar pentru 2008, compania importatoare estimează vânzări de 1.500 de unităţi, de data aceasta Diesel omologate Euro IV. Dacă aceste noi motorizări vor fi omologate, preţul va creşte cu maximum 2.000 de euro.

"Vom introduce în curând pentru modelul Hover o nouă motorizare Diesel de 2,8 litri, care va îndeplini şi normele europene de poluare. Privim piaţa acestui continent ca pe un pilon de bază pentru reprezentarea noastră la nivel mondial", a declarat Wanh Fengying, director general al Great Wall Motors. Great Wall Motors este cel mai mare producător auto privat din China. SUV-ul Hover este în fapt un cocktail de mărci de prestigiu, adunate în corpul lui: motorizarea aparţine lui Mitsubishi, bateria este marca Varta, partea electronică este asigurată de Bosch şi Siemens, iar anvelopele, de Good Year. Maşina cântăreşte peste 1.800 de kilograme, iar în momentul de faţă este disponibilă într-o singură variantă de motorizare: 2,4 benzină, cu tracţiune 4x4 sau 4x2.

Super Luxury Hover CUV, modelul premium al chinezilor de la GWM

Autoturismul Hover CUV 4x4 este disponibil în trei modele: Basic, Luxury şi Super Luxury. Modelul Luxury are finisaje interioare de material textil, în timp ce Super Luxury are scaune din piele. În interior, modelul de top dispune de un CD player cu şase discuri şi airbaguri pentru şofer şi pasager. Perioada de garanţie este de trei ani sau 100.000 de kilometri pentru piese şi cinci ani pentru corpul maşinii. Hover CUV este dotat cu ABS Bosch, tip 8,0, sistem de distribuţie electronică a forţei de frânare (EBD), servodirecţie şi sistem de frânare pe toate roţile. Dotările de confort includ coloana de direcţie reglabilă, închidere centralizată, geamuri acţionate electric faţă-spate, dispozitiv electric de reglare a scaunului pentru şofer pe trei direcţii, bancheta rabatabilă şi oglinzile reglabil electric. La varianta Super Luxury, Hover CUV este dotat cu trapă Webasto. Cutia de viteze este manuală, iar motorul Mitsubishi este model SOHC 16V, patru cilindri în linie.

Hover CUV, la drive test: consum sporit, siguranţă şi confort

Primul lucru care te surprinde la un Hover CUV este designul foarte reuşit. Este un SUV mare şi greu, însă motorizarea pe benzină nu este cea mai indicată pentru acest model. O decizie înţeleaptă a producătorului ar fi să monteze un propulsor Diesel sub capota Hoverului, în primul rând pentru că ar reduce consumul, iar în al doilea rând, cuplul maxim fiind obţinut la turaţii reduse de până în 3.000 de turaţii, ar spori performanţele autoturismului. La o viteză de 160 de km/h, Hover se comportă impecabil, virajele nu-ţi creează niciun fel de emoţie, iar confortul, atât al şoferului, cât şi al pasagerilor este maxim. Şi pe teren accidentat, Hover CUV se comportă destul de bine, având o stabilitate aproape perfectă.

Hyundai Tucson, un model sud-coreean cu un raport calitate/preţ excelent

Pentru cine doreşte un autoturism bun de alergat pe şoselele "selenare" din România, dar se încumetă des şi la ieşiri în afara şoselei, Tucson poate fi alegerea potrivită. Nu vă aşteptaţi însă la un adevărat autoturism offroad, pentru că Tucson nu are tracţiune integrală permanentă, ci doar pe puntea faţă, sistemul 4x4 intervenind numai în cazurile ceva mai dificile, atunci când este pierdută aderenţa. Mai mult, variantele de bază ale modelului au tracţiune doar pe o punte, respectiv pe cea din faţă. Hyundai Tucson poate fi numită, fără a greşi, o maşină corectă, din toate punctele de vedere, şi aici mă refer la preţ de achiziţie, costuri de întreţinere, imagine sau calitate. La cea din urmă trebuie menţionat că Hyundai ocupă lucuri fruntaşe în clasamentele internaţionale de fiabilitate şi satisfacţie a clienţilor, de multe ori mergând "cot la cot" cu competitori mult mai titraţi precum Toyota sau Honda, însă preţurile niponilor sunt cu mult peste cele ale coreenilor.

Tucsonul se evidenţiază cu un motor echilibrat şi economic

Piesa de rezistenţă a modelului este motorul. Tucson dotat cu propulsorul de doi litri diesel, de 140 de cai, testat de noi, este bine echilibrat şi trage cu uşurinţă cele aproape două tone ale maşinii. Ar fi o problemă, prima viteză este extrem de scurtă, motorul intrând în zona roşie destul de repede, motiv pentru care pornirea de pe loc este penalizată. Oricum, Tucson 2.0 CRDi nu este conceput pentru demaraje fulminante de la semafor. Puterea motorului se vede cu adevărat la peste 1.800 de rotaţii pe minut, datorită cuplului maxim de 305 Nm. Depăşirile se fac rapid, indiferent de treapta de viteză, motorul reacţionând prompt la apăsarea pedalei, însă, cum am spus, cu condiţia să vă angajaţi în depăşiri aproape de zona optimă a cuplului, 1.800-2.000 de ture. Schimbătorul de viteze intră lin în trepte şi permite un stil de condus sportiv. Poate o notă mai slabă să capete poziţionarea treptei a şasea de viteză, un pic prea în dreapta şi în spate. Cei de la Hyundai au dotat acest model cu un motor forte, cu rezerve mari de putere, având în vedere că maşina este destul de grea şi nu are valori aerodinamice care s-o ajute la obţinerea unui consum redus de carburant.

Hyundai Tucson la drive test: consum scăzut de combustibil şi stabilitate bună

Şi dacă tot am ajuns la capitolul consum de carburant, trebuie spus că propulsorul diesel de doi litri nu dezamăgeşte, pentru că în aglomeraţia din Bucureştiul orelor de vârf a reuşit un consum de maxim 14,3 şi un minim de 9,2 l/100 km. Rezonabil, dacă avem în vedere că maşina cântăreşte aproape două tone. Direcţia este precisă, iar dimensiunile nu prea mari ale maşinii vă permit să vă strecuraţi destul de lejer prin trafic, oricum, mai uşor decât cu alte SUV-uri. Va trebui însă ceva timp să vă acomodaţi cu dimensiunile maşinii, mai ales dacă vă achiziţionaţi un Tucson după ce aţi condus un Peugeot 206 sau un Volkswagen Golf. Curbele pot fi atacate fără prea mari emoţii cu viteze de 100-120 km/h, însă nu exageraţi, pentru că nu vă aflaţi într-un model sportiv.

La drum lung, Tucsonul se simte cel mai bine, poziţia mai înaltă de condus fiind relaxantă. La viteze de circa 160-170km/h maşina este stabilă, aici ESP-ul intervenind prompt, însă nici la 120-130 km/h Tucson nu lasă impresia unei greutăţi destul de mari. Comportamentul rutier foarte bun, feelingul de a fi "la etaj" este deosebit. Am încercat nişte mişcări bruşte de volan, iar ESP-ul a intrat imediat, poate chiar prea repede, alături de TCS. În off-road, Tucsonul are un unghi de atac care va face faţă pe majoritatea drumurilor de ţară. Aderenţa nu se rupe, iar sistemul integral intră în acţiune, fără să-ţi dai seama. Nu vă aventuraţi în terenuri dificile, cu aderenţă foarte scăzută, mai ales dacă nu aveţi maşina echipată cu anvelope dedicate rulării pe teren accidentat. Dacă aveţi de făcut drumuri în noroaiele de pe drumurile de ţară, puteţi merge liniştiţi, Tucson nu vă va dezamăgi. Dacă urcaţi o pantă cu o înclinaţie de aproape 45%, în treapta întâi de viteză, maşina se simte de parcă ar fi trasă cu un cablu, însă nu încercaţi să mergeţi în treapta a doua pe pante înclinate, pentru că aveţi toate şansele să se oprească motorul. Sistemul de tracţiune integrală se activează şi se dezactivează de pe acelaşi buton, aflat pe bord în stânga volanului, deci nu îl veţi apăsa din greşeală, ca la alte SUV-uri, unde astfel de butoane se confundă cu cele ale instalaţiei audio sau cu cele de la climatizare.

Suspensiile îşi fac treaba, amortizând bine denivelările, nu încercaţi totuşi viteze de 80-100km/h pe piatra cubică, pentru că o să simţiţi cum vă înţeapă rinichii. Pe asfalt, maşina se comportă bine, nu fuge de spate la frânări violente, se ţine extraordinar de bine în curbe, iar sistemele de securitate îţi lasă acel sentiment de siguranţă, care te împinge să apeşi pedala de acceleraţie. Hyundai Tucson vine echipat cu airbaguri faţă pasageri şi laterale pentru toate locurile, modelul obţinând patru stele la crash-testele EuroNCAP. Pentru impactul frontal a primit 69%, un rezultat destul de slab, însă pentru impactul lateral a obţinut punctajul maxim. Copiii sunt şi ei protejaţi, maşina primind patru stele.

Preţul de achiziţie şi cheltuielile de întreţinere, rezonabile

Cel mai ieftin Tucson, cel cum motorizarea pe benzină de doi şi tracţiune doar pe puntea faţă costă 17.839 de euro, cu TVA. Pentru aceşti bani primiţi airbaguri pentru şofer şi pasager, aer condiţionat, oglinzi cu acţionare electrică şi încălzire, servodirecţie şi volan reglabil pe înălţime sau elemente de securitate precum ABS sau Electronic Brake Force Distribution (EBD). Varianta testată de noi era printre cele de vârf şi costă 27.495 de euro cu TVA, motorizarea fiind diesel. Dotările modelului pot să satisfacă aproape orice client, pentru că beneficiaţi de tapiţerie de piele, aer condiţionat automat, scaune încălzite sau instalaţie audio compusă din radio, CD şi casetofon. Dacă vă cumpăraţi un Hyundai Tucson şi îl folosiţi să zicem 135.000 de km, valoarea estimativă pentru toate reviziile se ridică la 3.352 de euro pentru motorizările diesel şi 2.950 de euro pentru cele pe benzină. Manopera la service-urile Hyundai este de 17 euro/oră, pentru partea mecanică, 23 de euro, pentru reparaţii la componente electrice, iar tinichigeria şi vopsitoria vă costă 20 de euro/oră. Toate preţurile sunt fără TVA. Dacă anul trecut Tucson a fost printre liderii vânzărilor la SUV-uri, reuşind să-şi găsească 1.146 de clienţi, Hyundai doreşte ca în 2007 să vândă 1.300 de modele Tucson. Şi au toate şansele să-şi îndeplinească acest obiectiv, pentru că dacă anul trecut taxele de import ajungeau la aproape jumătate din valoarea maşinii, din 2007 acestea s-au redus la doar 10%.

Hover CUV

Puncte tari

- Cel mai mare atu al modelului Hover CUV este preţul fără concurenţă: 13.000 de euro fără TVA. Reviziile sunt la fel de ieftine, se efectuează din 10.000 în 10.000 de kilometri şi costă 391 de lei cu TVA inclus.

- Confortul este un alt atu. Variantele multiple de culori disponibile, tapiseria din piele, geamurile din spate fumurii fac din Hover CUV o maşină elegantă, care va fi remarcată cu siguranţă pe şosele.

Puncte slabe

- Principalul neajuns al Hoverului este consumul foarte mare. Producătorul dă un consum mediu de 12 litri la suta de kilometri, însă, la traficul din Bucureşti, cel puţin, acesta poate sări de 17 litri la suta de kilometri. În concluzie, condusul sportiv poate fi fatal pentru buzunar.

- La varianta Supel Luxury, bordul este destul de slăbuţ, în sensul în care designul nu este unul dintre cele mai reuşite.

Hyundai Tucson

Puncte tari:

- Demarajul, pentru 140 CP care pun în mişcare aproape două tone

- Poziţia înaltă la condus

- Dotarea din fabrică a modelului cu mp3 player şi casetofon

- Sistemul foarte simplu de rabatare a banchetei din spate

Puncte slabe:

- Lipsa comenzilor pe volan. Mulţi şoferi au început să se înveţe cu astfel de dotări şi uneori critică lipsa acestora

- Lipsa senzorilor de parcare. Ajută, mai ales la o maşină de dimensiunile acestui model

- Sistemul de climatizare. Nu este intuitiv şi ai nevoie de ceva timp pentru acomodare.

- Lipsa farurilor cu xenon ca dotare de fabrică

- Lipsa comenzilor electrice la scaune, mai ales că în dotarea de vârf există scaune încălzite electric

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite