Datoriile-record ale CFR au intrat în vizorul speculatorilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un ofertant vrea să preia creanţele de două milioane de euro pe care Electrica le deţine asupra companiei feroviare. Rezolvarea situaţiei datoriilor financiare pe care CFR le are de

Un ofertant vrea să preia creanţele de două milioane de euro pe care Electrica le deţine asupra companiei feroviare.

Rezolvarea situaţiei datoriilor financiare pe care CFR le are de achitat către Electrica pare că este departe de a-şi găsi soluţie. Societatea energetică a ajuns să încerce aproape orice variantă pentru recuperarea celor aproape două milioane de euro. Ieri, chiar şi "planul B" a eşuat pe piaţa bursieră. În schimb, o luminiţă se întrevede la capătul tunelului. Datoriile CFR se pot transforma într-o afacere bănoasă, în scurt timp.

După ce a aşteptat la infinit ca, într-un final, CFR să acopere gaura financiară de 6,3 milioane de lei (echivalentul a 1,8 milioane de euro), Electrica a încercat ieri o nouă soluţie: vânzarea prin licitaţie a creanţelor prin intermediul Bursei Române de Mărfuri.

Varianta rezolvării situaţiei de criză la nivel financiar vine ca o alternativă, după ce societatea feroviară a încercat de mai multe ori fără succes să-şi vândă o serie de terenuri pe piaţa bursieră. Licitaţia ţinută ieri a dat semne că această ultimă variantă ar putea să-şi găsească răspunsul optim, din păcate numai pentru Electrica, nu şi pentru debitorul CFR. Şi asta pentru că licitaţia pentru creanţele Electrica a înregistrat prezenţa unui singur client care s-a arătat interesat de achiziţionarea datoriilor societăţii feroviare.


Client pentru afaceri cu datorii


Dacă pentru terenurile CFR licitate de mai multe ori nu s-a ivit niciun client care să le achiziţionize pentru că societatea de stat a ţinut mult să ceară preţul practicat pe piaţa imobiliară, creanţele Electrica par a prinde drumul către un posibil business. Licitaţia organizată ieri a avut un singur ofertant, Transenergo, intermediator pe piaţa autohtonă a energiei.

Potrivit datelor oficiale de prezentare, compania care pare hotărâtă să preia administrarea datoriilor CFR este un jucător destul de activ pe piaţa de profil din moment ce alimentează, spre exemplu, combinatul chimic Amonil Slobozia cu energie electrică şi aplică la numeroase licitaţii pentru achziţionarea de cantităţi importante de electricitate.

Deocamdată, înţelegerea dintre Electrica şi Transenergo nu s-a parafat, probabil cele două părţi mai având de negociat valoarea de achiziţie a datoriilor societăţii de transport feroviar, susţin sursele "Adevărul". Instituţia bursieră confirmă, printr-un comunicat remis redacţiei noastre, că licitaţia organizată ieri nu s-a adjudecat, urmând a fi reprogramată. "Aceasta a avut un singur ofertant, Transenergo", precizează comunicatul BRM. În schimb, reprezentanţii Transenergo nu au putut fi contactaţi până la închiderea ediţiei.


Business din penalităţi


Pare interesant cum ar putea o companie privată de pe piaţa energetică să transforme o astfel de creanţă într-un veritabil business. Potrivit specialiştilor de pe piaţa recuperatorilor de creanţe, cel mai scurt drum către profit în aceste cazuri este cel al negocierii unui preţ cât mai mic pentru achiziţionarea creanţei. "Profit se poate face din diferenţa de preţ dintre preţul de adjudecare a creanţei şi valoarea debitului existent", a precizat pentru "Adevărul", Iulian Urban, director general al Urban şi Asociaţii.

Achiziţia Transenergo nu pare un gest hazardat şi asta pentru că societatea poate scoate foarte mulţi bani în urma penalităţilor care însoţesc debitul principal. "Când se vinde o creanţă nu se vând şi penalităţile care vor reprezenta câştig pentru cel care cumpară creanţa", arată Iulian Urban.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite