Universităţile vor înfiinţa centre de consiliere şi orientare în carieră pentru studenţi şi elevi de liceu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministerul Educaţiei a publicat în Monitorul Oficial ordinul de ministru şi metodologia de organizare a centrelor de consiliere din cadrul universităţilor, pentru studenţi şi elevi. Acestea se vor înfiinţa de la anul cu scopul de a reduce abandonul universitar şi de a creşte angajabilitatea studenţilor.

UPDATE: Ministrul Învăţământului Superior, Mihnea Costoiu, a explicat pentru "Adevărul" că aceasta este prima metodologie care reglează sistemul de centre de consiliere profesională din universităţi. "Problemele sunt la universităţile mai mici, unde există astfel de centre doar formal, cum ar fi la Universitatea din Craiova sau la Politehnica din Timişoara. Marile centre universitare precum Bucureşti, Cluj şi Iaşi au un sistem mai bine dezvoltat", a explicat el.


Centrele universitare de consiliere în carieră au ca obiectiv orientarea şi consilierea elevilor sau studenţilor astfel încât aceştia să fie capabili să îşi poată planifica şi gestiona în mod optim propriul traseu educaţional, se arată în metodologia de organizare. 

Un alt obiectiv este reducerea abandonului universitar cauzat de motive profesionale sau de orientare în carieră, precum şi de motive personale sau de adaptare la mediul universitar. Consilierea are menirea de a facilita relaţia dintre studenţi şi piaţa muncii, astfel încât aceştia să cunoască nevoile şi provocările reale ale pieţei şi mai are rolul de a creşte angajabilitatea studenţilor în domeniile de studiu absolvite.

Centrele se adresează studenţilor instituţiei de învăţământ superior în care funcţionează, indiferent de programul de studiu pe care aceştia îl frecventează sau de forma de învăţământ, inclusiv studenţilor veniţi la studii prin programe de mobilităţi, elevilor din anii terminali de liceu, prin parteneriate încheiate cu unităţi din învăţământul preuniversitar, dar şi absolvenţilor proprii sau ai altor universităţi.

Activitatea centrelor de consiliere va presupune:

1. Informarea, orientarea şi consilierea elevilor din anii terminali de liceu/studenţilor prin oferirea următoarelor servicii:

a) consiliere educaţională şi vocaţională;

b) consiliere şi evaluare psihologică;

c) consiliere în carieră;

d) elaborarea de materiale destinate informării, orientării şi consilierii;

2. Acţiuni legate de creşterea gradului de inserţie pe piaţa muncii a studenţilor şi absolvenţilor, prin oferirea unor servicii precum:

a) sesiuni de pregătire a portofoliului de angajare, simularea interviului de angajare;

b) organizarea de prezentări de companii;

c) sesiuni de formare pentru dezvoltarea competenţelor transversale ale studenţilor;

d) realizarea de studii şi analize periodice privind abandonul universitar, integrarea absolvenţilor pe piaţa muncii, impactul serviciilor de consiliere şi orientare profesională, precum şi propunerea de măsuri pentru ameliorarea acestora;

e) elaborarea şi aplicarea de instrumente specifice în scopul monitorizării inserţiei pe piaţa muncii;

f) participări la activităţi organizate de către alumni;

3. Informarea şi consilierea elevilor asupra rutelor educaţionale şi ocupaţionale disponibile în cadrul curriculei universitare, a sistemului de credite transferabile la nivel universitar, în conformitate cu Registrul naţional al calificărilor în învăţământul superior şi Cadrul naţional al calificărilor, prin mijloace specifice precum sesiuni de prezentare de tip "zilele porţilor deschise", târguri educaţionale, vizite tematice etc.;

4. Informarea şi consilierea studenţilor asupra rutelor educaţionale şi ocupaţionale din cadrul instituţiilor de învăţământ superior, pentru cicluri de învăţământ superioare.

Specialiştii care se vor ocupa de toate acestea sunt psihologi cu atestat în specialitatea Psihologie educaţională, consiliere şcolară şi vocaţională, consilieri de carieră, sociologi şi cadre didactice cu expertiză în domeniul de specializare al studenţilor şi absolvenţilor.

Numărul angajaţilor din cadrul centrelor se stabileşte pornind de la numărul de studenţi înmatriculaţi în cele trei cicluri de studiu. Raportul minim acceptat este de cel puţin un consilier de carieră sau psiholog la 2.000 de studenţi înmatriculaţi.

Centrele de consiliere în carieră din cadrul universităţilor se vor subordona academic senatului universităţii şi administrativ rectorului.Ele sunt conduse de un cadru didactic coordonator, numit director al CCOC (Centru de consiliere şi orientare în carieră), desemnat prin hotărârea senatului universitar la propunerea consiliului de administraţie. Acesta prezintă anual senatului universităţii, cu avizul consiliului de administraţie, un raport asupra serviciilor oferite, publicat apoi pe site-ul instituţiilor de învăţământ superior.

Finanţarea CCOC se face prin bugetul consolidat al universităţii. În scopul asigurării/dezvoltării activităţii CCOC, instituţia de învăţământ superior poate atrage fonduri nerambursabile şi alte resurse extrabugetare.

În maximum 6 luni de la publicarea prezentei metodologii-cadru în Monitorul Oficial fiecare instituţie de învăţământ superior acreditată va elabora propria metodologie de aplicare, aprobată de către senatul universităţii, cu respectarea prevederilor prezentei metodologii cadru.


ANALIZĂ ANOSR De ce avem absolvenţi şomeri: un consilier se ocupă în medie de 8.500 de studenţi

ANALIZĂ De ce renunţă 4 din 10 studenţi la facultate

Ministrul Costoiu, la Adevărul Live: „Există o rată mai mare de abandon în primii ani. Mulţi dintre tineri aleg facultăţi în mod greşit”

Lista Universităţilor de Stat unde studenţii au abandonat facultatea în ultimii şase ani în proporţie de aproape 40%. Care sunt cauzele

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite