Examen pentru a intra in clasa a XI-a. Ce şanse are propunerea de reintroducere a treptei a II-a la liceu
0
Reintroducerea unei trepte la clasa a X-a, examenul de admitere la liceu şi Bacalaureatul diferenţiat sunt câteva dintre propunerile de modificare a sistemului de evaluare în învăţământul preuniversitar, făcute în cadrul consultărilor pentru noua lege a Educaţiei.
Sorin Cîmpeanu a declarat că ar trebui introdus un nou examen la finalul clasei a X-a, similar celei de a doua trepte care se susţinea în perioada comunistă.
„Ar fi bine-venită o evaluare la sfârşitul clasei a X-a, care poate ierarhiza elevii, oferindu-le posibilitatea alegerii celor care obţin rezultate mai bune la treapta a II-a”, a arătat ministrul. Potrivit unor surse din minister, Sorin Cîmpeanu doreşte să lanseze în discuţie şi introducerea Bacalaureatului diferenţiat, care să includă examen special pentru absolvenţii de şcoală profesională, care ar putea începe din clasa a XI-a, încurajând astfel această formă de învăţământ.
Pe de altă pate, una dintre cele mai importante modificări din proiectul de lege al Ecaterinei Andronescu este introducerea concursului de admitere la liceu, pe lângă Evaluarea Naţională. Astfel, proiectul care se află acum în dezbatere – admiterea la liceu – ar urma să se desfăşoare în două etape. La liceele bune se va organiza concurs, iar elevii vor intra în funcţie de media compusă din nota de la examen (50%), media de la Evaluarea Naţională (30%) şi mediile anilor de gimnaziu (20%). În plus, elevii din ani terminali vor putea susţine probele de Evaluare Naţională şi probele orale de la Bacalaureat în timpul anului şcolar.
Totuşi, ministrul se opune vehement propunerii din proiectul trimis spre consultare de Comisia pentru Învăţământ a Senatului, care se referă la introducerea admiterii la liceu în paralel cu Evaluarea Naţională. El consideră că admiterea la liceu ar trebui să se realizeze ca şi până acum, prin repartiţie computerizată.
„Ponderea de 25% a mediilor din gimnaziu este firească în calcularea mediei de admitere, pentru ca elevii să fie pregătiţi la toate disciplinele. Dacă se insistă pentru concurs de admitere la liceu, acesta poate fi reprezentat de Evaluarea Naţională la care să nu se mai adauge mediile din gimnaziu, însă aşteptăm opinia majoritară”, a explicat ministrul.
Părinţii susţin reforma examenelor naţionale
Un capitol cu care sunt de acord toţi reprezentanţii sistemului de învăţământ: reforma examenelor naţionale. Doar că în privinţa modului în care ar trebui organizate, părerile sunt împărţite.
„Prioritatea este reorganizarea admiterii la liceu. Liceele cu rezultate bune ar trebui să-şi asigure admiterea cu probe de concurs şi doar la cele la care nu se ocupă toate locurile să se organizeze o a doua etapă de admitere, pe bază de repartizare computerizată, cum se face în prezent”, este de părere Mihaela Gună, reprezentanta Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi.
Admiterea la liceu, susţinută de unii profesori
„Din punctul meu de vedere, introducerea examenului de admitere la liceu ar fi o măsură bună, cu o singură condiţie: să se ţină cont de toate părţile implicate în acest proces, profesori-elevi-părinţi-manageri educaţionali. Personal, aş alege metoda organizării probelor de concurs în proporţie de 100%, nu doar 50%, pentru că doar aşa s-ar descuraja competiţia neloială existentă în ciclul gimnazial privind obţinerea de către elev a unei medii generale cât mai mari, deseori în manieră subiectivă. Este necesară performanţa, dar cea obiectivă şi nu forţată de împrejurări.
Ar fi de dorit reintroducerea admiterii, mai ales dacă această opţiune ar fi strict a elevului şi nu a sistemului computerizat. Distribuirea actuală a elevilor la liceu nu face decât să adâncească şi mai mult discrepanţa dintre liceele teoretice şi cele tehnologice, descurajând implicit competiţia dintre instituţiile de învăţământ de a-şi atrage elevi buni, peformanţele vocaţionale şi neomogenitatea la nivelul unui colectiv de elevi”, consideră şi profesoara Alexandra Tătaru.