Cu toţii am vrea ca cei mici să aibă rezultate bune la materii ca engleză, germană sau franceză. Am vrea să prindă repede cuvintele, să pronunţe corect, fluent, să aibă curajul să vorbească într-o limbă străină atunci când sunt puşi în situaţii în care acest lucru li se cere.

Cu cât se începe mai devreme, cu atât e mai bine

Când vine vorba de învăţarea unei limbi străine, primul pas este să îi expunem pe copii la o a doua limbă, încă de la o vârstă fragedă. Noi, părinţii, suntem responsabili şi îi putem ajuta în acest sens. La o vârstă mică, ei asimilează mai repede, natural şi învaţă o a doua sau a treia limbă la fel de uşor ca pe cea nativă.
 
Conform oamenilor de ştiinţă, perioada optimă de asimilare a unei limbi străine, când ei practic asimilează melodicitatea limbii, gramatica, topica etc, în mod natural, este până în 7 ani. Atunci este copilul preprogramat să înveţe o limbă străină. Ei sunt obişnuiţi cu sunetul limbii materne încă din pântecul mamei. Aşadar ei ştiu că o a doua limbă sună diferit.

Ce putem face pentru a ne expune copiii cât mai mult la o limbă străină?

Copilul trebuie înconjurat de cântece, jocuri şi poveşti în limba pe care vreţi să o asimileze în mod natural. La vârsta de 4-5 ani copilul nu e receptiv la metoda clasică de predare, însă poate învăţa prin activităţi amuzante şi plăcute, cum ar fi un cântecel. El asimilează, pe lângă vocabular, şi o exprimare corectă din punct de vedere gramatical, fără ca, practic, să realizeze acest lucru conştient. În exemplul cântecelului de mai sus se învaţă prezentul simplu al limbii engleze, care la clasa a III-a sau a IV-a este încă o noţiune dificilă. Însă, cu ajutorul unui simplu cântec, regulile se asimilează mult mai uşor, natural. Cântecul poate fi urmat de un joc sau o poveste, din care copilul  să reţină replici întregi cu structura lor corecte, prin repetare. Acest lucru îi va facilita, în viitor, fluenţa în exprimare.

O altă metodă eficientă - folosită din plin în predarea limbii engleze la cei mici -  este TPR - adică Total Physical Response-, care include cântecele şi joculeţe de mişcare, cu mânuţele, bătut din palme, poezii ritmice, pe care cei mici le îndrăgesc şi le memorează cu plăcere, repetandu-le pe tot parcursul zilei, spre mirarea şi încântarea părinţilor, bineînţeles.

Pe lângă toate acestea, dacă unul dintre părinţi este fluent în limbă engleză şi poate vorbi cu el doar în acea limbă, copilul asociază persoană căreia i se adresează cu limba în care trebuie să vorbească. Dacă în familie, de exemplu, tatăl îi vorbeşte copilului său, de la început, exclusiv într-o altă limbă, iar mama în limba română, copilul li se va adresă fiecăruia în limbă respectivă, cu uşurinţă, el asociind imediat persoana cu limba respectivă.
 
Copilul care învaţă limba engleză de timpuriu, se obişnuieşte cu muzicalitea acesteia, recunoaşte anumite cuvinte în limba vorbită (filme, cântece, conversaţii) şi îi este mult mai uşor să continue studiul limbii străine la şcoală. Pe de altă parte, copilul care începe studiul limbii engleze la 10 - 12 ani, nu va beneficia de aceeaşi uşurinţă de învăţare a cuvintelor noi, a structurilor gramaticale, memoria sa nefiind la fel de receptivă, deoarece el este preocupat şi de celelalte teme pentru şcoală şi de alte activităţi suplimentare, care necesită pregătire şi timp.
 
Aşadar, cheia succesului învăţării unei limbi străine pentru copii constă în două elemente esenţiale: expunerea cât mai mare la acea limbă străină şi o metodă de predare cu activităţi care să îi ajute pe cei mici să asimileze natural, cu uşurinţă şi cu plăcere.