Statul este presat să-şi vândă ieftin companiile. Cum comentaţi?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
oltchim

Societăţile de pe lista FMI, cum sunt Oltchim sau CFR Marfă, sunt greu de vândut pe o piaţă dominată de cumpărători pretenţioşi, dar menţinerea lor ar costa mai mult decât privatizarea, arată consultanţii de la PricewaterhouseCoopers.

Piaţa pe care statul român trebuie să iasă acum la vânzare cu firmele nominalizate de Fondul Monetar Internaţional este extrem de dificilă, cumpărătorii sunt pretenţioşi, iar banii sunt foarte greu de găsit de către investitori. Şi totuşi, aceste companii – între care se regăsesc ca priorităţi CFR Marfă şi Oltchim – trebuie vândute cât mai urgent, pentru că generează pierderi şi costurile de menţinere sunt mult mai mari decât în varianta vânzării.

În cazul CFR Marfă, valoarea de patrimoniu este afectată de datoriile imense ale societăţii, iar în cazul Oltchim creditorii au o putere de decizie mai mare chiar şi decât acţionarii, reiese din analizele companiei de consultanţă PricewaterhouseCoopers (PWC). Altfel spus, avem de ales între a vinde prea ieftin aceste societăţi sau a le menţine prea scump.

„Să nu ne mai aşteptăm că vom lua bani foarte mulţi din aceste privatizări, vom ajunge să fim bucuroşi că am scăpat de ele“, a declarat, în cadrul unui seminar, Radu Stoicoviciu, Advisery Partner al PWC. El a arătat că, odată cu integrarea în UE, am intrat într-un club select în care regulile de privatizare sunt ceva mai drastice şi impun statelor membre să nu-i mai avantajeze pe cumpărători.

Europa interzice protecţia socială

Anumite clauze cu care ne-am obişnuit la privatizările anterioare nu mai sunt acceptate. De exemplu, continuarea activităţii principale, păstrarea angajaţilor, reducerile sau scutirile de taxe nu se mai pot regăsi în contractele de privatizare, pentru că ar constitui ajutor de stat pentru întreprinderea privatizată; vânzarea sub nivelul pieţei ar constitui, în schimb, ajutor de stat pentru investitor.

„În cazul vreunei conversii în acţiuni a datoriilor sau al scutirii de unele datorii, se consideră că orice beneficiu nemeritat conferă un avantaj economic pe care investitorul nu l-ar fi obţinut în condiţii normale de piaţă. Iar nerespectarea acestor limitări poate atrage nulitatea contractului de privatizare şi recuperarea ajutorului de stat cu dobândă“, au mai arătat consultanţii de la PWC.

Ce poate face statul în aceste condiţii? „Facilităţile la privatizare pot fi acordate, dar nu prin contract, ci prin reglementări paralele“, a precizat Anda Rojanschi, partener al Casei de Avocatură David&Baias, afiliată a PWC.

CFR Marfă: preţul corect, greu de ghicit

Înaintea vânzării, orice companie trebuie evaluată, iar estimarea preţului se face scăzând datoriile din valoarea afacerii. Ca factori decisivi mai intervin şi condiţiile de plată, strategiile de urmat, oportunitatea vânzării şi obiectivele pe care părţile vor să le atingă. În cazul privatizărilor, lucrurile se complică şi mai mult, pentru că aici mai intervin şi alţi factori.

Principalele metode de evaluare sunt date de analiza fluxului de numerar, de comparaţia cu alte afaceri şi tranzacţii similare şi de valoarea patrimoniului deţinut de vânzător. Spre exemplu, CFR Marfă are un patrimoniu valoros, dar dacă ne uităm la raportul dintre datorii, pierderi şi capitalul social valoarea companiei scade dramatic. S-a spus, în 2008, că din vânzarea CFR Marfă statul ar lua un miliard de euro, pentru ca în 2012 suma să coboare la câteva sute de milioane de euro, dar nici acum nu se ştie care este preţul corect al transportatorului feroviar.

Oltchim: acţionarii nu vor câştiga nimic

Dacă la CFR Marfă se pune problema vânzării urgente la un preţ rezonabil, în cazul Oltchim trebuie organizată o restructurare financiară de mari proporţii, în vederea pregătirii pentru privatizare. Dar la Râmnicu Vâlcea creditorii sunt mai puternici chiar şi decât acţionarii, pentru că fiecare activ al combinatului a fost pus drept garanţie. În cazul executării acestor garanţii, ar avea şi statul ceva de câştigat, dar numai în calitatea lui de creditor, nu în cea de acţionar, au mai arătat consultanţii de la PWC.

La Oltchim, cei care deţin creanţe asupra combinatului au ziua de astăzi, 18 martie, ca dată-limită pentru depunerea documentaţiilor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite