După ce a cucerit Europa cu produse 100% româneşti, o firmă din Botoşani va exporta carne în Turcia şi Rusia

0
Publicat:
Ultima actualizare:
la fabrica Doly-Com de la Roma se abatorizează anual peste 20.000 de bovine şi cabaline şi se tranşează bovine, ovine, porcine şi cabaline ce sunt mai apoi distribuite sub diferite forme de ambalare
la fabrica Doly-Com de la Roma se abatorizează anual peste 20.000 de bovine şi cabaline şi se tranşează bovine, ovine, porcine şi cabaline ce sunt mai apoi distribuite sub diferite forme de ambalare

Societatea Doly-Com din comuna Roma, judeţul Botoşani, a ajuns, după 16 ani de experienţă, unul dintre cei mai mari şi importanţi exportatori de carne de vită din România. A cucerit Europa, dar nu se opreşte aici.

Administratorul abatorului Doly Com, din comuna botoşăneană Roma, Iulian Căzăcuţ, a pus pe picioare în anul 1997 o afacere care avea să devină în timp un brand nu numai pe piaţa românească, dar şi pe cea europeană, iar acum se pregăteşte de exporturi în afara UE.

Prima livrare, o întâmplare

„A fost o întâmplare. Trebuia să vând nişte porci, care erau proprietatea părinţilor mei, şi nu aveau unde. Eu eram asistent medical, am întrebat pe cineva de la spital dacă nu cumpără carne de porc şi vroiau, numai că trebuiau abatorizaţi corect, oficial, la un abator, cu documente, cu tot ce trebuie. Şi aşa am făcut prima livrare cu carne pentru o cantină“, îşi aminteşte Iulian Căzăcuţ.

Atunci s-a înfiripat şi ideea dezvoltării afacerii. Astfel că, doi ani mai târziu, Iulian Căzăcuţ a început să investească serios pentru a intra oficial în acest domeniu.

„În 1999 am achiziţionat un punct de sacrificare în comuna Roma, pe care încet-încet l-am modernizat, l-am utilat, l-am extins în etape succesive. Ca în orice început, toate momentele sunt grele. Pot să spun că este greu şi acum, poate că era mai simplu şi mai uşor atunci. Dar sunt acele momente în care munca pe care o faci îţi dă satisfacţie şi uiţi de greutăţi“, adaugă managerul societăţii Doly Com.

Abatorizare automată

Iar pentru că cererea pe piaţă a fost mare, Iulian Căzăcuţ a fost nevoit să continue să investească şi să-şi dezvolte afacerea. Astfel că, în anul 2003, s-a făcut şi una din cele mai mari investiţii pentru abatorizare automată cu un punct fix. Tot atunci, produsele Doly-Com au intrat şi pe rafturile supermarketurilor şi hipermarketurilor din România. Doi ani mai târziu au fost înregistrate şi primele exporturi.

La Roma, anual se abatorizează peste 20.000 de bovine şi cabaline şi se tranşează bovine, ovine, porcine şi cabaline ce sunt mai apoi distribuite sub diferite forme de ambalare, inclusiv mărci proprii pentru diferiţi retaileri, pentru piaţa din România şi cea europeană.

„Începand din anul 2005 am avut curajul să facem export în Europa, chiar dacă România nu era membră a comunităţii europene. Primele exporturi le-am făcut în Olanda. Noi suntem exportatori principali de vită. Carne de cal am început să exportăm de câţiva ani, dar în medie cam 5% din total“, explică Iulian Căzăcuţ.

Atenţie maximă la materia primă

Societatea exportă carne de vită şi carne de cal în ţări precum Austria, Franţa, Olanda, Italia, Suedia,Germania, Bulgaria, dar şi în state extracomunitare, iar pe piaţa internă livrează carne de vită, porc şi oaie şi produse prospete, congelate sau procesate.

Pentru a oferi clienţilor cele mai bune produse din carne, Iulian Căzăcuţ se asigură că materia primă este procurată din cele mai sigure locaţii. Pentru el nu contează doar rasa animalului, ci şi modul în care acesta este hrănit.

 „Sigur, contează rasele. Animalele se achiţizonează de la crescători organizaţi în diverse asociaţii, interprinderi mai mici, interprinderi individuale, ferme mai mari în toată România. Noi cumpărăm animale din toate zonele şi apoi le selectăm pe baza unei serii întregi de criterii, în funcţie de rasă. Sunt mai mulţi parametri, mai multe criterii, pe care noi, dacă le respectăm suntem siguri că avem ceea ce trebuie“, mai spune Iulian Căzăcuţ.

Iar unul dintre aceste criterii, poate cel mai important, se referă la regulile de igienă, pe care administratorii şi angajaţii societăţii le respectă cu sfinţenie.

În afaceri, meseria contează

De foarte mare ajutor, precizează Iulian Căzăcuţ, este şi meseria pe care omul de afaceri o are. 

„Eu sunt asistent medical, iar meseria mea şi a soţiei mele are mare legatură cu partea de abatorizare, de tranşare. Este vorba de reguli de igienă, etape de lucru obligatorii. Nu poţi să tai şi după aia să dezinfectezi. La fel şi aici: dacă nu treci prin anumite etape, nu ajungi la rezultatul propus, şi aşa s-au legat una cu alta“, spune Iulian Căzăcuţ.

Premiere în industria cărnii

În timp, omul de afaceri botoşănean şi-a extins afacerea, iar profitul a preferat să îl reinvestească, ajungând astfel să facă investiţii de peste zece milioane de euro. Dacă în anul 2010 cifra de afaceri era 20 de milioane de euro, în anul 2012 vânzările au ajuns la 34 de milioane de euro. 

În anul 2007 a fost achiziţionat şi sediul în care o parte a firmei funcţionează în localitatea Tunari, judeţul Ilfov. Aici, din carnea proaspătă transportată de la Botoşani cu cele 20 de camioane proprii, se prepară gustoşii mici, cârnaţii, carnea tocată şi se ambalează în atmosferă controlată. 

„Toate sunt ambalate în atmosferă controlată cu 80% oxigen şi 20% dioxid de carbon. Atmosfera controlată are mai multe avantaje: păstrează prospeţimea şi oferă protecţie microbiologică, împiedicând dezvoltarea micro-organismelor fără să influenţeze carnea. Este un amestec de gaze controlat, introdus în caserolă, astfel încât să confere un timp suficient ca să ajungă marfa de la noi în magazine şi apoi să mai aibă termen de valabilitate câteva zile până ajunge la consumatorul final“, explică administratorul firmei Doly-Com. Produsele ambalate în fabrica de la Tunari se livrează în marile lanţuri de magazine din România.

Etichetele nu pot fi înlocuite

Doly-Com este singurul ambalator de carne de vită din România care face etichetare direct pe carne, sub pungă, astfel că eticheta nu poate fi scoasă sau înlocuită. Doly-Com a instituit pe piaţa de specialitate şi o serie de măsuri impuse, mai apoi, după mult timp, prin normele europene.

Spre exemplu, înainte ca Uniunea Europeană să oblige, Doly-Com a introdus trasabilitatea încă din anul 2004, iar din 2006 a început ambalarea în atmosferă controlată. 

„Tot timpul când am făcut vizite de lucru pe la diferiţi parteneri, am încercat să învăţăm şi partea fizică, tehnică a procedurilor, cum ar fi utilaje, organizarea lucrului, dar şi partea de înregistrări, de analiză. Am văzut, astfel, că partenerii noştri acordau foarte multă importanţă la vremea aceea trasabilităţii. În primul rând, dădeau mare importanţă din cauza marelui scandal din acea perioadă, cel cu vaca nebună. Şi atunci am luat pix, hârtie şi am notat cum lucrează ei şi încet-încet am dezvoltat aici sistemul de trasabilitate“, explică cel mai mare exportator de carne de vită din România.

Următorul nivel: produsele premium

Un cuvânt greu a avut societatea Doly-Com, în anul 2006, când a început şi maturarea cărnii. Primul partener cu care s-a colaborat pe această categorie de produse premium a fost Metro, care îşi dorea să educe clienţii din România să consume şi carne de vită, în condiţiile în care, până atunci, românii consumau mai mult pui şi porc. Astfel au apărut pe piaţă, sub brandul Carpathian Beef, produsele gourmet. Iar după aproximativ doi ani, după ce a fost descoperită „reţeta perfectă“, produsele au început să aibă căutare şi în afară, în ţări precum Austria, Suedia sau Franţa.

Criza cărnii de cal, depăşită prin transparenţă şi calitate

La începutul a cestui an, numele societăţii Doly-Com a apărut într-un scandal internaţional din cauza cărnii de cal, ţinând primele pagini ale ziarelor atât din Marea Britanie cât şi din România.

„Criza cărnii de cal ne-a determinat să fim şi mai vigilenţi în relaţia cu partenerii externi. Prin tot ce am pus la dispoziţie şi autorităţilor şi mass-media cred că am dat dovadă de transparenţă, de calitate, şi numai datorită acestor lucruri am reuşit să ieşim cu faţa curată din acest scandal, să mergem înainte. Ca nivel de export, deja ne-am revenit, suntem prezenţi pe pieţele externe. Carne de cal exportăm mai puţin, dar de acum o să luptăm în continuare să exportăm şi carne de cal, şi carne de vită“, a mai spus administratorul societăţii care exportă şi un procent de 5% carne de cal.

Zicala „Clientul nostru, stăpânul nostru“ se potriveşte întocmai societăţii Doly Com, pentru care prioritară este opinia consumatorului. Calitate, preţ bun, promptitudine sunt caracteristicile după care se ghidează Iulian Căzăcuţ pentru a se putea menţine pe piaţă la acest nivel. 

„Trebuie să găseşti soluţii tot timpul pentru a mulţumi fiecare client. Exportăm în Suedia, care vrea antricot şi «vrăbioară», pentru că asta merge la grill. De sărbătorile tradiţionale, mai ales de 1 Mai, spre exemplu, în România se consumă mici, trebuie să dai mici la toată lumea; dacă weekendul următor plouă şi este frig, nu iese nimeni – oferi altceva. Trebuie să te adaptezi. Unităţile de alimentare sunt unităţi cu foc continuu, exact cum sunt cele medicale, cum sunt cele de armată“, conchide Iulian Căzăcuţ.

Pentru viitor, investitorul îşi doreşte să extindă exporturile, iar printre pieţele de interes sunt ţări precum Rusia sau Turcia.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite