„Semnalele cadavrelor“: indiciile că ne aflăm într-o Eră a Oamenilor

Cei mai mulţi oameni de ştiinţă sunt de acord că activităţile umane provoacă schimbări fără precedent pe planetă, însă nu există acelaşi consens şi în ceea ce priveşte argumentele pentru o delimitarea a unei noi ere geologice marcate de intervenţia omului, relatează Science Alert.

Astfel că în vreme ce unii oameni de ştiinţă sunt de părere că impactul oamenilor este atât de mare încât depăşeşte procesele naturale ale actualei ere geologice, Holocenul, alţii argumentează că nu există un indicator clar al erei oamenilor, aşa-numitul Antropocen, în depozitele geologice.

Paleontologii Roy Plotnick şi Karen Koy susţin, într-un studiu publicat în jurnalul Antropocene, că în viitorul îndepărtat – în sute de mii de ani – fosilele erei noastre vor trimite indiscutabil la oameni. Ei vorbesc despre „semnale ale cadavrelor” care, prin mulţimea lor sumbră, vor da seama de amprentele pregnante ale oamenilor. Acestea nu vor fi depozitarele unei vieţi trecute, ci ale morţii survenite masiv.

De când oamenii se află pe pământ biomasa aferentă mamiferelor sălbatice a scăzut cu 65%, în timp ce biomasa corespunzând mamiferelor domestice a crescut de patru ori – în principal din cauza din cauza numărului mare de animale crescute pentru hrană şi lapte.  Asta indică o probabilitate mare ca vacile, porcii şi puii să devină „potenţiale fosile” care să împânzească pământul.

Dacă mai adăugăm şi animalele de companie – populaţia globală de câini de 900 de milioane şi de pisici sălbatice de 100 de milioane, atunci şansele mamiferelor sălbatice scad şi mai mult.

„Şansele unui animal sălbatic de a face parte dintre fosile s-au redus foarte mult”, a spus cercetătorul în ştiinţele mediului şi ale pământului Plotnick de la Universitatea din Illinois at Chicago.

„În schimb, cea mai parte a fosilelor viitorului va consta din vaci, porci, oi, capre, câini, pisici etc. şi, desigur, oameni”, a precizat el.

Aceasta nu este o idee nouă: În 2018, oamenii de ştiinţă au argumentat că puii pot deveni un indicator al Antropocenului ţinând cont de răspândirea lor în toată lumea şi dimensiunea masivă a populaţiei lor.

Însă cercetătorii menţionaţi mai sus merg însă mai departe: nu doar puii, ci şi alte animale precum vacile, porcii şi chiar oamenii au ajuns într-un număr atât de mare că aproape s-au pus în locul animalelor sălbatice.

Mai mult, cadavrele lor lasă în urmă schelete aproape complete care rămân bine conservate; chiar dacă resturile de animale crescute pentru hrană sunt aruncate în gropi de gunoi oasele lor se păstrează.

„Nu ştiu dacă «sinistru» este cuvântul potrivit, însă dacă ne imaginăm un extraterestru din altă specie venind pe pământ şi descoperind această lume acoperită de cadavre dispuse într-un anume fel peste tot; oare ce impresie îşi va face?”, a spus Koy.

Sumarizând, viitorul paleontolog specializat în vertebrate va constata o unitate biostratigrafică larg răspândită şi distinctivă delimitată clar de nivelurile de sub ea.

„În mod fundamental, depozitele de fosile ale intervalului modern vor fi unele arheologice nu paleontologice, unele indiscutabil antropocene”, e de părere cercetătorul.