Radoslav Kedzia, Huawei: Cu cât suntem mai digitalizaţi, cu atât ne bazăm mai puţin pe vechile tehnologii care poluează

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Standul Huawei la MWC Barcelona 2022. FOTO Adrian Pogîngeanu
Standul Huawei la MWC Barcelona 2022. FOTO Adrian Pogîngeanu

La MWC Barcelona, în contextul în care oamenii erau cu un ochi la tehnologie şi cu unul la război, l-am reîntâlnit pe Radoslaw Kedzia, vicepreşedinte Huawei pentru Europa Centrală, de Est şi ţările nordice.

Radosław Kedzia lucrează pentru Huawei din 2008 şi este primul european instalat într-o funcţie de General Manger în cadrul companiei. În 2019 a fost numit vicepreşedinte Huawei pentru Europa Centrală, de Est şi ţările nordice.

Înainte de a lucra la Huawei a mai lucrat la PTC, TPSA, Ericsson, Safaricom şi Siemens.

Ne-am aşezat la o masă într-un spaţiu deschis din cadrul standului Huawei şi am vorbit preţ de mai bine de 30 de minute. 

Ce credeţi despre situaţia din România, despre legea 5G care blochează Huawei de la furnizarea de echipamente către companiile telecom?

Am observat situaţia cu mare atenţie şi, cum probabil ştii, suntem împotriva oricărei discriminări, a manipulării libertăţii afacerilor care contravine principiilor vestice, de a face afaceri în mod liber. Iar blocada artificială nu e în spiritul acelor libertăţi. Suntem alături de clienţii noştri şi continuăm să-i sprijinim şi credem că această lege nu va ajuta la creşterea securităţii cibernetice din România. 

Nu are nici o legătură cu securitatea cibernetică. 

Limitarea numărului de furnizori dintre care aleg operatorii telecom reduce posibilitatea eliminării produselor care pot avea vulnerabilităţi. Când îţi selectezi echipamentele pe care urmează să le introduci în reţea te uiţi la certificări, te uiţi la modul în care sunt fabricate acele produse şi la istoricul produselor. Dacă acestea au fost implicate anterior în incidente de securitate sau nu. În cazul Huawei nu am avut nici un incident de securitate în peste 30 de ani şi asta nu este valabil pentru alţi producătorii, deci nu înţelegem motivele tehnice ale acestei decizii. Înţelegem că sunt alte motive în spatele deciziei, dar n-ar trebui să fie.

Dacă priveşti din perspectiva încurajării digitalizării unei ţări, fiecare ţară ar trebui să promoveze o piaţă liberă şi deschisă pentru soluţii care contribuie la digitalizare. Altfel, efectul va fi de întârziere a digitalizării României, ceea ce, în opinia mea, e un lucru nefericit.

Din fericire, mulţumită muncii şi eforturilor noastre suntem lideri în multe tehnologii, de ce să nu le foloseşti în beneficiul României? Nu înţeleg motivele din spatele acestei decizii.

Va rog să înţelegeţi că furnizăm produse şi soluţii care sunt folosite de companiile care construiesc reţelele. Ei folosesc mereu mai mult de un furnizor, noi avem înţelegeri de interoperabilitate cu toţi competitorii noştri şi respectăm standardele internaţionale. Deci oricine poate verifica echipamentele. Cele mai multe dintre soluţiile noastre, în special cele în legătură cu computing, cloud, software sunt cu sursă deschisă şi pot fi verificate, de aceea nu înţeleg această situaţie!

Radosław Kedzia vicepresedinte Huawei pentru Europa Centrala de Est si tarile nordice FOTO Huawei

Aţi încercat să luaţi legătura cu autorităţile române şi să discutaţi despre această lege (163 din 11 iunie 2021) ?

Mereu trebuie să întrebi autorităţile despre stigmatizarea unui concurent de pe piaţă fără nici un motiv. Am încercat de mai multe ori, dar nu am primit niciun răspuns oficial.

Ce ştiţi despre afacerile Huawei în România, în 2021?

Am avut parte de provocări, dar afacerile şi relaţia noastră cu utilizatorii sunt stabile şi avem o creştere mică. Bineînţeles, trebuie luat în considerare că nu avem doar zona de echipamente de reţea, ci şi alte produse, iar în ansamblu avem o mică creştere. Dar acestea sunt doar cifre financiare, nu de aceea existăm. Creăm soluţiile noastre pentru a ajuta clienţii să-şi crească afacerile şi dacă ei cresc nivelul de digitalizare şi economia creşte, creştem toţi împreună.

  

Ce planuri de afaceri are Huawei în România în 2022?

Cum am spus, suntem alături de clienţii noştri, le oferim cele mai noi şi mai performante tehnologii. Îi ajutăm explicându-le cum pot fi folosite aceste soluţii mai bine pentru ei, indiferent dacă aleg produsele noastre sau nu. Să sperăm că nu vor fi manipulaţi de blocada artificială, pentru că până la urmă e decizia operatorului sau oricărei alte entităţi dacă va cumpăra de la noi. Suntem ca orice altă companie şi vom face tot posibilul să oferim cele mai bune tehnologii. Aşa cum ai putut vedea la stand, oferim tehnologii nu doar 5G, dar şi optice, energie verde, smart office etc.

Am fost puţin surprins de dimensiunea standului Huawei. Pentru o companiei care întâmpină unele obstacole nu e ceva neobişnuit?

În fiecare an avem acelaşi stand. Investim mult timp şi facem multe eforturi pentru a dezvolta tehnologiile şi produsele noastre prin cercetare, dezvoltare şi standardizare. Pentru a fi siguri că promovăm cele mai noi şi cele mai bune tehnologii şi că noi ”conducem haita”. Alte companii trebuie să ne urmărească şi să dezvolte tehnologii mai bune, care să concureze cu ale noastre. Limitându-ne pe noi înseamnă să încetineşti tot acest segment, pentru că nu mai e nimeni de urmat.

Să vorbim despre peisajul competiţional din această industrie. Ne respectăm competitorii şi îi încurajăm să se dezvolte mai repede, pentru că până la urmă consumatorii primesc produse mai bune.

Mulţi dintre cei care au ţinut prezentări la MWC 2022 au atins tema sustenabilităţii şi a energiei verzi în această industrie. Care e poziţia Huawei în raport cu aceste probleme?

Să-ţi spun care e filosofia noastră legat de această temă. O companie din top 50 la nivel global, care oferă soluţii sustenabile societăţii, are în ADN nu doar inovaţia, servirea clienţilor, deschiderea şi transparenţa. Dar, de asemenea, trebuie să fim responsabili pentru planeta noastră şi dacă mulţi ani am dezvoltat produse care au excelat în anumite direcţii, vrem să dezvoltăm de asemenea produse care să fie prietenoase cu mediul. Pentru că susţinem cu putere dezvoltarea sustenabilă şi trebuie să fim siguri că impactul produselor noastre asupra mediului este pozitiv. 

Deci urmărim reducerea amprentei de carbon nu doar direct prin faptul că echipamentele noastre reduc consumul de energie electrică, dar şi oferind soluţii pentru alimentarea cu energie verde. Ne-am alimentat echipamentele timp de mulţi ani cu energie verde. Doar anul trecut am salvat 4 milioane de tone de emisii de carbon în Europa, datorită echipamentelor noastre. 

Şi dacă promovăm digitalizarea şi multe procese vor fi automatizate, poate că multe dintre companiile care folosesc produsele noastre vor folosi mai puţin maşinile pentru a livra produse şi, astfel, vom consuma mai puţini combustibili fosili. Cu cât suntem mai digitalizaţi, cu atât mai puţin ne bazăm pe vechile tehnologii care poluează. Aceasta este direcţia spre care ne îndreptăm şi pe care o susţinem.

Dar cu cât suntem mai digitalizaţi consumăm mai multă energie electrică?

E mai bine să consumăm energie electrică decât energie provenită din combustibili fosili utilizată de motoarele cu combustie internă. Dacă generezi energie electrică vei începe uşor să treci la energie verde, dar dacă te bazezi pe combustibilii fosili nu poţi face asta. Deci în loc să folosim motoare cu combustie internă ar trebui să folosim motoare electrice ori să reducem necesitatea de transport prin optimizare inteligentă şi logistică, spre exemplu. Sau de ce nu poţi face unele operaţiuni la distanţă fără să fie nevoie să călătoreşti, fără să foloseşti avioane şi maşini. Spre exemplu, o operaţie la distanţă, consultaţii medicale la distanţă sau prin susţinerea digitalizării serviciilor publice, astfel încât oamenii să nu mai trebuiască să se ducă fizic la un birou pentru a completa nişte formulare.

Ce ne puteţi spune despre reţele autonome, despre carcateristicile de auto-configurare, auto-reparare şi auto-optimizare? Nu sună a science fiction?

Trăim deja într-o epocă science fiction. Ne-am fi imaginat acum 10 sau 20 de ani că toată informaţia din lume poate încăpea într-un smartphone? Ştii, tehnologia progresează foarte rapid şi lucrurile despre care credem acum că sunt science fiction vor fi parte din viaţa obişnuită, mâine. 

Din experienţa mea personală, de câteva decenii în industria telecom, ştiu cât e de dificil să obţii o performanţă bună a reţelei, pentru că sunt atât de mulţi parametri şi atât de multe elemente de reţea care necesită analiză, finanţare şi execuţie. Şi toate schimbările din reţea trebuie făcute într-un fel care nu afectează experienţa utilizatorului. Toţi operatorii îşi îndreaptă atenţia către asta şi scopul nostru e să le facem viaţa mai uşoară. 

Folosim AI, Big Data şi putere de calcul pentru a face analize automate ale acestor date, în special date despre performanţa reţelei şi să îmbunătăţim reţeaua automat. Pentru ca ei să nu fie nevoiţi să petreacă ore sau zile pentru a rezolva blocaje, congestii şi orice altă problemă de acest fel. De asemenea, poţi face planificare predictivă, spre exemplu poţi observa modelele de creştere a traficului în anumite zone sau anumite modele de mişcări ale traficului şi să prezici automat ce se va întâmpla peste 6 luni sau 12 luni din acest moment pentru a-ţi putea modifica capacitatea or reconfigura reţeaua în avans. Şi când apar problemele să nu fie simţite de utilizatorul final, care să se bucure de experienţă de calitate a reţelei. Aceasta e ideea din spatele a tot ceea ce se face automat. 

Şi care e explicaţia pentru auto-vindecarea reţelei?

Dacă planifici corect reţeaua cu suficiente redundanţe poţi face auto-vindecare, în special la nivelul transmisiei. Dacă ai, spre exemplu, nişte fibră tăiată sau probleme cu transmisia poţi face auto-vindecarea reţelei pe baza predicţiei şi algoritmilor de inteligenţă artificială (AI).

Deci este un fel de plan de backup, AI-ul face un plan de backup automat, fără intervenţia omului?

Dacă reţeaua e planificată cu suficiente redundanţe, AI poate să redirecţioneze automat traficul pentru a se asigura că serviciul rămâne funcţional şi utilizatorul final nu e afectat. Deci, chiar dacă avem o avarie utilizatorul n-o va simţi.

Ştiu că nu avem încă nici reţele 5G complete, dar lucraţi deja la 6G de câţiva ani. Ce ne puteţi spune despre 6G?

Lucrăm la reţelele 6G din 2017, dar dezvoltarea unui nou standard e un proces gradual. Şi lucrăm cu colegii noştri de la alte companii ca Ericsson, Nokia şi alte companii mari ICT pentru a fi siguri că standardizarea e solidă şi ca vor funcţiona bine.

Facem propria noastră cercetare, ei pe a lor şi apoi ne combinăm forţele pentru a crea un nou standard. Bineînţeles, avem o putere R&D (cercetare şi dezvoltare) uriaşă, facem multă cercetare ştiinţifică şi, potrivit predicţiilor noastre, tehnologia 6G va fi disponibilă comercial în 2030. Orice ai vrea să mă întrebi acum despre cum va arăta, din punct de vedere tehnic, e fără rost.

Cum vă simţiţi lucrând pentru aceeaşi companie timp de 14 ani?

Obişnuiam să-mi pun şi eu întrebarea asta, pentru că înainte de a lucra la Huawei, n-am stat la nici o companie mai mult de 4 ani. Şi m-am întrebat de ce aici, ce s-a schimbat? Şi apoi am realizat că poate am fost ignorant la o vârstă mai fragedă şi n-am înţeles că să stai cu o companie pentru mai mult timp şi costruind o creştere sustenabilă, nu doar pentru mine, dar şi pentru companie e mai avantajos. 

Dacă încerci să construieşti ceva în cariera ta şi să contribui la companie şi apoi pleci, în principiu arzi tot ce ai construit până atunci. Deci lucrând într-o companie pentru 14 ani are beneficii şi facem o grămadă de recrutări în Europa acum, în special în regiunea mea. Acord multă atenţie acestui lucru pentru a găsi tineri talentaţi care să ni se alăture şi unul din aspectele cheie este atitudinea şi capacitatea de a rămâne alături de noi pentru multă vreme. 

Am auzit nişte discuţii între colegii mei din Europa de Est anul trecut şi sunau cam aşa: "Sunt la Huawei de 6 luni şi am învăţat mai mult aici decât la compania anterioră în 4 ani". Dacă ai oportunitatea de a fi expus la unele chestiuni de afaceri şi tehnologii sau interacţiuni cu clienţii înveţi şi te adaptezi foarte repede. 

Poţi studia mult şi noi apreciem oamenii cu educaţie bună, dar de fapt transformarea cunoaşterii în acţiune este ceea ce contează cu adevărat. Când îţi dovedeşti valoarea în acţiune acela e momentul când talentul este valorificat într-o companie.

Nu avem o grămadă de politici corporative, rezulatele muncii înseamnă promovarea.

 

Ce tip de smartphone folosiţi, 4G sau 5G? Este un Huawei?

Am un smartphone 4G şi unul 5G, dar 5G nu e cu adevărat pentru smartphone-uri. Bineînţeles că face transferurile de date mai rapid, dar 5G e pentru operatori care să poată oferi capacităţi mai bune pentru staţiile de bază, pentru a creşte numărul de utilizatori. Poţi avea peste 1GB/s pe 5G, dar nici unul dintre operatori nu utilizează la nivelul acesta pentru că spectrul radio ar fi complet epuizat. Deci îl limitează pentru fiecare abonament, dar 5G îţi oferă oportunitatea prin comparaţie cu 4G de a livra mai repede, pentru că are latenţă mai mică şi apoi să aibă mai mulţi utilizatori în aceeaşi zonă. În final pentru fiecare user e o experienţă de utilizare mai bună. De exemplu dacă ai 20 de utilizatori pe o celulă 4G ai putea avea 2 Mbps, dar cu 5G poţi avea 15 Mbps, în aceleaşi condiţii.

A scos un smartphone din buzunar care părea un Huawei Mate după modulul de cameră.

Folosiţi un Huawei Mate?

Da, şi are toate aplicaţiile necesare şi serviciile HMS, de fapt te încurajez să încerci aplicaţia noastră de orientare, Petal Maps. Cred că este un produs extraordinar.

Lasa-mă să-ţi spun ceva despre HMS, piaţa globală era împărţită de doi jucători, iOS şi Android. iOS are cam 15% din piaţă şi Android, restul. Utilizatorii aveau de ales între AppStore şi GooglePlay, nici o altă variantă. Noi facem diferenţa, pentru că putem crea un ecosistem cu totul nou şi readuce competiţia. În afaceri, un joc în doi nu funcţionează niciodată foarte bine.

Cumva funcţionează pentru că Google şi Apple sunt foarte diferite, iar distanţa dintre numărul utilizatorilor este şi ea uriaşă.

Tu eşti o persoană tehnică, care lucrezi de mult în acest domeniu şi înţelegi cum funcţionează, dar  utilizatorul obişnuit, care alege ce smartphone vrea să cumpere nu vede HMS ca pe un ecosistem diferit. Se uită la ce beneficii are pe smartphone-ul lui şi odată cu dezvoltarea HMS, am crescut exponenţial în termeni de dezvoltatori care-şi aduc aplicaţiile în platforma noastră, vom ajunge curând la momentul când pentru utilizatorii noştri va fi un avantaj să folosească a treia opţiune de pe piaţă.

Să faci trecerea de la un sistem de operare pe un smartphone, la altul, poate aduce beneficii utilizatorilor, nu trebuie să fie blocaţi, oricum fiecare platformă are avantaje şi dezavantaje. Dar dacă ai o varietate de opţiuni în faţa ta, nu poţi decât să devii mai bogat în materie de alegeri.    

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite