FOTO În culisele jocului românesc despre comunism - Black the Fall

FOTO În culisele jocului românesc despre comunism - Black the Fall

Black the Fall e un univers întunecat

O echipă de români din Bucureşti lucrează la un joc despre comunism, în care personajele vor avea de ales între violenţă şi laşitate. Aceasta este povestea “Black the Fall”.

Cristi urmărea trasoare de tanc de pe balconul blocului din Piteşti. Nicoleta se temea că miliţia va veni să-i certe pentru că au pornit radiatorul. Andrei era doar mic, iar Anca adormise. Aşa a fost Revoluţia pentru echipa Sand Sailor. Au trecut anii, iar experienţele de atunci s-au transformat în “Black the Fall”, primul joc care se inspiră din comunismul românesc.

Jocul creat de cei patru este parte a unei campanii de finanţare pe site-ul Kickstarter, iar peste patru zile, Sand Sailor trebuie să strângă încă 7.000 de lire sterline, pe lângă cele 18.000 adunate până acum. E un obiectiv greu pentru a pune în practică un proiect care a pornit improbabil, ca un proiect de final de semestru la facultate.

Nicoleta Iordănescu şi Cristi Diaconescu vin din zone diferite, dar s-au întâlnit la Facultatea de Arte Plastice din Bucureşti. Tot acolo, în 2013, la tema de final de semestru au ales să facă un joc. De asta l-au cooptat pe Andrei Farkas, un vechi coleg de facultate a lui Cristi. Aşa a părut “Black the Fall”, în prima sa versiune.

După un feedback pozitiv din partea colegilor şi comunităţii de pe internet, cei trei au vrut să ducă totul mai departe. Aşa că de la finalul anului trecut au încercat să facă o variantă nouă, mai complexă. În primăvară au contactat-o pe Anca Lupulescu, o programatoare de Unity care a intrat în echipă cu toată inima, după ce şi-a dat demisia de la jobul ei anterior.

“Black the Fall” a prins bine pe Collective (Square Enix), o comunitate unde jocurile independente sunt votate de comunitate. Aşa că au decis să-l ducă mai departe, către o campanie de crowdfunding şi publicare.

“Black the Fall” e un joc atipic - nu are dialog, ci doar acţiune. Animaţia face totul şi jucătorul va fi pus în faţa unor alegeri. Şi, e primul joc despre comunism.

Urmăriţi filmul de prezentare al jocului

Intraţi pe Kickstarter pentru a susţine jocul românesc Black the Fall. 

Comunismul e despre noi

“Black the Fall” e un joc de tip side scroller, adică privim personajul din lateral. E 2.75D, aşa cum îl descriu creatorii săi, pentru că în permanenţă camera se apropie şi se depărtează. În cadrul acţiunii, personajul principal, Black, are de ales cum să răspundă provocărilor: violent, prin a se ascunde sau prin a rezolva un puzzle. De fapt, jocul e despre comunism prin prisma alegerilor pe care le are personajul de făcut.

De ce comunismul? “Pentru că e despre noi”, spune Nicoleta. Dar asta nu înseamnă că nu au existat temeri. “Ne-a fost teamă că dacă vorbim despre asta va fi greu receptat de publicul american”, mărturiseşte ea. Dar până la urmă, reacţiile au fost pozitive. După cum spune Cristi, ce se pierde din comunism se câştigă din exotism.

În joc, comunismul este exprimat la nivelul interacţiunii cu personajele. “Nu va fi o copie fidelă a regimului. Interacţiunea conţine ideea de a te întâlni cu personaje despre care nu ştii dacă-ţi sunt prietene sau nu. Ai mereu suspiciuni. Trebuie să mă ascund? Sunt la adăpost?”, povesteşte Nicoleta. “Vor şi băieţi răi, care vor face razii ca să-i maltrateze pe nativi, adică cei care populează acea lume. Am vrut să dăm impresia jucătorului că lumea aceea nu se învârte în jurul lui, ca un personaj de tipul rambo, ci că el e martor”, explică şi Cristi.


În plus, vizual jocul se inspiră din zona comunismului românesc. Grafica e minimalistă, în culori sumbre care aduc aminte de jocul “Limbo” şi e presărată cu diverse simboluri: combinate părăsite, un tablou cu Ceauşescu, macarale, ruine.

Jocul e plin de simboluri: alb-negru, maşini mai mari decât oamenii, linii drepte, unghiuri de 90 de grade.

Dar comunismul nu a însemnat doar o perioadă sumbră. La nivel individual, copiii îşi amintesc cu bucurie de acele momente, de jocurile de atunci. Pentru câteva momente, fiecare român a trăit o clipă fericită. Aşa-i şi în “Black the Fall”. Jucătorii vor putea alege să rezolve puzzle-uri în Oraşul Copiilor Pierduţi, iar acestea vor fi jocuri ale copilăriei celor din comunismul românesc - Castelul, Frunza şi altele.


Black, ghidul din lumea virtuală

Black, personajul principal al jocului, nu se va schimba cu adevărat în timpul jocului. “Nu există un personaj cu o istorie, cu o viaţă. Nu e un clişeu la care te raportezi. Nu avem text în joc, nu vor fi cut scenes, nu vei afla ce se întâmplă acolo. Jucătorul îşi construieşte propria poveste. Avatarul Black e un mod de a explora o lume, nu foarte explicită”, spune Cristi Diaconescu.

Nicoleta îl completează şi menţionează că povestea jocului nu va fi una narativă, ci de atmosferă. “Încurajăm jucătorul să fie ca într-o instalaţie virtuală, fără un fir narativ”, explică tânăra.

Black va putea împuşca totul în joc, dar acest lucru va aduce consecinţe - armele sunt grele, se aud şi va fi atacat. Dacă Black va apela la calea dialogului şi ascunderii, atunci va avea o reputaţie bună în joc.


Cel mai greu pentru creatorii “Black the Fall” e să creeze un joc în care nu există indicii evidente, tocmai pentru a nu cădea în capcana jocurilor mainstream, unde elementele de interacţiune devin foarte evidente. “Dacă treci pe lângă o manetă şi ea trebuie apăsată, atunci ea mai că te cheamă”, spune Cristi. Important pentru ei e să construiască un joc fără multe indicii, dar care să nu pună jucătorii în faţa unor dileme dificile: ce am făcut bine şi ce am făcut rău? “Oamenii uneori nu înţeleg ce fac în jos. Dacă un jucător spune că nu poate trece de un nivel pentru că el susţine că jocul e greşit, înseamnă că e o problemă de design acolo”, explică cei de la Sand Sailor.

Stadiul jocului

În momentul acesta, cei patru lucrează la mecanica de bază a jocului. “Black the Fall” va fi împărţit pe capitole.

“Vom lansa primele două capitole şi vor fi un minimum de cinci ore de joc pentru un jucător mediu”, spune Cristi Diaconescu. Acum, cei patru se concentrează pe campania de pe Kickstarter, ajunsă aproape de final.

“E o muncă în sine, a devenit un proiect să produci conţinut, să scrii, să vorbeşti cu oamenii”, spune Cristi.

Puteţi urmări detalii din joc filmate acum trei luni şi puse pe YouTube. 

 

 

Creatorul de jocuri nu mai poate fi gamer

Cei patru nu sunt doar creatori de jocuri, ci şi pasionaţi. Nico, Andrei şi Cristi au început istoria loc cu calculatoarele pe anticele HC, iar Anca a ajuns la calculator în facultate. “Prin anii ’90 am câştigat la Pronosport şi mi-am luat primul HC 2000, cu floppy. Eram singurul de pe stradă cu floppy”, îşi aminteşte Cristi. Pentru el, părea o alternativă mult mai bună faţă de a-şi face temele.

Dar pentru Anca, cea care programează folosind sistemul Unity, a fi jucător şi a fi creator de jocuri sunt lucruri diferite, uneori care se exclud. În timpul facultăţii, Anca nu accepta ideea de a face doar site-uri. “E o implicare totală. Nu pot să joc cap-coadă. Mă opresc la un moment dat şi mă gândesc cum aş face eu un lucru din acel titlu”, spune Anca.


Andrei o confirmă. “Te joci şi te gândeşti. Te joci şi vezi în paralel cum ai face tu lucrul acela. Nu mai ai plăcerea de a juca, trebuie să vezi ce a făcut un alt programator”, spune el.

Campania de crowdfunding mai are câteva zile. Cei patru rămân la fel de hotărâţi să ducă la capăt munca. Deşi nu îi lasă să doarmă liniştiţi, “Black the Fall” e un copil născut aproape din nimic. Nopţile lor rămân pentru rezolvat bug-uri, iar “Black the Fall” va deveni realitate chiar dacă vor strânge bani pe Kickstarter sau nu. Pentru că … e despre noi. 


Imagini din aceeasi galerie
  • Jocul a fost publicat pe Kickstarter și a strâns până acum în jur de 20.000 de dolari
  • Cristian Diaconescu, liderul proiectului și Anca Lupulescu, programatorul jocului
  • Andrei Farkas (stânga) a programat la joc din primul moment
  • Black the Fall se inspiră din comunismul românesc, dar realizarea va fi una minimalistă și complexă în același timp
  • Cei patru membri ai Sand Sailor Studio - Anca Lupulescu, Cristian Diaconescu, Andrei Farkas și Nicoleta Iordănescu
  • Nicoleta Iordănescu a lucrat în publicitate înainte, iar acum e graphic designer
  • Cei patru membri ai echipei în timpul unei discuții despre bug-uri în realizarea jocului
  • Nicoleta Iordănescu și Cristian Diaconescu sunt colegi la Facultatea de Arte Plastice din București
  • Iar jocul a fost realizat inițial doar ca un proiect pentru facultate, la final de semestru
  • Panoul de onoare - fiecare persoană care i-a susținut pe Kickstarter
  • Schițe pentru personajele din joc
  • Anca Lupulescu
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările