Noua revoluţie tehnologică: gesturile şi cuvintele înlocuiesc atingerile

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Oamenii abia au făcut trecerea de la mouse şi tastatură la ecranele tactile şi deja apar noi forme de control al interfeţelor, care mai de care mai futuriste. Deşi controlul tactil abia începe să-şi facă apariţia pe computere, tehnologia propune deja alternative pentru touchscreen. Printre cele mai populare se numără controlul prin gesturi şi cel vocal, dar există şi tehnologii care se bazează pe expresiile faciale ale utilizatorului.

În 2002, Tom Cruise juca rolul lui John Anderton în filmul science fiction „Raport Special“, a cărui acţiune are loc în anul 2054. De-a lungul filmului. personajul lui Cruise interacţionează cu PC-urile prin gesturi, însă această tehnologie nu mai ţine acum de ficţiune, ci de realitate.

De la Wii şi Kinect la brăţara care citeşte impulsurile electrice emise de muşchi

Cei de la Nintendo au prezentat, în 2006, consola de jocuri Nintendo Wii, ale cărei controlere în formă de baghetă reacţionau la mişcare. Sony a urmat modelul şi a integrat în sistemul Playstation 3 o modalitate de control similară.

Microsoft a revoluţionat industria în 2010. Compania a lansat Kinect, un senzor destinat consolei de jocuri Xbox 360, care le permite utilizatorilor să joace jocuri prin intermediul mişcării. Între timp, senzorului i-au fost găsite şi alte utilităţi. Persoanele de rând îl pot folosi şi ca o telecomandă pentru consola Xbox, cercetătorii de la MIT l-au folosit pe un robot care detecta şi interacţiona cu oamenii pe baza gesturilor şi se încearcă şi integrarea senzorului cu browser-ul Chrome de la Google.

După ce americanii de la Microsoft au lansat Kinect, sud-coreenii de la Samsung au implementat, în 2012, o tehnologie similară pe televizoarele lor inteligente. La scurt timp după, majoritatea companiilor producătoare de Smart TV-uri s-au alăturat trend-ului.

Începând cu anul 2012, interesul faţă de controlul bazat pe mişcare a crescut enorm şi tehnologiile au evoluat pe măsura aşteptărilor. La începutul acelui an, o companie anunţa că va lansa un senzor care se conectează prin USB la orice computer şi care permite utilizatorilor să controleze interfaţa prin gesturi ale mâinilor. 

Dispozitivul Leap Motion a fost lansat oficial la sfârşitul lunii februarie şi costă numai 60 euro. Acesta are dimensiunile unui stick USB şi persoana care îl foloseşte va putea să execute o gamă largă de comenzi prin mişcarea mâinii deasupra controlerului. Compania Hewlett-Packard a fost atât de impresionantă de acest senzor încât a anunţat, în urmă cu o săptămână, că îl va implementa în unele laptopuri.

La începutul lunii martie, compania Thalmic Labs a prezentat o tehnologie diferită. Este vorba de o bandă care se prinde în jurul braţului şi care înregistrează impulsurile electrice produse de contracţia muşchilor. Creatorii susţin că dispozitivul poată interacţiona cu orice, de la telefoane şi tablete, până la televizoare şi computere, chiar şi drone şi conexiunea se face prin Bluetooth. Brăţara Myo va fi scoasă spre vânzare la începutul anului viitor şi va costa 120 euro.

La Consumer Electronics Show 2013, din Las Vegas, cei de la Tobii Rex au prezentat un senzor inedit care ar putea veni în ajutorul persoanelor paralizate. Senzorul Gaze Interacţion urmăreşte ochii utilizatorului şi permite astfel controlul computerului.

Tot la un târg de tehnologie, de data aceasta la Mobile World Congress 2013, din Barcelona, producătorul STMicroelectronics a prezentat o tehnologie care le permite posesorilor de tablete sau smartphone-uri să interacţioneze cu dispozitivele fără să le atingă. Senzorul nu include o cameră ci se foloseşte de câmpul electric care înconjoară ecranele tactile. Astfel, utilizatorii pot controla gadgeturile de la o distanţă de aproximativ cinci centimetri şi senzorul va înregistra o modificare a valorilor câmpului electric. O tehnologie similară a fost implementată şi pe telefonul Samsung Galaxy S4.

Smartphone-urile emasculatoare şi controlul vocal

Tehnologia de recunoaştere vocală nu este una nouă, ci din contră, cercetătorii DARPA lucrau la dezvoltarea ei încă din anii ’80. În ziua de azi majoritatea telefoanelor mobile dispun de software de control vocal prin care utilizatorii pot iniţia apeluri, scrie mesaje etc.  Tehnologia nu este, însă, lipsită de probleme. Unele cuvinte sunt înţelese cu dificultate de către software şi, în multe cazuri, microfoanele nu sunt de cea mai bună calitate.

Co-fondatorul Google Sergey Brin a declarat, luna trecută, că smartphone-urile sunt “emasculatoare” . Brin a spus, în cadrul unei conferinţe în care a prezentat gadgetul Google Glass, că ecranul tactil nu oferă o experienţă naturală de utilizare.Ochelarii Google Glass pot fi controlaţi cu ajutorul comenzilor vocale, dar şi cu ajutorul gesturilor, tehnologii care, potrivit co-fondatorului Google, reprezintă viitorul.

În curând şi maşinile vor fi controlate prin comenzi vocale. La Mobile World Congress 2013,  americanii de la Ford au prezentat modelul EcoSport. Şoferii îşi vor conecta smartphone-urile la computerul maşinii după care vor putea rula anumite aplicaţii, precum Spotify, vorbind cu automobilul.

Un viitor bazat pe gesturi şi cuvinte?

Ţinând cont de viteza de dezvoltare a acestor tehnologii, am putea presupune că tabletele, telefoanele şi PC-urile de peste câţiva ani nu vor mai semăna cu cele prezente acum pe piaţă.  Gesturile pe care le efectuăm pe ecranele tactile acum ar putea fi înlocuite cu mişcări ale mâinii în aer iar tehnologia va vorbi cu noi din ce în ce mai mult. Rămâne de văzut dacă ecranele sensibile la atingere vor dispărea odată cu popularizarea acestor tehnologii sau vor funcţiona în paralel cu aceasta.

„Este destul de precis, sistemul răspunde foarte bine la comenzi. Am avut şi un Nintendo Wii şi e incomparabilă experienţa. Procesează mult mai repede comenzile, 

Kinect, revoluţia din sufragerie

Gadgetul Kinect se află, în momentul de faţă, în sufrageriile a peste 24 de milioane de persoane din întreaga lume. Senzorul a intrat în Cartea Recordurilor cu titlul de „cel mai rapid vândut produs electronic“, fiind achiziţionate peste 8 milioane de bucăţi în numai 60 de zile de la lansare.

Kinect se cuplează la consola de jocuri Xbox 360, dezvoltată de Microsoft, şi se foloseşte de o cameră web specială şi de o matrice de raze infraroşii pentru detecta mişcarea jucătorilor. Practic, mii de unde laser sondează camera pentru a se determina cu precizie poziţia obiectelor dar şi a persoanelor. El poate vedea până la şase jucători simultan şi recunoaşte expresia facială, gesturile dar şi vocea. În momentul de faţă există 123 de jocuri compatibile cu această tehnologie iar cele mai populare sunt jocurile sportive.

image

Fitness high-tech

Adevărul a stat de vorbă cu două persoane care deţin un astfel de dispozitiv pentru a afla părerile lor. Silviu are 25 de ani şi, ocazional, îi place să-şi invite prietenii la el acasă pentru o sesiune intensă de jocuri. Preferă titluri precum Kinect Sports, Kinect Adventures sau Kinect Dance Central. Înainte să cumpere consola Xbox şi senzorul Kinect, el a avut şi o consolă Nintendo Wii. „E incomparabilă experienţa“, a spus el. L-am întrebat pe Silviu cât de precis este Kinect. „Este destul de precis, sistemul răspunde foarte bine la comenzi. Am avut şi un Nintendo Wii şi e incomparabilă experienţa. Procesează mult mai repede comenzile, 

iar jocul pare că se desfăşoară în ritmul în care faci mişcările“. Întreg sistemul este uşor de configurat, spune tânărul, iar fiecare joc are setările lui. Totuşi, există momente când dispozitivul trebuie recalibrat şi „la lumină naturală se mişcă mult mai rapid şi procesează mişcările decât în lumină artificială“. Silviu nu vede un viitor controlat prin gesturi în ceea ce priveşte computerele. „Probabil ar fi interesant să interactionez la fel si cu PC-ul, dar cred că tehnologia este departe de a putea fi catalogată ca fiind necesară. Cred că trebuie să mai apară 2-3 generaţii de produse care folosesc astfel de camere şi senzori pentru a deveni practice“, a spus el.

Şi lui Alex îi place să se joace pe Kinect. Are 30 de ani şi îi place, împreună cu prietenii, să rupă „sufrageria în două sărind peste obstacole din televizor“. El consideră că senzorul este util dacă vrei să faci fitness acasă. „Ai un antrenor care ţipă la tine dacă nu faci corect exerciţiile şi are un ochi foarte bine format – vede când nu ridici braţul la nivelul care trebuie“, spune Alex, vorbind despre jocul Your Shape. Kinect a „ transformat o îndeletnicire statică şi creatoare de obezitate - jocul pe consolă într-o treabă care arde calorii“, a concluzionat el.

În magazinele din România, dispozitivul Kinect poate fi achiziţionat alături de consola Xbox 360 la preţuri începând de la 1.240 de lei. Separat, senzorul costă de la 500 de lei în sus.

 „Probabil ar fi interesant să interactionez la fel si cu PC-ul, dar cred că tehnologia este departe de a putea fi catalogată ca fiind necesară. Cred că trebuie să mai apară 2-3 generaţii de produse care folosesc astfel de camere şi senzori pentru a deveni practice

Tobii REX vine în ajutorul persoanelor cu dizabilităţi

Compania suedeză Tobii a prezentat, la Consumer Electronics Show 2013, târg de tehnologie care a avut loc în ianuare, în Las Vegas, dispozitivul REX Gaze Interaction. Acesta permite controlarea unui calculator prin mişcarea ochilor.

Dispozitivul are dimensiuni reduse şi se conectează la calcultator prin USB. REX are un microproiector care emite o lumină infraroşie. Raza este reflectată de ochi înapoi în dispozitiv şi apoi este decodată de nişte senzori, care cu ajutorul unui software, stabilesc cu o precizie milimetrică locul de pe ecran unde utilizatorul priveşte.

REX în 8 oferă utilizatorilor posibilitatea de a mişca "săgeata" pe ecran şi de a face operaţii de derulare doar din priviri. Pentru a funcţiona, persoana trebuie să stea la un metru depărtare de dispozitivul care se fixează sub monitor.

Această tehnologie şi-ar putea găsi locul în jocuri, dar ar putea veni şi în ajutorul persoanelor cu dizabilităţi. Astfel, oamenii paralizaţi ar putea efectua sarcini de bază de pe un computer, fără ajutorul altei persoane. Intel, pariază pe aceast dispozitiv. Compania a investit, anul trecut, 21 de milioane de dolari, cumpărând 10% din acţiunile companiei Tobii.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite