Povești nespuse de pe vaporul Pelican. Au cântat pe el Monica Anghel sau Oana Sârbu, a urcat la bord marea campioană Iolanda Balaș Söter
0Pe parcursul anului 2023, Ecluze pe Bega a făcut o propagandă bună revenirii navigației pe Bega, pentru deschiderea frontierei cu Serbia, a adus la lumină povești uitate de pe malurile Begăi sau de pe apă. A venit rândul unor noi povești despre vaporul Pelican.

Bătrânul vapor Pelican și-a redobândit în 2023 strălucirea de odinioară, devenind platforma culturală perfectă pentru proiectul Ecluze pe Bega, care face parte din Programul Timișoara - Capitală Europeană a Culturii în anul 2023.
Vaporul a revenit pe apă după un deceniu de la incendiul care l-a mistuit, cu eforturi foarte mari și investiții pe măsură din partea noilor proprietari, cei de la cafeneaua D’arc din Timișoara. Pe parcursul anului, Ecluze pe Bega a făcut o propagandă bună revenirii navigației pe Bega, pentru deschiderea frontierei cu Serbia, a adus la lumină povești uitate de pe malurile Begăi sau de pe apă.
Ne-au reamintit acum de anii 90 și de ce a însemnat Pelicanul pentru Timișoara în momente cheie ale acelor ani.
„În primii ani după Revoluție, vaporașul a devenit bar plutitor, fiind închiriat de la Regia de Transport, apoi a fost vândut unor particulari. A doua perioadă de glorie a Pelicanului a fost la sfârșitul anilor 90, când vaporul a ajuns în proprietatea magnatului de presă Grig Mîinea și a distinsei avocat Lidia Iliescu. Vaporul a fost reabilitat la standardele vremii, fiind amenajate două saloane și o terasă pe puntea superioară-pupa. Tot atunci s-a amenajat și o terasă de vară pe malul canalului”, spun cei de la Ecluze pe Bega.

Club de presă pe Pelican
Indiferent de anotimp, Clubul Presei de pe vaporaș era în permanență plin. În aceași perioadă s-au organizat mai multe ediții ale Zilei Marinei pe Bega în parteneriat cu autoritățile locale și cu agenții specializate. Ca un exemplu, la una dintre edițiile Zilei Marinei pe Bega, pe scena improvizată pe puntea superioară-prova a vaporului au urcat Monica Anghel, Oana Sârbu, Ro Mania și alte nume în vogă (atunci) ale showbiz-ului românesc.
„Pe vaporașul Pelican au fost primite (telefonic) corespondențele speciale ale reporterilor de război Mile Cărpinișan și Sorin Bogdan, aflați la Belgrad, sub ploaia de bombe americane, în timp ce colegii lor erau la club. Vaporașul Pelican a devenit în acei ani o adevărată subredacție pentru ziarele Timișoara și Realitatea, de exemplu, mulți alți jurnaliști, patroni de redacții, politicieni și nu numai fiind clienți ai serilor”, mai aflăm din postarea celor de la Ecluze pe Bega.

Iolanda Balaș Söter și primarul Ciuhandu pe vapor
Unul din cele mai importante momente din istoria vasului s-a petrecut în 1998, atunci când la bord urca marea campioană Iolanda Balaș Söter, cu ocazia decernării titlului de Cetățean de Onoare al Municipiului Timișoara.
„Născută pe 12 decembrie 1936, la Timișoara, Iolanda Balaș Söter este considerată cea mai mare săritoare în înălțime din istorie, fiind deținătoarea recordului mondial vreme de mai bine de 13 ani, între 1958 și 1971. Fănuș Neagu spunea odată: Mă întreb dacă Iolanda Balaş ştie că ceea ce o ţinea în zbor deasupra ştachetei era numai respiraţia noastră întretăiată de spaimă şi de speranţă. Iolanda Balaș s-a mutat la stele pe 11 martie 2016, în urma ei rămânând o sumedenie de povești despre cele 14 recorduri mondiale doborâte, despre cele 140 competiții consecutive în care a fost prima, dar și despre abnegația izvorâtă dintr-o copilărie modestă în Timișoara de după cel de-al doilea război mondial”, au mai povestit cei de la Ecluze pe Bega.

În 13 noiembrie 2012, un incendiu violent a cuprins Pelicanul acostatat lângă podul Mihai Viteazul din spatele Catedralei Mitropolitane. A ars toată partea superioară a navei, care era construită din lemn. În 12 noiembrie 2021, legendara ambarcaţiune a revenit pe Bega, cu un noul look, vaporul fiind restaurat de cei de la cafeneaua D’arc.