La Timişoara se pregăteşte „ambulanţa psihiatrică“
0
Un serviciu destul de răspândit în restul Europei prinde contur şi la Timişoara: Asociaţia Comunitară de Psihiatrie "Şanse" a iniţiat un proiect ce susţine introducerea intervenţiilor psihiatrice şi psihologice de tip SMURD. Pentru asta, însă, trebuie să strângă 60.000 de euro.
Aproape un sfert dintre cazurile care ajung la Centrul de Sănătate Mintală din Timişoara ar putea fi tratate la domiciliu, în condiţiile în care ar exista un asemenea serviciu de asistenţă psihiatrică. Asociaţia Comunitară de Psihiatrie "Şanse" propune introducerea serviciilor medicale psihiatrice de urgenţă, cu personal calificat care să poată răspunde la orice oră solicită. Pentru asta, însă, este nevoie de fonduri şi de personal medical calificat. Proiectul a fost lansat joi seara la Filarmonica Banatul, iar iniţiatorii speră să strângă cei 60.000 de euro necesari pentru a avea un astfel de serviciu total funcţional în toamna acestui an. Până atunci, se vor forma specialişti în cadrul Unităţii de Primire a Urgenţelor de la Spitalul Judeţean, care vor fi trimişi la astfel de cazuri.
„Deocamdată este un prim pas în demararea unor activităţi de training, de formare a unor specialişti din cadrul UPU, a urgenţelor, a camerelor de gardă, a celor care lucrează la ambulanţele din Timişoara. În cadrul centrului deja avem oameni formaţi şi un serviciu de criză cu un număr de telefon unic care poate fi apelat şi, încet, vrem să interconectăm toate aceste servicii pentru ca oamenii formaţi de noi să poată acţiona la timp, rapid şi eficient, pentru toţi cei care sunt în suferinţă. Ne bazăm foarte mult pe voluntariat, pentru că vrem să iniţiem această atitudine din partea profesioniştilor, dar şi din partea comunităţii. Avem foarte mare nevoie de sprijinul comunităţii”, a declarat medicul specialist psihiatru Ileana Stoica.
„Suntem dispuşi să sprijinim acest sistem. Putem pune la dispoziţie forţa de muncă, ca să spun aşa, personal medical calificat. La mijloacele de transport, din păcate, suntem deficitari, şi sperăm să atragem fonduri pentru asta prin acest proiect. Sunt o serie de pacienţi cu afecţiuni psihiatrice controlate care locuiesc acasă, de fapt cea mai mare parte dintre ei. Un control periodic la domiciliu sau o asistenţă disponibilă la telefon pentru a merge la domiciliu ar reduce cu siguranţă numărul internărilor din Clinica de Psihiatrie sau din unităţile de primiri urgenţe. Sunt situaţii în care aceşti pacienţi se decompensează şi ajung la urgenţe. Cu siguranţă asistenţa la domiciliu poate să ţină mai bine sub control tratamentul acestor pacienţi”, a spus managerul Spitalului Judeţean din Timişoara, Ciprian Bogdan. Şi autorităţile judeţene, reprezentate la eveniment prin vicepreşedintele CJT, Călin Dobra, au anunţat că sunt dispuse să sprijine acest proiect şi extinderea sa din Timişoara în judeţ.