Imaginile grăitoare din spatele victimelor bullying-ului. „Marginalizați pentru ținută, aspect, situație socială”
0Elevi talentați au redat în desene și imagini trăiri pe care victimele bullying-ului reușesc să le ascundă. Consiliul Elevilor Olt a făcut, pe de altă parte, propriile cercetări despre fenomenul bullying-ului în școală, anunțând cifre îngrijorătoare.

„Mesajul meu anti-bullying” este un proiect de prevenire inițiat de Inspectoratul de Poliție Județean Olt, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Olt și alte instituții și finalizat cu premierea a 12 lucrări ale elevilor. Elevii au fost provocați să exprime prin desene sentimentele pe care le iscă cele două fenomene - bullying-ul și consumul de droguri - care au loc în mediul școlar.

Din zecile de lucrări realizate, 12 au fost premiate, autorii primind premii constând în seturi profesionale de desen, mingi de baschet, șepci și tricouri. Premierea a avut loc la sediul CJRAE, la sfârșitul acestei săptămâni.


40% dintre elevii din județ au fost cel puțin martori la acte de bullying, 30% sunt victime
Consiliul Județean al Elevilor Olt a realizat, în calitate de partener în proiect, un sondaj, aplicând peste 1.200 chestionare în școli din tot județul. Elevii au fost întrebați, printre altele, dacă au observat astfel de fapte petrecute la ei în școală, președintele CJE Olt, Radu Bolborea, explicând că s-a ales formularea „ai observat...”, și nu „ai luat parte la...” pentru a-i încuraja pe elevi să ofere un răspuns sincer. Rezultatele sunt îngrijorătoare, deși cifrele în urma centralizării răspunsurilor elevilor din Olt sunt sub cele de la nivel național.

„S-a concluzionat că undeva la 40% dintre elevii județului Olt au observat o activitate de violență, fie ea fizică, fie psihologică, ceea ce noi considerăm că este destul de grav și considerăm că ar trebui să existe o campanie în acest sens pentru a diminua numărul”, a declarat Bolborea.
Dacă 40% dintre elevi au spus că au observat astfel de fapte în școala lor, 30% au răspuns că au fost chiar victimele actelor de bullying, a mai precizat Bolborea.
„Trebuie să conștientizăm faptul că în spatele fiecărei lucrări de aici avem o poveste unică. Poate să fie una personală sau nu, dar dacă priviți cu atenție o să vedeți că fiecare lucrare transmite o emoție, fie că e vorba de tristețe, de neputință, de anxietate, de aceea e important să reținem că fiecare dintre noi are puterea de a-i influența pe ceilalți și uneori chiar o simplă întrebare, de genul - Cum te simți astăzi? Ești Bine? - e extrem de importantă pentru cineva”, a punctat directorul CJRAE, psih. Theodora Țecu.

Eleva Maria Dumitru, aflată printre elevii premiați pentru lucrările realizate, a dezvăluit la rândul său că a fost adeseori martoră la acte de bullying în școala ei.
„Colegii mei au fost puși în situația de a fi marginalizați pentru ținuta lor, pentru aspectul lor, pentru situația lor financiară, lucruri care nu țin neapărat de cine suntem noi ca oameni. După cum am scris și în lucrare, agresorilor le-aș spune să se pună în pielea victimelor. Ei cum s-ar simți dacă ar avea parte de asemenea tratament din partea celorlalți, ei ce-ar simți?”, a detaliat Maria.

„Copiii care fac bullying sunt în primul rând victime, ei inșiși, pentru că de cele mai multe ori studiile de specialitate arată fără tăgadă că ei sunt victimele unor violențe din familie, din comunitate. Ei trebuie să înțeleagă că nu se pot vindeca făcând rău altuia. Mesajul este - nu așa ne rezolvăm problemele pe care le avem, frustrările, ci printr-o atitudine proactivă față de răul pe care-l facem altora și față de noi înșine, până la urmă”, a explicat psihologul Otilia Mitrache.
