Gara din Hunedoara, loc interzis. Un șir de distrugeri a lovit-o de la închiderea ei

0
Publicat:

Accesul în perimetrul gării municipiului Hunedoara a fost restricționat aproape complet, după ce în cei patru ani de când circulația trenurilor care plecau din stația CFR a fost oprită, clădirea și calea ferată au fost afectate de distrugeri.

Gara din Hunedoara. Foto: Daniel Guță
Gara din Hunedoara. Foto: Daniel Guță

Administratorii stației au montat porți metalice pentru a opri accesul în incinta acesteia și au asigurat ușile și ferestrele clădirii cu grilaje de metal. Mai multe panouri au fost amplasate în zona gării, în care vizitatorii sunt avertizați că accesul este interzis.

Măsurile au fost luate după în urma pagubelor care au fost produse, prin distrugeri și furturi atât clădirii cât și instalațiilor feroviare de pe ruta Hunedoara – Simeria.

Cablurile electrice au dispărut

În luna martie, cablurile electrice de cupru din reţeaua de înaltă tensiune au fost furate, pe o distanţă de aproape jumătate de kilometru, începând din vecinătatea staţiei CFR Hunedoara spre Simeria.

„Există un cerc de suspecți în dosarul de furt calificat, dar ancheta nu este finalizată”, a precizat Bogdan Nițu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliție Județean Hunedoara.

Mai multe spații din clădirea de călători au fost vandalizate de-a lungul timpului, iar adesea parsoanele fără adăpost au fost cele care au forțat intrarea în ele, rupând ușile și ferestrele vechi ale gării. Oamenii au lăsat în urma lor dejecții și mizerie.

Gara din Hunedoara a intrat în conservare din primăvara anului 2018, când circulația trenurilor de călători pe ruta Hunedoara – Simeria, singurele care mai plecau din stația de cale ferată a fost oprită. În toamna anului trecut, Primăria Hunedoara a transmis Sucursalei Regionale Căile Ferate Timişoara o adresă prin care îşi manifesta dorinţa de a prelua în administrare clădirea staţiei CFR din municipiu, cu scopul de a opri degradarea acesteia.

„Imobilul, proiectat în 1951 şi inaugurat în 1953, are o importantă valoare cultural – istorică, dar reprezintă şi o inestimabilă valoare simbolică pentru locuitorii municipiului Hunedoara şi nu numai. Din păcate, de la momentul trecerii gării în conservare, pe zi ce trece, clădirea se deteriorează, fiind şi victima unor acte de vandalism”, informa Primăria Hunedoara.

Autoritățile locale au susținut că solicitarea de transfer a clădirii gării în administrarea primăriei nu a primit încă un răspuns din partea CFR.

Gara - monument

Gara construită a începutul anilor ´50 se distinge atât prin arhitectura sa, cât şi prin cele două fresce din holul principal, pictate de Paul Miracovici, care redau munca în oţelăriile Hunedoarei şi sărbătoarea localnicilor, trezind nostalgii hunedorenilor. Vârstnicii din Hunedoara au prins zilele în care, trotuarele gării, ornamentate cu vase şi scuaruri de flori, erau supraaglomerate de sutele de muncitori care aşteptau să plece cu trenul spre uzinele Hunedoarei şi spre nodul feroviar Simeria, aflat la 18 kilometri. Gara funcţiona cu aproape 30 de spaţii, avea un restaurant, două săli de aşteptare, iar în jurul ei câteva baruri şi terase îi primeau pe navetiştii combinatului siderurgic.

După 1990, numărul călătorilor cu trenul a scăzut vertiginos, iar în ultimii ani înainte ca traficul feroviar să fie suspendat pe linia Hunedoara – Simeria, trenurile circulau aproape goale între cele două oraşe. În februarie 2018, clădirea a fost pusă sub lacăt, iar circulaţia trenurilor de călători pe ruta Hunedoara – Simeria a fost suspendată.

Hunedoara

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite