Sfaturile specialiştilor pentru şoferii care rămân înzăpeziţi în maşină. De ce nu e bine să mâncaţi zăpadă şi să părăsiţi autoturismul în timpul viscolului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mulţi şoferi riscă în acest zile să se deplaseze cu autoturismul în afara localităţilor de reşedinţă, în ciuda condiţiilor meteo extreme, punându-şi inutil viaţa în pericol, dar şi pe cea a celor dragi. Dacă vreodată veţi rămâne înzăpeziţi cu maşina, este bine să ştiţi câteva lucruri, care la acel moment pot face diferenţa între viaţă şi moarte.

Dacă vreodată veţi ajunge în situaţia nedorită de a rămâne înzăpeziţi în maşină, iar condiţiile meteo sunt extreme, aşa cum ar fi în timpul unui viscol, al unei ninsori masive, iar traficul este blocat, specialiştii vă recomandă să ţineţi cont de următoarele lucruri:

1) În cazul în care maşina dumneavoastră este blocată de zăpadă,  afară este viscol şi nu există nici un autovehicul sau utilaj greu care ar putea să vă transporte în prima localitate, nu încercaţi să părăsiţi autovehiculul, în ideea de a ajunge la prima localitate. În cazul unui viscol, vizibilitatea scade foarte mult şi vă veţi rătăci. În plus, viscolul antrenează zăpada şi formează valuri (dune) de zăpadă, care vor opri înaintarea dumneavoastră. Dacă nu sunteţi îmbrăcat foarte bine, asta însemnând căciulă, mănuşi şi bocanci, există riscul să intraţi în hipotermie chiar în 10 minute. Reţineţi că temperatura exterioară este amplificată de vânt şi riscul de hipotermie este ridicat în cazul uni viscol. Dacă temperatura exterioară este de -10 grade Celsius şi vântul bate cu 30 km/h, corpul uman resimte ca şi cum ar fi  -20 grade Celsius. În România, în timpul viscolelor se întâmplă să fie -20 grade şi viteza vântului să fie de 80 km/h, ceea ce ar înseamnă că corpul va simţi -45 grade Celsius;

2)  Pe cât posibil încercaţi să mişcaţi maşina spre marginea străzii, dar să rămână pe suprafaţă solidă. Veţi uşura munca utilajelor de deszăpezire şi în acelaşi timp veţi fi mai în siguranţă;

3) Luaţi legătura cu conducătorii auto din maşinile înzăpezite de lângă dumneavoastră pentru a vă coordona şi ajuta. Informaţi autorităţile la numărul de urgenţă despre situaţia dumneavoastră, menţionând numărul de automobile şi de persoane înzăpezite. Precizaţi şi numărul de copii sau bătrâni aflaţi în această situaţie;

4) În cazul în care veţi fi nevoit să aşteptaţi intervenţia echipelor de salvare sau deszăpezire,  este posibil ca acestea să ajungă şi în 48 de ore. Cel mai probabil, veţi aştepta 10-20 de ore în cazul în care condiţiile sunt extreme, iar echipele de deszăpezire nu pot ajunge imediat la dumneavoastră. Statistic, în România un viscol nu durează mai mult de 48 de ore pentru aceeaşi zonă. Verificaţi ce provizii de apă şi mâncare aveţi la dumneavoastră, dar şi cât combustibil aveţi disponibil luând în considerare aceste cifre;

5) Asiguraţi-vă că ţeava de eşapament nu va fi astupată de zăpadă. Motorul automobilului se va opri în cazul în care gazelor nu vor reuşi să iasă în atmosferă. Verificaţi acest lucru la fiecare 30 de minute;

6) Verificaţi ca partea din zona motorului să nu fie astupată peste capotă. Dacă aerul nu va pătrunde pentru a alimenta motorul, acesta se va opri;

7) Zăpada va intra pe lângă motor şi asta ar putea duce la defectarea unor componente. Verificaţi acest lucru deschizând capota, dacă este posibil;

8) Porniţi motorul cel puţin 15 minute la fiecare oră. Un automobil modern cu motor de capacitate până în 2.5 litri consumă între 1.5 litri şi 4 litri de combustibil pe oră la ralanti. Faceţi o estimare cu privire la rezerva de combustibil pe care trebuie să o consumaţi pentru următoarele 24 de ore;

9) Pentru a îmbunătăţi încălzirea habitaclului, porniţi funcţia de recirculare în habitaclu. În acest fel aerul deja încălzit din habitaclu va fi încălzit mai rapid;

10) La fiecare 30 de minute aerisiţi habitaclul deschizând o portieră. Volumul interior al maşinii este relativ  mic, de doar câţiva metri cubi, şi acesta va fi plin de dioxid de carbon datorită respiraţiei. Nu încercaţi să deschideţi geamurile, mai ales dacă au acţionare electrică. În condiţii extreme se pot bloca, fie pentru că se depune gheaţă pe chedere, fie pentru că motorul electric este expus la temperaturi extreme. Nu doriţi să rămâneţi cu un geam deschis în plin viscol. În cazul geamurilor acţionate manual posibilitatea de a se strica este foarte mică;

11) Aprindeţi lumina din interior şi nu luminile de avarie. Datorită viscolului luminile de avarie vor fi acoperite. Cea mai bună vizibilitate o va avea lumina din interior. Reţineţi că în România încă se folosesc freze specializate, destul de eficace pe saşiu de camion Zil şi Ural, cu motorul amplasat în fata cabinei. Aceasta nu permite o vizibilitate foarte bună în timpul frezării zăpezii. Există posibilitatea ca maşina dumneavoastră să fie lovită de o asemenea freză dacă nu este vizibilă. Informaţi şi ceilalţi ocupanţi ai automobilului cum se acţionează farurile, cât şi claxonul. În cazul în care veţi fi loviţi, trebuie să acţionaţi pentru a semnaliza în vreun fel şi pentru a evita astfel un accident grav;

12) Pentru a supravieţui frigului este nevoie să vă acoperiţi capul şi mâinile când ieşiţi în afara maşinii. 40% din căldura corpului se va pierde prin zona capului dacă nu îl protejaţi. Reţineţi că hipotermia se instalează rapid, chiar şi în 10 minute, şi vă poate ucide;

13) Pentru a supravieţui frigului mai bine se recomandă să vă lipiţi în automobil de celelalte persoane, luându-vă în braţe pe rând. Deşi acest sfat pare comic, tehnica este predată armatelor care operează în zone polare;

14) Verificaţi la fiecare două ore dacă temperatura extremităţilor, picioarelor şi mâinilor celor din maşina dumneavoastră nu este prea scăzută. Această verificare trebuie efectuată în special în cazul copiilor. Degerăturile pot apărea rapid şi nu veţi fi preveniţi în nici un fel de durere.  Pentru a încălzi picioarele sau mâinile care sunt reci trebuie să procedaţi în felul următor: Lipiţi picioarele persoanei în cauză de abdomenul dumneavoastră şi acoperiţile cu hainele. În felul acesta picioarele se vor încălzi la temperatura corpului;

15) O atenţie specială trebuie acordată copiilor. Masa mică a corpului lor duce la o răcire rapidă, iar extremităţile se răcesc repede. Mai mult, în cazul copiilor de sub un an capacitatea de termoreglare este mică. Lipiţi-vă de corpul lor pentru a le ceda căldura şi încălziţi-le picioarele. Nu vă bazaţi pe răspunsul la întrebarea “Îţi e frig?“Degerăturile pot apărea rapid la picioare pentru că încălţămintea de copii nu asigură o izolare suficientă în condiţii extreme;

16) Dacă sunteţi singur în maşină, nu adormiţi. În cazul în care sunt mai mulţi adulţi în maşină, dormiţi pe rând;

17) Nu folosiţi telefonul excesiv, accesând serviciile de internet. Veţi consuma bateria rapid. În cazul în care nu aveţi un încărcător la dumneavoastră, procedaţi astfel:  a)  informaţi autorităţile despre situaţia dumneavoastră, câteva cunoştinţe, iar apoi închideţi telefonul pentru a conserva bateria.  B) stabiliţi o oră la care îi veţi contacta pe cei dragi pentru a-i informa despre situaţia dumneavoastră. C) Folosiţi de preferinţă SMS-urile pentru a conserva bacteria. D) păstraţi telefonul pe lângă corp. Corpul dumneavoastră vă încălzi telefonul. La temperaturi scăzute bateria se descarcă mai rapid, iar la temperaturi mai ridicate se păstrează mai bine;

18) Pentru a rezista frigului trebuie să vă hidrataţi. În cazul în care apa pe care o aveaţi s-a terminat, nu mâncaţi zăpada pentru a vă hidrata. Umpleţi un recipient cu zăpadă şi puneţi-l în fata încălzirii automobilului sau chiar pe lângă corpul dumneavoastră. Zăpada se va topi şi veţi avea apă potabilă;

19) Nu atingeţi cu mâna goală sau cu orice parte a corpului expusă la frig elemente metalice. La temperaturi sub -15 grade pot apărea arsuri destul de grave, iar în cazul în care pielea este udă şi temperatura este sub -20,  este posibil chiar “lipirea” de metal. Cu greutate veţi putea desprinde mâna de metal, iar arsura va fi una pe măsură;

20) Supravieţuirea dumneavoastră va fi decisă  de atitudinea pe care o veţi avea. Dacă vă veţi panica, veţi lua decizii greşite. Acelaşi lucru se va întâmpla şi dacă pasagerii din automobil vor avea discuţii în contradictoriu cu privire la situaţia în care vă aflaţi. Ocupaţi-vă timpul citind manualul de utilizare al automobilului sau orice altceva ce vă poate ţine mintea ocupată. Puteţi asculta radioul sau muzica preferată;

21) În cazul în care viscolul a încetat, nu ninge, este vizibilitate şi credeţi că nu veţi putea fi salvat de echipe de salvare, puteţi părăsi automobilul. Reţineţi că în România după orice viscol urmează scăderea dramatică a temperaturilor în maxim 24 de ore. Este indicat că după viscol să părăsiţi maşina, dacă condiţiile de vizibilitate vă permit acest lucru.

22) În cazul în care v-aţi scufundat în zăpadă, încercaţi să ieşiţi din groapă care aţi făcut-o în zăpadă, deplasându-vă pe burtă, trăgând cu mâinile şi împingând cu picioarele. Veţi mări suprafaţa de contact cu zăpada şi nu vă veţi mai scufunda în zăpadă.

23) Ghidaţi-vă după copacii şi stâlpii care încadrează de obicei şoseaua şi mergeţi pe centru. Asta pentru că multe drumuri sunt încadrate de şanţuri, pe care nu le veţi putea identifica dacă sunt acoperite de zăpadă, şi riscaţi să vă accidentaţi.

24) În cazul în care echipele de salvare intervin pentru scoaterea dumneavoastră din nămeţi, asiguraţi-vă că aţi identificat de unde se agaţă şufă de tractare. Eliberaţi cu lopata zăpada nu numai din jurul roţilor de tractare, dar şi de sub maşină, deoarece acesta este suspendată pe zăpadă;

25) Micşoraţi presiunea în roţi pentru a mări suprafaţa de contact a roţilor;

26) Mergeţi în coloană, evitând să depăşiţi ceilalţi participanţi la trafic până la ieşirea din zona înzăpezită.

Ce nu trebuie să lipsească din maşină

În cazul în care ştiţi că veţi trece cu automobilul printr-o zonă cu risc ridicat de viscol trebuie să aveţi la dumneavoastră:

1) Lopata. Nu alegeţi modele din plastic. În condiţii de efort mare şi temperatură scăzută plasticul poate ceda. Alegeţi o lopată din metal cu coada din lemn. O lopată obişnuită de metal cu coada tăiată la dimensiunile portbagajului dumneavoastră ocupă spaţiu puţin şi este vitală pentru supravieţuirea în zăpadă;

2) Lanţuri pentru roţi;

3) Şufă de tractare. Evitaţi să cumpăraţi modele ieftine. Elementele de prindere se recomandă să fie de tip carabină, deoarece permit închiderea foarte bine, şi nu de tip cârlig, care poate să iasă la tractare. Aceasta poate duce la rănirea celor care se afla lângă maşina sau la accidente auto. Legaţi de şufă la fiecare jumătate de metru benzi reflectorizante. Şufă de tractare va putea fi văzută din timp iar benzile textile vor acţiona ca frână aerodinamică în cazul ruperii, evitând accidentele;

4) Sac cu nisip. 10 kilograme de material antiderapant vor fi de folos la deszăpezirea maşinii dumneavoastră;

5) Cabluri de alimentare a bateriei. Se recomandă alegerea unor cabluri de cel puţin 2 metri lungime;

6) Mănuşi pentru toţi ocupanţii automobilului;

7) Pătură groasă;

8) Mască de ski şi fular;

9) Chibrit şi brichetă;

10) Lichid de parbriz de iarnă;

11) Lanternă;

12) Fierăstrău portabil;

13)  Multi-tool.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite