Două nave de pasageri unicat, construite în România la comanda unei firme canadiene, au primit botezul apei
0Feriboturile „Island Discovery” şi „Island Aurora” sunt din generaţia navelor nepoluante (pot circula pe propulsie sută la sută electrică) şi au fost construite integral la şantierul naval Damen din Galaţi.
Cunoscuta companie canadiană BC Ferries a organizat, în portul Victoria’s Point Hope Maritime, ceremonia de botez a două feriboturi unicat construite la şantierul naval Damen din Galaţi. La acest eveniment numele vaselor – „Island Discovery” şi „Island Aurora” - au fost dezvăluite pentru prima dată publicului, după cum a precizat compania. „Numele sărbătoresc frumuseţea călătoriei şi conexiunile importante cu comunităţile de coastă pe care feriboturile le vor servi în curând”, arată BC Ferries într-un comunicat de presă.
Navele au ajuns de numai câteva zile în Canada, după ce au parcurs un lung drum maritim (şi parţial fluvial) de la Galaţi până acolo, în acest scop fiind folosită o navă cargou specială, de dimensiuni uriaşe.
Valoarea contractului (semnat în 2017, după o licitaţie internaţională) nu a fost făcută publică, însă reprezentanţii celor două companii implicate în afacere au precizat că este vorba de „un preţ bun, competitiv, care reflectă tehnologia de ultimă oră înglobată”. De altfel, feriboturile electrice sunt o inovaţie relativ nouă pe piaţa transporturilor pe apă, tot mai multe guverne încurajând, prin diverse facilităţi fiscale şi chiar subvenţii, companiile private să investească în tehnologie nepoluantă.
După cum a precizat Ben Little, comunicatorul-şef al grupului olandez Damen (grup care este proprietar, printre altele, al şantierelor navale de la Galaţi şi de la Mangalia), cele două nave livrate către BC Ferries sunt bazate pe proiectul standard „8117E3 Road Ferry 8117E3”, încă aceasta a fost adaptat semnificativ la cerinţele beneficiarului, ceea ce le face să aibă caracteristici unice.
Imagine de testarea de viteză a uneia dintre nave FOTO Damen Grup
Ele vor intra în serviciu la jumătatea anului 2020, după ce vor trece printr-o perioadă serioasă de testare, urmând să deservească rutele insulare de linie Powell River-Texada şi Port McNeill-Albert Bay-Sointula. Ambele sunt concepute pentru a transporta 47 de vehicule şi până la 450 de pasageri şi echipaj. Interesant este că în noiembrie 2019, contractul dintre BC Ferries a fost extins cu încă patru nave de acest fel, care urmează să fie livrate până în 2023.
Imagine de la ceremonia de botezare a navelor FOTO Damen Group
La ceremonia de botez a navelor au fost prezenţi reprezentanţii firmelor partenere, care au arătat că acesta este doar începutul unei colaborări pe termen lung. „Ne bucurăm de un parteneriat excelent cu BC Ferries - unul care cimentează relaţia de lungă durată dintre Olanda şi Canada. Lucrând strâns împreună, am dezvoltat nave de ultimă generaţie pentru a oferi o experienţă de pasageri extraordinară”, a declarat Jan-Wim Dekker, directorul comercial al lui Damen Grup.
Acesta a precizat că deşi în prezent vasele au propulsie hibrid (diesel şi electrică), ele sunt deja echipate cu baterii pentru o funcţionare electrică completă în viitor. „Damen a acordat o atenţie deosebită, în proiectarea navelor, reducerii atât a emisiilor, cât şi a zgomotului radiat sub apă”, a mai spus Jan-Wim Dekker.
Feriboturile încărcate pentru livrare FOTO Damen Group
Naşii vaselor au fost selectaţi din „familia BC Ferries” şi din comunităţile locale. Naşii „Island Discovery” au fost Sandy Leduc şi Sandy McCormick, în timp ce „Island Aurora” a fost năşită de Melissa Fletcher şi Sheila O´Neill. Cele două feriboturi înlocuiesc două bătrâne nave, care erau în serviciu de peste o jumătate de secol, iar „costurile şi poluarea generate de acestea deveniseră inacceptabile”, după cum a precizat compania.
Damen Galaţi, furnizor de înaltă tehnologie
Şantierul naval de la Galaţi al Damen Grup este deja recunoscut ca fiind unul dintre cei mai importanţi furnizori mondiali de înaltă tehnologie în domeniul navigaţiei pe apă. În ultimii cinci ani, în şantierul din România au fost construite mai multe nave speciale, multe dintre ele unicat din punct de vedere al caracteristicilor tehnice.
Putem aminti printre acestea staţia ştiinţifică (în fapt un uriaş spărgător de gheaţă, pe care pot lucra şi trăi permanent 116 cercetători) livrată în 2019 guvernului Australiei, câteva nave unice care deservesc echipele de întreţinere a instalaţiilor eoliene din Marea Nordului, o serie de puitoare de cabluri trans-oceanice şi, desigur mai multe nave militare pentru Olanda, Pakistan şi alte ţări din Europa, Asia şi Africa. Nu în ultimul rând, la Galaţi se construiesc de câţiva ani iahturi de lux de mari dimensiuni, comandate mai ales de clienţi din Rusia şi din zona Golfului.
În 2017, unul dintre vasele realizate la Galaţi (este vorba de „Maersk Connector”, de tip Offshore Carrier DOC 8500) a primit Trofeul „Offshore Support Ship 2017 Award”, un soi de „Oscar tehnologic“, decernat în cadrul galei industriei navale mondiale, desfăşurată la Londra.