Ziua în care Regele Mihai a fost în pericol de moarte. Cum a fost salvat în ultimul moment distrugătorul „Regina Maria“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În noaptea de 4/5 ianuarie 1938, distrugătorul „Regina Maria“ a fost prins de o furtună puternică în timp ce se îndrepta spre Pireu. La bord se afla Marele Voevod Mihai de Alba Iulia, viitorul suveran al României.

Distrugătorul, având la bord înalte oficialităţi, care fuseseră invitate să participe la manifestările prilejuite de căsătoria prinţului moştenitor al Greciei, a suferit avarii grave din cauza unei puternice furtuni în timpul marşului spre Pireu, şi a fost nevoit să revină la Constanţa, scriu Corina Apostoleanu şi  Constantin Cumpănă  în volumul „Amintiti despre o flotă pierdută. Voiaje neterminate“.

Furtuna s-a declanşat spre miezul nopţii din ziua de 4 ianuarie 1938, când vântul a atins forţa de 8 – 9, iar valurile mari au provocat navei un tangaj puternic, ameninţând să răstoarne nava.

„Viscolul orbitor desăvârşea urgia talazurilor, valurile se năpusteau cu o rară violenţă, iar gerul îmbrăca cu gheaţă balustrăzi, cabluri, comandă etc. Puntea era complet inundată de apă, iar nava gemea dureros de câte ori cădea în golul dintre două valuri sau era aruncată pe creste.

Capacele de la tancurile de combustibil săriseră din cauza solicitărilor, iar păcura răbufnea, murdărind totul în jur. Pe punte nu se mai circula, furia valurilor distrugând tot ce întâlnea în cale.

image

Gruiele bărcilor de salvare au fost îndoite ca nişte lumânări de ceară, iar bărcile au fost smulse, aruncate pe punte şi sfărâmate. Scările exterioare de acces, confecţionate din bare şi treptele de oţel, au fost strâmbate, iar tunurile dezrădăcinate de pe postamenţi.

În interiorul navei era un dezastru total – paturi, mese, dulapuri transformate în sfărâmături, pluteau în apa care ajunsese la genunchi. Cioburi de veselă şi resturi de mâncare alunecau dintr-un loc în altul. Nava era într-o stare de ruină interioară şi exterioară. În aceste condiţii, comandantul navei, pentru a evita răsturnarea sau ruperea în două a navei, «pune vasul la capă» – prova în vânt şi, cu viteza redusă, să taie valul.

Legătura cu uscatul a fost menţinută până a doua zi – 5 ianuarie, ora 14,30 -, când, antena telegrafului, devenită rigidă din cauza învelişului de gheaţă, se rupe.

....S-a dat ordin atunci navei de pasageri SMR «Dacia» să vină în ajutorul distrugătorului şi să-i dea asistenţă la nevoie. «Dacia» întâlneşte distrugătorul către ora 22 şi comunicarea dintre cele două nave s-a făcut cu ajutorul unui proiector. În aceste condiţii, distrugătorul primeşte ordin de înapoiere.

image

Întoarcerea în rada portului Constanţa s-a făcut pe data de 6 ianuarie, ora 8,30. Distrugătorul arăta ca după o adevărată luptă navală“, scrie Dan Stroescu în articolul „Unica medalie emisă de Liga Navală Română“, publicat în „Marea Noastră pentru tineret“. 

După acest dezastru, distrugătorul „Regina Maria“ a fost dus pentru reparaţii în Şantierul Naval „Gh. Fernic“ din Galaţi.

În amintirea acestui eveniment, Liga Navală Română a emis o medalie, care a fost oferită întregului echipaj al navei. În ziua de 9 octombrie 1938 a avut loc un ceremonial la bordul distrugătorului, medaliile fiind înmânate de amiralul Ion Coandă. 

Istoria distrugătorului „Regina Maria“

Distrugătorul Regina Maria a fost comandat de Consiliul de Miniştri din România în anul 1926 şantierului italian CTT&Pattison, iar lansarea la apă a avut loc trei ani mai târziu, la Napoli. În 1931, la botezul lui au participat regele Carol al II-lea, Nicolae Iorga, care era preşedintele Consiliului de Miniştri, şi alte oficialităţi. Un an mai târziu, la bordul navei a urcat însăşi Regina Maria, care a făcut un voiaj până la Balcic.

Tot cu distrugătorul, inima Reginei a fost transportată de la Constanţa la Balcic, după moartea ei, în 1938. În vreme de pace, distrugătorul, comandat de căpitanul Horia Măcellariu şi comandorul August Roman, a participat la funeraliile preşedintelui Turciei, Kemal Attaturk.

Vă mai recomandăm:

FOTO VIDEO Mărturii din Iad. Ultimul supravieţuitor de pe Independenţa: „Am deschis gura morţilor pentru a-i recunoaşte“

Mărturii cutremurătoare după 20 de ani de la cea mai mare tragedie din Portul Constanţa: „Valurile aruncau marinarii peste dig“

FOTO Poveştile unui comandant de navă: „În 1989, am crezut că ungurii au intrat în Ardeal“
 

Titanicul românesc. 25 de ani de la scufundarea navei Mogoşoaia. Mărturia unui supravieţuitor: „Vasul s-a scufundat în câteva minute“


Don Giovanni, piratul de la Sulina. Cum a reuşit fostul marinar să înşele autorităţile şi să rămână cu marfa ilegală şi cu despăgubirea

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite