FOTO Viaţă de marinar în Marea Neagră: nave vechi, echipaj neasigurat, salarii neplătite, vapoare abandonate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Adrian Mihălcioiu şi echipa, în inspecţie la bordul navelor FOTO SLN
Adrian Mihălcioiu şi echipa, în inspecţie la bordul navelor FOTO SLN

38 de nave care au acostat în porturile Constanţa, Midia şi Agigea au fost inspectate pe parcursul acestei săptămâni. Majoritatea prezentau nereguli.

În perioada 26 – 30 mai, navele care au acostat în porturile Midia, Constanţa şi Agigea au fost inspectate de echipe de control din care au făcut parte reprezentanţi ITF, ofiţeri ai Autorităţii Navale Române, dar şi voluntari.

Inspecţiile au fost realizate pe parcursul a cinci zile în toate porturile din Marea Neagră ale ţărilor riverane Turcia, Georgia, Rusia, Ukraina, România şi Bulgaria. În solidaritate cu acţiunile din Marea Neagră au fost şi organizaţiile reprezentative ale navigatorilor din Israel.

Navele sunt foarte vechi, nu există poliţe de asigurare pentru acoperirea riscurilor de îmbolnăviri, accidente şi decese, precizează Adrian Mihălcioiu, reprezentant ITF, şi liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor.
În total, au fost inspectate 38 de nave. Pe ele lucrează 463 de navigatori europeni, dar şi din Siria, Filipine, Turcia, Egipt, Ukraina, Muntenegru.

În urma controalelor s-au descoperit probleme la şase nave din Togo, patru nave din Turcia şi Panama, câte trei nave din Belize şi Tanzania. Marea majoritate a comandanţilor navelor au primit avertismente.
„Am descoperit 29 de nave fără contracte colective, 26 nave cu salarii sub nivelul legal acceptat la nivel internaţional, trei nave fără certificate P&I, trei nave cu întârzierea salariilor, o navă suspectă că are contract dublu, două nave abandonate“, a spus Mihălcioiu.

„În continuare, Marea Neagră este o mare a ruşinii, întrucât pe ea navigă multe nave sub standard. În ultimii ani, sindicatele din Marea Neagră au raportat o creştere a frecvenţei accidentelor serioase şi condiţii proaste de muncă şi viaţă ale navigatorilor de pe navele din această zonă“, a adăugat liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor.

Nave vechi şi abandonate

Peste 800 de nave ce navigă în Marea Neagră au o vechime de peste 30 de ani şi doar 500 sunt mai noi de 10 ani, din totalul de 2.200.

Până la Revoluţie, în medie, în Portul Constanţa acostau anual 6.000 de nave. Până în ultimii ani, cifra a scăzut la 3.000 de nave, apoi a crescut la 4.500.

Din 2012, peste 100 de marinari s-au plâns pentru neplata salariilor, iar nu mai puţin de cinci nave au fost abandonate. Şi în prezent, în Constanţa sunt două astfel de nave. Cele mai multe probleme le-au ridicat navele din Turcia (65 de cazuri), Panama (54 de cazuri) şi Tanzania (27 de cazuri).
 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite