Cum era apărat litoralul românesc în cel de-al Doilea Război Mondial: așii Marinei care au făcut istorie

0
Publicat:

În cel de-al Doilea Război Mondial, România dispunea de mai multe nave și echipamente de luptă și apărare pe Marea Neagră decât în prezent.

Distrugătorul Regele Ferdinand FOTO wikipedia
Distrugătorul Regele Ferdinand FOTO wikipedia

Războiul din Ucraina a prins țara noastră prea puțin pregătită în privința sistemului de apărare pe mare pentru neutralizarea minelor marine. Forțele Navale Române dispun în prezent de trei dragoare și de un puitor de mină. În urmă cu un an, dragorul maritim „Locotenent Dimitrie Nicolescu” a fost avariat la 8 septembrie 2022 de explozia unei mine marine.

România va primi două nave ale Marinei Regale Britanice prin programul „Vânător de mine“ în valoare de 150.000.000 de euro fără TVA. Recent, vânătorul de mine M 270 „Sublocotenent Ion Ghiculescu” a primit primul pavilion al navei, urmând să fie preluată și cea de-a doua navă. Vânătorul de mine M 270 „Sublocotenent Ion Ghiculescu”, fost HMS Blyth în Marina Regală Britanică, este o navă militară interoperabilă cu structurile NATO, face parte din clasa Sandown, are un deplasament de 600 de tone, lungimea de 52,5 metri, lățimea de 10,9 metri, pescajul de 2,3 metri și este dotat cu capabilități de luptă contra minelor marine.

Submarinul Delfinul
Submarinul Delfinul

Așii Marinei Române

În cel de-al Doilea Război Mondial, operaţiile de minare şi dragaj au fost asigurate de Secţia canoniere compusă din canonierele „Lt. Comandor Stihi Eugen”, „Căpitan Dumitrescu Constantin” şi Sublocotenent Ghiculescu Ion” şi de Secţia nave puitoare de mine, compusă din puitorul de mine „Amiral Murgescu”, puitorul de mine auxiliar „Aurora”, crucişătorul auxiliar „Regele Carol I”, crucişătorul auxiliar „Dacia” şi cargoul „Durostor”, ţinut mai mult în rezervă, conform Romanian Navy Historic Ships.

Puitorul de mine „Amiral Murgescu” Sursa: wikipedia
Puitorul de mine „Amiral Murgescu” Sursa: wikipedia

„Amiral Murgescu” a fost construită la Galaţi, după planurile unei nave germane. Era o navă dedicată operaţiunilor de minare fiind capabilă să încarce 200 de mine şi, în egală măsură, era o navă cu foarte bune capabilităţi antiaeriene, fiind echipată cu două tunuri navale şi antiaeriene de 102 mm, două tunuri antiaeriene de 37 mm și ulterior a mai primit încă două şi două mitraliere duble de 13,2 mm.

„Aurora” era un puitor mic, iar celelalte nave ale secţiei erau foste nave comerciale rechiziţionate de Marina Regală şi transformate în crucişătoare auxiliare. Şi „Carol I” si „Dacia” erau capabile să încarce câte 200 de mine fiecare.

Primele operaţiuni mai ample de minare au debutat în anul 1941. Pentru protecţia Portului Constanţa s-a desfăşurat o operaţiune de minare între 15 şi 19 iunie 1941 în raionul Capul Midia – Tuzla.

Gruparea Navală de Minare compusă din trei grupuri de nave a fost pusă sub comanda comandorului August Roman, care a fost și la comanda bricului Mircea.

Primul grup cuprindea puitoarele de mine, al doilea grup navele pentru patrulare şi distrugere mine, iar cel de-al treilea navele de repere şi gardă.

La operaţiune au participat puitoarele „Amiral Murgescu” şi „Carol I”, distrugătoarele tip „M” şi „Regele Ferdinand”, torpiloarele „Năluca” şi „Sborul”, canonierele „Stihi” şi „Dumitrescu” şi nava bază „Constanţa”.

La operaţiune şi-a dat concursul şi Flotila de Hidroaviaţie de la Siut-Ghiol, scrie Romanian Navy Historic Ships.

Puitorul de mine „Amiral Murgescu”
Puitorul de mine „Amiral Murgescu”

Distrugătoarele dispuneau de baraje antimină

România a avut și patru distrugătoare eficiente în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial: „Regina Maria“, „Regele Ferdinand“, „Mărăşti“ şi „Mărăşeşti“. Navele de luptă dispuneau de lansatoare de rachete, tunuri, baraj antimină, paravan împotriva minelor, centrală de tragere.

România deține în prezent trei fregate: „Mărăşeşti“ (construit la Mangalia), „Regele Ferdinand“ şi „Regina Maria“, ultimele două achiziționate din Marea Britanie. Numele de botez ale ultimelor două au fost „Coventry“ şi „London“, însă au fost rebotezate „Regele Ferdinand“ şi „Regina Maria“, după ilustrele înaintaşe.

Submarinele României

România intrase în cel de-al Doilea Război Mondial cu un singur submarin: „Delfinul“. Submarinul a jucat un rol hotărâtor în cel de-Al Doilea Război Mondial. În iunie 1941, a supravegheat Constanţa de pe mare, în iulie acelaşi an a atacat şi a distrus transporturile inamice în zona Aitodor – Theodosia – Novorosiisk.

În august, a participat la atacul şi la distrugerea transporturilor inamice de la Odessa, iar în septembrie, a atacat căile de comunicaţii inamice în bazinul de est al Mării Negre. În noiembrie şi în decembrie a împiedicat transporturile sovietice spre Crimeea.

image

Tot submarinului i-a revenit misiunea de a intercepta transporturile sovietice de evacuare spre Bosfor şi pe cele de pe coasta caucaziană. Transporturile şi navele de război pe drumurile dintre Sevastopol şi Cap Sinope, în zona de nord a coastei turceşti, iar în iulie 1942 a participat la atacul transporturilor sovietice în zona Yalta. Apoi a fost trimis la reparaţii în șantierul de la Galaţi.

Submarinul Marsuinul, în misiune pe mare. Foto: anconav.ro
Submarinul Marsuinul, în misiune pe mare. Foto: anconav.ro

Aici, se aflau în construcţie submarinele „Rechinul“ şi „Marsuinul“. La 9 mai 1943 a fost armat „Rechinul” care ajunge la Constanţa în 24 mai 1943. În iulie 1943 va ajunge şi „Marsuinul” la Constanţa. Ambele submarine au intrat într-o lungă perioadă de probe care s-a terminat în martie – aprilie 1944, când navele au fost gata de luptă.

Tunul este montat pe S2. Foto: anconav.ro
Tunul este montat pe S2. Foto: anconav.ro

Actualul submarin „Delfinul“, botezat la fel în cinstea predecesorului său, a fost construit în URSS şi predat României în anul 1985. A costat 40 milioane de dolari şi a fost adus în ţară în secret, fiind recepţionat fără ceremoniile caracteristice festivismului comunist.

Din 1996, „Delfinul“ stă la cheu, nemaifiind operațional. 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite