Campania "Salvaţi Marele Ecran", la Hollywood: "dispar cinematografele din ţara care a dat un nou val de regizori recunoscuţi internaţional"
0
Ţara care a produs un nou val de regizori de film recunoscuţi la nivel internaţional a pierdut, în ultimii 20 de ani, mai mult de 400 de cinematografe care au fost închise sau lăsate în paragină. Producătorii de film din România au lansat o campanie de salvare a cinematografelor aflate pe cale de dispariţie, scrie The Hollywood Reporter.
Campania iniţiată de TIFF „Salvaţi marele ecran” a devenit cunoscută în SUA, prin intermediul unui articol publicat în The Hollywood Reporter. „Campania "Salvaţi Marele Ecran" - are scopul de a împiedica închiderea în continuare a cinematografelor şi de a reconstrui o reţea centre de artă urbane, pentru a ajuta la revigorarea distribuţiei de filme interne. Construirea de multiplexuri private în afara oraşelor a recuperat o parte din pierderea provocată de dispariţia cinematografelor, dar organizatorii campaniei susţin că în aceste noi săli de cinema rareori ajung filme de artă sau filme autohtone”, se arată în publicaţia din SUA.
În mod ironic, pierderea cinematografelor a coincis cu o perioadă în care cineaştii români, precum Cristian Mungiu premiat la Cannes pentru filmul „4 luni, 3 saptamani şi 2 zile”, au obţinut recunoaşterea internaţională
The Hollywood Reporter

Pierderea cinematografelor a coincis cu recunoaşterea valului nou de regizori români
„Sub comunism, cinematografele din România au fost toate de stat. După căderea regimului Ceauşescu în 1989, finanţarea publică a fost stopată, şi multe cinematografe au fost închise sau folosite în alte scopuri. Multe au fost pur şi simplu abandonate şi lăsate să putrezească. În mod ironic, pierderea cinematografelor a coincis cu o perioadă în care cineaştii români, precum Cristian Mungiu premiat la Cannes pentru filmul „4 luni, 3 saptamani şi 2 zile”, au obţinut recunoaşterea internaţională”, scriu reporterii americani. Într-o declaraţie pentru publicaţia specializată, Tudor Giurgiu, fondatorul companiei de producţie Libra Film Bucureşti şi preşedintele Festivalului Internaţional de Film Transilvania, afirmă: "Situaţia pentru distribuitorii de filme autohtone a devenit atât de gravă încât suntem obligaţi să folosim cinematografe mobile pentru a reuşi să proiectăm filmele noastre pentru publicul din întreaga ţară". Festivalul Internaţional de Film Transilvania, care s-a încheiat sâmbătă cu o ceremonie la care actriţa americană Debra Winger a primit premiul pentru întreaga activitate, sprijină o iniţiativă în oraşul său de origine, Cluj, pentru a reabilita un depozit de film abandonat şi pentru a-l transforma în loc de proiecţie de film, se mai arată în articol. Debra Winger a fost atât de impresionată de această campanie, încât în momentul în care i s-a acordat premiul TIFF pentru întrega carieră i-a schimbat denumirea – lipind pe trofeu un abţibild cu „Salvaţi Marele Ecran”.
Campania Salvaţi Marele Ecran
Campania Salvaţi Marele Ecran! are ca scop sensibilizarea autorităţilor responsabile şi a opiniei publice în sensul restaurării, conservării, modernizării şi reintroducerii în sistem a cinematografelor existente, dar nefuncţionale. „Campania are o ţintă precisă. Ne propunem ca în următorii doi ani să avem, într-o primă fază, o reţea de cel puţin cinci sau şase săli de cinematograf modernizate. Primăriile trebuie să lucreze cu manageri culturali şi cu ONG-uri interesate în transformarea unor astfel de locuri, azi moarte, în cinematografe moderne, cu tehnică digitală, săli care pot găzdui şi alte evenimente de interes pentru comunitatea locală”, adaugă Tudor Giurgiu. O primă campanie publică de strângere de fonduri, cu ajutorul platformei de crowdfunding www.we-are-here.ro, va fi demarată în curând pentru unul dintre cinematografele care au nevoie de modernizare şi echipament nou pentru a reintra în circuit. Site-ul interactiv www.salvatimareleecran.ro cartografiază reţeaua cinematografelor aflate în proprietatea statului. Informaţiile de pe site au fost obţinute de la angajaţii cinematografelor din ţară, din arhive personale, de la RADEF Romania Film, de pe blog-urile şi site-urile unor oameni pasionaţi, care au fost preocupaţi de soarta acestora. Link-urile acestor site-uri şi bloguri sunt postate în dreptul fiecărui cinematograf la care se face referire. Utilizatorii platformei sunt încurajaţi să contribuie cu materiale foto sau video şi să-şi spună poveştile care-i leagă de sălile respective.

"Salvaţi depozitul de filme"
Organizatorii TIFF vor să transforme o clădire din Cluj, numită „Depozitul de filme“, dintr-un loc plin de gunoaie într-unul unde să se poată viziona filme şi să se înfiinţeze primul muzeu al cinematografiei din ţară. Primul pas pentru aducerea la viaţă a „Depozitului de filme“ a fost făcut de către organizatorii Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF). Ei au lansat, la deschiderea oficială a festivalului, un proiect numit „TIFF salvează Depozitul de Filme“, prin care acel loc abandonat să devină un spaţiu unde să poţi vedea un film de calitate. Prin proiectul lor lansează un apel public clujenilor să doneze fiecare cât doreşte pentru realizarea acestui vis. E nevoie de 7.000 de euro, într-o primă fază, pentru continuare igienizărilor începute în urmă cu două săptămâni şi pentru achiziţionarea unor echipamente necesare unor proiecţii de filme. Tot ar putea fi înfiinţat şi primul muzeu al cinematografiei din România, care să cinstească memoria cineastului Jeno Janovics care, în urmă cu 100 de ani, deschidea, la Cluj, studiourile Transilvania.
Citeşte şi
„O Lume Nouă“, filmul despre povestea primilor emigranţi români în America, va avea premiera la TIFF
VIDEO Spotul oficial al TIFF 2014 cu Matia Corvin şi Vlad Ţepeş în „rolurile principale“
Mesajul din spatele afişului TIFF 2014: „Dacă Decebal ar trăi azi, sigur ar vrea să vadă Avatar 3D“