Pilotul care s-a visat toată viaţa marinar şi flota sa din sufragerie. Cum realizează nave-bijuterii în miniatură
0Un fost pilot la Tarom, îndrăgostit de mări şi oceane, şi-a văzut visul cu ochii. După ce a cucerit înaltul cerului, inginerul Titus Cristescu, din Călăraşi, s-a lăsat dus de valul pasiunii pentru navomodelism. Cu migală şi pricepere, pensionarul construieşte nave celebre în miniatură.
Titus Cristescu (71 de ani), din Călăraşi, fost pilot la Tarom, munceşte zi de zi, chiar dacă este la pensie. Acum nu mai zboară deasupra oceanelor şi nici nu le traversează cu vapoarele, dar construieşte chiar la el acasă vapoare complicate, mai ales că navele sunt în miniatură. Prima machetă a construit-o în anul 1952, când era elev, iar de atunci alte zeci au fost realizate cu măiestrie. La ultima dintre ele a lucrat nouă ani.
Crearea machetelor, cunoscută şi sub numele de navomodelism, l-a urmărit toată viaţa, din dragoste pentru navigaţie. A încercat să se perfecţioneze de fiecare dată şi să adopte tehnici noi pentru ca obiectele în miniatură pe care le-a realizat să reflecte cât mai fidel realitatea. Spune că n-are niciun talent special care să-l ajute în realizarea navelor.
Adevărate bijuterii în miniatură, obiectele care îi ies din mâini decorează întreaga locuinţă. „Nu mi-a plăcut niciodată să fac paradă. Am considerat că tot ce fac este pentru sufletul meu şi pentru cei dragi mie, cu toate că, în prezent, aproape toate navele sunt expuse la Muzeul Dunării de Jos“, povesteşte bărbatul. Chiar dacă a absolvit Academia de Aviaţie Civilă Bucureşti, în 1965, şi Academia de Turism Internaţional şi Marketing, în 1966, prima dragoste a lui Cristescu a fost marea.
„De când mă ştiu, m-am visat marinar. Am picat însă admiterea la Şcoala Superioară de Marină din Constanţa, pentru că nu m-am încadrat în barem. Aveam cu două kilograme sub limita admisă. Am dat imediat admitere la Academia de Aviaţie şi, timp de zece ani, am fost pilot la Tarom. Am la activ aproximativ 10.000 de ore de zbor“, povesteşte pensionarul.
„ESTE IMPORTANT SĂ ÎNVEŢI LIMBAJUL MARINĂRESC“
Titus Cristescu povesteşte că nu este nimic deosebit în realizarea machetelor, deşi munca este titanică. Tot procesul poate dura chiar şi ani întregi: caută fotografii în arhive, citeşte multă istorie, face planuri şi încearcă să lucreze „curat“.
„Nu prea ai cum să faci şmecherii aici, să înlocuieşti ceva cu altceva. Toate îşi au rostul şi un loc anume în realizarea construcţiei. Dacă le-ai încurcat, pierzi tot“, spune Titus Cristescu.
Tot el este de părere că oricine îşi pune mintea la lucru ar putea să realizeze astfel de obiecte în miniatură. „Nimeni nu are dreptul să spună «nu pot». Suntem datori să ne depăşim limitelele şi să încercăm să ne facem viaţa frumoasă“, este de părere Cristescu.
Pentru ca toate lucrurile să-i iasă ca la carte, căci este o persoană pretenţioasă, Titus Cristescu lucrează profesionist. Are planuri originale ale navelor pe care le-a achiziţionat din Polonia şi Germania înainte de 1989 când, fiind pilot la Tarom, a cutreierat lumea. „Oriunde mă duceam, cumpăram schiţe. Le am acasă pe toate, însă lucrez după copii xerox, pentru că nu doresc să se degradeze“, precizează Cristescu.
Un lucru esenţial în această muncă laborioasă este documentarea.
„Dacă obiectele nu-ţi ies aşa cum arată originalul, degeaba munceşti. Este foarte important să înveţi limbajul marinăresc, pentru că în niciun plan n-o să găseşti vreodată indicaţii despre piesa x care se află în partea stângă sau cea dreaptă“, explică fostul pilot.
Deşi are o poveste de viaţă fascinantă, Titus Cristescu mărturiseşte cu modestie că nu este nimic spectaculos în existenţa sa. Provine dintr-o familie de economişti, elita oraşului Călăraşi. Tatăl său, Dumitru Cristescu, om de vază al oraşului, a fost primul contabil-şef al Băncii Naţionale, iar mama sa a lucrat tot în domeniul bancar. Iubitori de artă, părinţii i-au transmis şi fiului dragostea pentru frumos. „Am avut nişte părinţi extraordinari. Lor le datorez ceea ce sunt azi“, adaugă Titus Cristescu.
„N-AM VRUT SĂ FIU UN EMIGRANT“
Pilotul pensionar recunoaşte că, prin natura meseriei pe care a avut-o, a fost tentat să plece din ţară de multe ori.
„De câte două ori pe zi aveam ocazia să mă stabilesc în ce ţară doresc. Recunosc, mi-a trecut prin minte acest gând, dar niciodată nu am mers mai departe, adică să-l pun în practică. Aveam în ţară o meserie care îmi dădea satisfacţii, situaţia materială era excelentă, aşa că nu prea aveam motive să plec de acasă“, spune inginerul.
Încă un alt lucru l-a oprit: orgoliul. „Nu ştiu dacă din patriotism, dar cred că n-am vrut niciodată să fiu un emigrant. Pentru că oricât de bine pregătit aş fi fost şi cât aş fi avansat, tot emigrant rămâneam“, mai spune Titus Cristescu.
PROIECT ÎNDRĂZNEŢ: RECREEAZĂ CENTRUL VECHI
Pasiunea pentru navomodelism a lui Titus Cristescu nu se opreşte aici. Are în plan un proiect îndrăzneţ la care a început deja să lucreze. Doreşte să reînvie centrul vechi al oraşului Călăraşi, aşa cum arăta înainte de cel de-Al Doilea Război Mondial: cu clădiri, case, spitalul vechi, cazinoul oraşului. „Fiecare clădire va fi realizată în cel mai mic detaliu. Voi reface străduţe, trotuare, copaci, toată zona de promenadă, clădirile care au făcut istorie, iar macheta va avea nouă metri lungime. Este mult de lucru, m-am documentat temeinic la Arhive, la Direcţia de Cultură şi Patrimoniu, am fotografii vechi, lucrez ca la carte. Fiecare amănunt va face parte din acest peisaj magnific. Este o provocare pentru mine, dar în acelaşi timp, un lucru obişnuit. De o jumătate de secol creez machete, cum m-aş putea opri acum?“, încheie zâmbind pensionarul.
Vasul la care a lucrat nouă ani
Cea mai recentă creaţie a lui, macheta vasului amiral al flotei engleze HMS Victory, a fost expusă la Muzeul din Călăraşi. Macheta este realizată manual, la scara 1:50, din lemn de fag, tei, paltin şi brad, aceasta fiind cea de-a treia colaborare dintre pasionatul navomodelist şi Muzeul Dunării de Jos.
Timp de nouă ani a muncit zi de zi pentru a reuşi să creeze această lucrare. HMS Victory a fost nava amiral a flotei britanice în Bătălia de la Trafalgar, sub comanda amiralului Horatio Nelson. Construcţia ei a început în anul 1759 şi a fost lansată la apă în anul 1765. Bătălia navală a avut loc la 21 octombrie 1805, în largul Capului Trafalgar, Spania. Lupta s-a dat între flota Regatului Unit al Marii Britanii şi flota unită fran-co-spaniolă, rezultatul ei fiind înfrângerea aliaţilor franco-spanioli, dar şi moartea amiralului Nelson.
Vă recomandăm şi: