Nicuşor Dan: Nu avem un model de transport funcţional

0
Publicat:

Primarul general al Capitalei, Nicuşor Dan, a afirmat, vineri, că Bucureştiul nu are, în acest moment, un model de transport funcţional şi "foarte multe investiţii s-au făcut în abstract", fără să se ţină cont dacă blochează traficul. 

 FOTO Facebook
FOTO Facebook

"Planul de Mobilitate Urbană este o chestiune foarte serioasă, în primul rând pentru că întregul nostru demers este de a dezvolta oraşul în mod ştiinţific. În momentul de faţă, lipsesc foarte multe date. Dacă vorbim numai de partea de transport, nu avem în momentul de faţă un model de transport funcţional şi unul din obiectivele PMUD este să facem un model de transport funcţional, pentru că oraşul ăsta nu a avut şi autoritatea chiar nu a vrut să aibă un model de transport funcţional. Foarte multe investiţii s-au făcut în abstract, fără să-şi pună întrebarea dacă ele blochează oraşul, din perspectiva traficului sau nu. Şi în momentul în care o să avem acest instrument, vă asigur că autoritatea are voinţa de a ţine cont de modelul de transport şi de a aproba doar acele investiţii care sunt conforme şi nu produc disfuncţionalităţi oraşului", a spus Nicuşor Dan, la prima dezbatere publică din cadrul proiectului de actualizare a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă Bucureşti - Ilfov (PMUD).

El s-a referit la şi la Planul Urbanistic General, menţionând că este în procedura de colectare a datelor.

"Vreau să menţionez că suntem în procedura de elaborare a Planului Urbanistic General. În această procedură colectăm, prin studiile pe care le face Universitatea de Arhitectură, împreună cu partenerii ei, colectăm foarte multe date despre oraş. De exemplu, nu am avut, lucrul cel mai banal cu putinţă, nu am avut până acum o hartă a şcolilor şi a numărului de elevi care învaţă în fiecare din aceste şcoli. Bineînţeles ca să dezvolţi oraşul şi să iei decizii trebuie să ai mult mai multe tipuri de date de acest fel", a arătat primarul general.

Edilul Capitalei a precizat că, în procedura de dezbatere a Planului Urbanistic General, 22.000 de bucureşteni au completat un chestionar despre ce doresc în privinţa oraşului, invitându-i pe cetăţeni să completeze şi chestionarele legate de Planul de Mobilitate Urbană Durabilă.

"În momentul în care am solicitat bucureştenilor să completeze un chestionar despre ce îşi doresc, despre oraşul ăsta, am avut 22.000 de bucureşteni care au completat chestionarul online şi l-au trimis şi sociologii care lucrează în echipa de elaborare a Planului Urbanistic General au procesat aceste date. De aceea, sunt optimist şi invit bucureştenii să completeze chestionarele care sunt legate de acest proces de consultare pentru Planul de Mobilitate Durabilă. O să facem şi noi tot ce ţine de noi astfel încât chestionarele să ajungă la cât mai mulţi oameni şi de la ei să colectăm date cât mai relevante", a mai spus Nicuşor Dan.

Încurajarea transportului public

Planul de Mobilitate Urbană este în proces de elaborare, fiind un termen de cinci luni pentru realizarea tuturor etapelor, a precizat Ionuţ Mitroi, reprezentant al TTL Planning, una dintre firmele care se ocupă de elaborarea PMUD.

El a spus că "traficul auto pune mare presiune pe infrastructura rutieră", iar un obiectiv al PMUD este de a se renunţa la utilizarea autoturismului propriu pentru deplasările prin oraş şi realizarea unui "sistem de transport multi-modal, integrat şi eficient".

"Traficul auto pune mare presiune pe infrastructura rutieră şi sub obiectivele de a limita oarecum impactul asupra mediului, respectiv renunţarea la utilizarea autoturismului propriu pentru realizarea deplasărilor în zonele urbane, ne dorim să gândim un plan de mobilitate care să aibă o bază întoarsă, să se întoarcă oraşul cu faţa către oameni, în sensul în care să identificăm acele măsuri şi politici, respectiv proiecte care să încurajeze transportul public, mersul pe jos şi alte alternative de transport", a arătat acesta.

Etapele Planului de Mobilitate Urbană sunt: analiza a datelor şi elaborarea instrumentelor de analiză, identificarea problemelor şi definirea obiectivelor, stabilirea măsurilor şi proiectelor, scenariilor de mobilitate şi testarea acestora cu ajutorul modelului de transport, pregătirea planului de mobilitate, parcurgerea etapei de evaluare strategică de mediu şi implementarea PMUD care trece în responsabilitatea autorităţii contractare, a mai precizat Mitroi, menţionând că în prezent este în derulare prima etapă.

"În acest moment ne aflăm la etapa de primă consultare, până acum au fost elaborate primele rapoarte referitoare la planul de modelare, specificaţiile tehnice pentru colectarea de date, auditul planului de mobilitate şi, în perioada următoare, vom parcurge restul etapelor. Desigur durata de de realizare este extrem de redusă", a adăugat Mitroi.

În privinţa activităţii de colectare de date, cetăţenii sunt invitaţi să completeze chestionarul de mobilitate şi preferinţe, a mai spus el, menţionând că în două zile s-au înregistrat 3.000 de răspunsuri.

Fluxuri de vehicule

În paralel cu desfăşurarea anchetei de mobilitate online, o echipă de colaboratori, cu sprijinul Universităţii Politehnica şi Facultatea de Transporturi, va merge în teren, la domiciliul cetăţenilor, în câteva zone selectate reprezentative din aria urbană pentru a completa acelaşi tip de formular.

Pe de altă parte, cu sprijinul Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Ilfov se realizează anchete pentru colectare de date la autoturisme, vehicule de marfă şi transport călători la principalele intrări din municipiul Bucureşti.

"De asemenea, avem în curs o activitate de colectare de date pentru evidenţierea fluxurilor de vehicule pe clase şi pe direcţii şi pe intervale orare. În acest sens, colegi de la Administraţia străzilor din cadrul PMB au fost la dispoziţie o serie de imagini din un set de camere disponibile pe care le vom procesa astfel încât să extragem datele necesare. În plus, faţă de aceste amplasamente, am avem în curs o activitate de extindere (...) şi urmează să realizăm montarea unui echipament de contorizare a traficului şi în zona periurbană", a mai explicat Mitroi.

El a anunţat că urmează şi o activitate de contorizare a călătorilor din transportul public, atât de suprafaţă, cât şi în subteran.

"Toate aceste date sunt necesare în vederea formalizării şi respectiv calibrării şi validării modelului de transport", a mai explicat Mitroi.

București



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite