„Bugetarea participativă, între teorie şi practică!”
0Asociaţia Pro Democraţia Club Brăila a organizat în data de 28 martie 2013, la Pizzaria Bella Italia, Cafeneaua Publică pe tema „Bugetare participativă, între teorie şi practică!”. A fost primul eveniment de acest gen desfăşurat în cadrul proiectului „Administraţie transparentă – cetăţenie responsabilă.
Persoane din administraţia publică locală şi din societatea civilă brăileană s-au familiarizat cu scopul şi obiectivele proiectului, dar şi cu exemple de bună practică în bugetare participativă din cele peste 1200 de localităţi din 40 de state unde se aplică un astfel de mecanism încă din 1989 (primul oraş a fost Porto Alegre din Brazilia) până în prezent. Participanţilor li s-a pus la dispoziţie un Manual de proceduri privind procesul de luare a deciziilor şi elaborarea politicilor publice ce urmează a fi publicat în cadrul acestui proiect şi au fost discutate posibilităţile implementării unui astfel de mecanism în municipiul Brăila, oraşul Ianca şi comuna Chiscani, administraţii publice din judeţul Brăila care au încheiat parteneriate în acest sens cu Asociaţia Pro Democraţia.
Cei patru moderatori ai grupelor de lucru – Petrica Dincă, Florica Gherghe, Violeta Petra şi Ion Bărbuceanu – au dezbătut împreună cu participanţii, din perspectiva bugetării participative, patru teme: Parteneri din comunitate care pot contribui la organizarea unui astfel de proces; Identificarea liniilor din bugetul local ce pot fi puse la dispoziţie pentru realizarea acestui proces; Tipuri de proiecte propuse de comunitate care pot fi susţinute prin acest proces; Metode şi instrumente ce pot fi utilizate într-un proces de bugetare participativa
Actorii din comunitate care pot contribui la organizarea unui proces de bugetare participativă pot fi autorităţile administraţiei publice locale – consiliile locale şi primarul, ce vor putea asigura fonduri şi asistenţă de specialitate; ONG-urile ce pot contribui cu logistică, personal, experienţă, publicitate, asistenţă de specialitate; agenţii economici ce pot face sponsorizări; unităţile de învăţământ ce pot veni cu programe, strategii, asistenţă de specialitate; cetăţenii care pot contribui prin voluntariat; biserica ce ar putea organiza seminarii; organele de ordine publică ce pot contribui pentru siguranţa implementării proiectului; furnizorii de servicii publice precum companiile de apă, electricitate, gaze, drum; structurile locale ale Agenţiei Naţionale de Protecţia Mediului; firmele de consultanţă ce pot veni cu propuneri de finanţare.
Despre surse de finanţare s-a menţionat faptul că trebuie să fie transparente şi să permită o marjă de negociere între factorii implicaţi în acest proces de bugetare participativă. Au fost aduse în discuţie bugetele locale virările de credite şi rezerva bugetară, dar şi surse nerambursabile ce pot fi accesate asigurând partea de cofinanţare cu venituri proprii sau/şi parteneriatul public-privat, cu menţiunea că legislaţia este neclară în ceea ce priveşte parteneriatul public-privat.
Propuneri practice au venit pentru municipiul Brăila din partea reprezentanţilor Federaţia Asociaţiei de Proprietari ce a vorbit despre nevoia de reabilitare termică a clădirilor, repunerea în funcţie a acţiunilor de privatizare, contorizarea apei consumatorului care s-ar putea realiza în cadrul unui parteneriat cu APL cu 60% fonduri existente: 30% de la Consiliul Local şi 10% alte parţi cum ar fi cofinanţare prin diferite programe şi parteneriat public/privat.
La Ianca au fost propuse ca obiective reabilitarea infrastructurii şi reabilitare spaţiu Muzeu, iar ca surse de finanţare să fie din bugetul local precum şi alocarea de la consiliul judeţean. Nu trebuie omise alte surse nerambursabile externe precum fonduri europene, fonduri de la Banca Mondială, dar şi rambursabile – cum ar fi împrumuturile. Nu trebuie să omitem sponsorizări, parteneriatul public-privat, voluntariatul, finanţare prin asiguararea forţei de muncă, donaţii fără sarcini.
La masa la care au fost discutate tipurile de proiecte propuse de comunitate care pot fi susţinute în cadrul unui proces de bugetare participativă au fost exemplificate astfel:
- pentru municipiul Brăila au fost propuse proiecte pentru rezolvarea problemei câinilor comunitari, curăţenia pe străzi, piste pentru biciclişti, modernizare şi întreţinere spaţiile verzi, locuri de joacă pentru copii în cartiere, săli şi terenuri de sport în cartiere, reabilitarea bazinelor de înot, servicii sociale, centre comunitare (teatru, acţiuni literare, dansuri, acţiuni pentru tineri);
- pentru Chiscani au fost enumerate posibile proiecte pentru amenajare plajă, sistem de canalizare ape uzate, asfaltare străzi, sistematizare (rigole, trotuare), piste de biciclişti (ce vor pleca din Parcul Monument până în Staţiunea Lacu Sărat), centrul social de zi, modernizare teren de fotbal, alimentare cu gaze (la Lacu Sărat), modernizare reţele apă potabilă, o şcoală în satul Lacu Sărat, modernizarea căminelor culturale;
- pentru Ianca a fost discutată posibilitatea creării de locuri de muncă (dezvoltarea infrastructurii - reabilitare alimentare cu apă, canalizare, gaze), modernizare străzi, modernizare sistem iluminat public, modernizare sistem de transport public, dotare cu echipamente informatice în şcoli, stimularea cadrelor didactice, implicare privaţilor pentru realizarea unui depozit de legume şi fructe si a unei fabrici de conserve, stoparea infracţionalităţii prin montarea camerelor de supraveghere, dezvoltarea unor proiecte cu energie eoliană şi solară.
În ceea ce priveşte metodele şi instrumentele ce pot fi utilizate în cadrul unui proces de bugetare participativă au fost enumerate: Cafeneaua Publică – unde pot participa cetăţenii şi reprezentanţi ai Consiliului Local (sediul CL, Primăria comunei Chiscani), societăţi plătitoare de taxe şi impozite,( pentru că ştiu ce înseamna o investiţie); Dezbateri publice, care sa aduca la un loc comunitatea locală si reprezentanţii Consiliului Local, asociaţii, unde vor fi dezbatute problemele si nevoile cetatenilor: Sondaj de opinie - in funţie de nevoi se aleg priorităţile (infrastructură, canalizare, spaţii verzi –sunt propuneri ale Primăriei Chiscani ; Manifestări cultural-artistice unde sa se realizeze un Focus-grup condus de un moderator: Şedinţe publice unde sunt invitaţi cetăţenii (audieri); Forumuri (on line); Metoda spaţiului deschis aici alegerea oamenilor cu care se lucrează se va face cu mare atentie prin identificarea reprezentanţilor cetăţenilor: campanii realizate de ONG-uri în care să informeze cetăţeanul despre posibilitatea implicării în bugetarea participativă; campanii stradale şi campanii on line; Audienţe, scrisori oficiale - intâlniri cu reprezentanţii Consiliului Local, Asociaţii de proprietari şi ONG-uri de specialitate. Propuneri de parteneriat- parteneriatul ca metodă; Mass-media implicată ca partener pentru campanii de sensibilizare (anchete si investigaţii); Demonstraţii - acţiuni stradale cu implicarea cetăţenilor (Photo voice, Flash-mob, Lanţuri umane); Seminarii de instruire pentru a afla metode noi de conştientizare a partenerilor sociali. Prezentarea de studii de caz, poveşti de succes; Metoda şi tehnica legislativă pentru construcţia bugetului local privind respectarea procedurii de lege.
Condiţiile de succes ale unui astfel de proces de bugetare participativă sunt în opinia celor prezenţi: consultarea cetăţenilor, a ONG-urilor şi agenţilor economici în vederea determinării priorităţilor locale (nevoi), dar şi cetăţenia activă, coeziunea socială, dezvoltarea culturii civice (centrul instituţiilor publice), transparenţă, legislaţia coerentă şi stabilă.
Următoarea întâlnire va fi în cadrul unui seminar de instruire când vom realiza un set de activităţi, ce vor conduce la creşterea capacitatea sectorului non-guvernamental de a contribui la realizarea unui proces de bugetare participativă şi a unor mecanisme conexe, prin care cetăţenii din Brăila, Ianca şi Chiscani vor putea fi consultaţi cu privire la planul investiţional al comunităţii locale, plan ce va fi pus în practică în lunile următoare, în perioada de elaborare a bugetelor publice locale.